Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har system 8.1 ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter system 8.1 att installera på en Powerbook Duo 280c men bara på disket - har ingen CD-spelare till den. Den har nu svenskt sytem 7.1. Imponerad av hur snabbt MS Word 5.1 startar på en 10 år gammal dator, tar bara 5 sekunder ! ( Kul info: Level 1 Cache är på 12k, uppstart 45 sekunder ) Fick den samt diskdrive och minidock från min arbetsgivare - betalade 50 kronor istället för att dom skulle kastat den i containern. Lite lekstuga kanske men den är snudd på som i nyskick! När jag lekt färdigt så hamnar den nog på Tradera

En sak är säker, 1994 så kostade dator, diskdrive samt minidocken ( enligt www.everydaymac.com ) 5.140 dollar med sina 12 MB i RAM, hoppsan vad priset trillat på 10 år Vild gissning att dollarn stod i 10 kronor då - folk måtte varit galna när dom pröjsade bortåt 50.000 för detta.

Liten fråga:

Vill du skänka bort dina förbrukade disketter så PLEASE maila mig !!!!! - olle@mac.com

  • Medlem
  • 2004-02-04 20:06

Hey - varför inte installera via appletalk?
(8.1 finns väl inte ens på diskett?)

Behöver man inte en speciell kabel för detta - mina andra macar är en MDD ( 2x1 GHz ) samt en Powerbook 12" ( 1 GHz ) och där finns ju bara FW & USB

kan kolla om det finns 8.1 i nån gammal gömma, men jag tror det är bara CDs....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-04 21:42

Jag installerade OS 8.0 på en PB190 för ett par år sedan. Kopierade då CD-skivan på min G4/400 till en extern SCSI-hårddisk som sedan kopplades till PowerBooken. Uppdaterade därefter till OS 8.1 via HD:n.

Kräver förstås att man har ett SCSI-kort i sin nyare dator och en extern SCSI-HD. För PB190 krävdes det också en speciell SCSI-adapter, eftersom PB190 har en liten kvadratisk SCSI-kontakt istället för den 25-poliga breda kontakten.

  • Medlem
  • 2004-02-04 22:21

Olle: För att dina macar ska kunna snacka via appletalk så behöver du en ethernetkabel ( sk "korsad" sådan vill äldre macar ha om jag inte missminner mig) Beroende på vad duon har för ethernet-port så kan en tranciever behövas också...

/ma
(som de senaste veckorna har "lanat" med sin antika gamla PowerBook 540c... Den funkade fint med bostream-linan, lite segt för cpu:n bara...)

Ma: Dessvärre har den inte någon ethernetport, men jag noterar att den har en port där vi förmodligen har haft styrning ( 422 ) till BetaSP-bandare när vi loggade klipplistor till våra Avider... finns fortfarande kvar Avid Mediamanager på den Porten sitter längst ut i vänsterkantens baksida. ( Den har en symbol av en HEL telefon och inte som den andra som bara har en telefonlur ). Tolkar bilden som att det finns både seriell samt paralell port samt för externt modem.

Goteh: Jag hade en sådan scsii-kontakt som man kunde switcha i 2 lägen men gav nog bort den en gång för några år sedan... trodde aldrig att jag skulle behöva den... men å andra sidan har jag ingen lös scsii-spelare så det spricker på detta.

Ska kolla på vår IT-avdelning om dom råkar ha sparat nyare system typ 7.5.3 eller 7.6.1 - får nog ge upp 8.0 samt uppdatering till 8.1 - kan iof annonsera på Blocket om någon ligger inne med en gammal scsii CD-spelare för mac.

Vore det möjligt att utnyttja min sopiga Blueburry iMac 233 MHz som fick en seriell port på ett kort från Griffin Technology att vara till någon nytta för att lösa problemet ? ( Tror det heter paralell och inte seriell, den var till då jag hade externa ISDN-modemet kopplat den vägen - i ett tidigt läge så fanns inga USB ISDN-modem ).

Senast redigerat 2004-02-04 23:51
  • Medlem
  • 2004-02-04 23:57
Ursprungligen av [email protected]:

Ska kolla på vår IT-avdelning om dom råkar ha sparat nyare system typ 7.5.3 eller 7.6.1 -

Ja, eller så hämtar du hem ett svenskt 7.5.3 själv här!

  • Medlem
  • 2004-02-05 00:05

(och så tack till MacNytt & "matsism" för 7.5.3-länken!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-05 19:03

Det finns en hake till med OS 8. Har du för lite minne i datorn så kan du inte installera. På PB190:an räckte det inte med de 8 MB som var standard, men när jag fick tag i en 16 MB modul och därmed fick 24 MB i datorn gick det fint att installera. Har för mig att kravet var minst 12 MB för att köra OS 8.

Tack - bra info - har 12 MB i den - har även bland mina gamla CD-backupper hittat version 8.0 / 8.1 - har för mig att 7.6.1 var ganska stabilt och får rota ännu djupare in i garderoberna. Möjligen kan man stänga av en del onödiga tillägg fär att klara sig på 12 MB - try & error blir nog vad som kommer att uppstå

Jag kan med lite tur få tag i en SCSIkabel för powerbook, och med min gamla scsi-cd eller hårddisk kan det vara möjligt att installera MacOS 8. Säg till om du vill låna något sådan.

Tack - tror att jag har själva kablarna men saknar den speciella övergångskontakten - en scsii-cd har jag köpt på Tradera... kommer nog om en vecka - blev en äldre LaCie för 300 pix. Ropade in en Tranciever på Tradera men kontakten passar inte någonstans så där är jag lite rökt
Nu är en annan Tranciever på G från en vänlig själ här på 99mac, hoppas på att denna kan passa - han hade ett konkursbo med 50 stycken sådana liggandes... kommer väl så småningom. Kontakten på Tradera Trancievern har en kontakt med märkningen <•••>

1
Bevaka tråden