Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4 Feedback: Design, färger, skins etc

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med 5500 medlemmar kan omöjligen alla vara tillfredsställda med design, färger, ikoner etc. Vi samlar kommentarerna här!

LÄS DENNA DISKUSSION INNAN DU SKAPAR ETT INLÄGG

1. Utvecklingen av 99mac version 4 har utförts av ett fåtal personer som lagt ungefär 100 timmar av sin "lediga" tid till förbättringar, översättningar och förändringar. Allt sker helt frivilligt och görs främst för att möta medlemmarnas uppskattning och få ett trevligare forum.

2. 99mac har nu infört "skins" som lätt kan förändras genom en snabbmeny nere till höger på forumsidorna. Idag finns två skins: ett vitt färgschema och vårt traditionella bruna färgschema. Det finns möjlighet att ta fram fler skins.

3. Vi lyssnar endast på konstruktiv kritik. Genom att säga "fan vad ni är dåliga på design" osv sänker du bara lusten att jobba vidare med sajten (återigen gratis & frivilligt).
Det hade varit fullt möjligt att anlita professionella designers som tagit fram en betydligt trevligare sajt men tyvärr hade dom inte lust/tid/ork att jobba gratis för oss.

4. Du får vad du betalar för.

LÄS ÄVEN NEDANSTÅENDE

- Det finns nu en speciell användargrupp för Utvecklare som vill hjälpa 99mac att ta fram nya skins, bättre design, fler funktioner osv osv. Du går med i användargruppen genom att gå till din kontrollpanel och klicka på "användargrupper".

- Om du är duktig har du chansen att visa vad du går för inför en publik på uppemot 85.000 besökare per månad.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 15:18

Gillar inte alls att vara den som klagar, inte så här snabbt efter lanseringen utav den nya versionen i alla fall. Men jag har lite svårt för den ljusblå färgen i kombination med den klassiska 99mac-latte-bakgrunden.
Det känns bättre med det blåa i det andra färgschemat, men man vill ju ha kaffelatte-bakgrunden, annars blir det väl mycket macnytt över det hela. Annars verkar det vara en toppenuppdatering, känns som att sidorna rusar fram.

är benägen att hålla med. det är väldigt många olika färnyanser nu. jag är ingen hejare på färger - men i fönstret där jag skriver har jag 6 olika nyanser...känns spontant rörigt...

titta bara i "snabbsvar" känns som flera lager med grafikplattor...

annars gillar jag bilderna i huvudet - det personifierar site'n mer - känns levande att se "oss"

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Gillar inte alls att vara den som klagar, inte så här snabbt efter lanseringen utav den nya versionen i alla fall. Men jag har lite svårt för den ljusblå färgen i kombination med den klassiska 99mac-latte-bakgrunden.
Det känns bättre med det blåa i det andra färgschemat, men man vill ju ha kaffelatte-bakgrunden, annars blir det väl mycket macnytt över det hela. Annars verkar det vara en toppenuppdatering, känns som att sidorna rusar fram.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-02-04 20:06

Har lättat upp snabbsvarsrutan lite så att den är lite cleanare... Kanske kan gå ännu längre, vad tycker ni?

Ursprungligen av Arvid:

Har lättat upp snabbsvarsrutan lite så att den är lite cleanare... Kanske kan gå ännu längre, vad tycker ni?

Tycker att du kan fortsätta.

håller med - "ramen" under "Meddelande:" - det räcker att det är själva "fältet" - och inte ytterligare en "ram".

det skall vara enkelt och rent - inte för mycket för ögat att hålla reda på!

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Tycker att du kan fortsätta.

en bild till

utgått från en gif, syns det

Ursprungligen av LongSunnyDay:

Jo, det var ungefär sådär jag menade

Ursprungligen av LongSunnyDay:

utgått från en gif, syns det

Jag gillar också den där loggan inuti bilden. Dels spar det plats men mycket snyggare dessutom. Och för modemsurfarna så blev det några k mindre att ladda hem också (två bilder blir en).

Ursprungligen av Anders Täpp:

...loggan inuti bilden...

Det här är en jättebra idé som bara tar några minuter att genomföra, dessutom sparar man 4-5 cm skärmyta. Kom igen!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 15:38

En liten tanke bara. Om den blåa tonen kommer igen till höger om texten, som en liten tunn linje, tror jag att texten skulle kännas mer inramad och lättare att fokusera på. Den skarpa blåa tonen drar blicken till sig och skulle behöva en motpol.

No problemos här. Kul att se att det kommer "skins". Känns överlag fräschare. En sak som är lite störande dock, det är bilderna överst. En 23-25 kb stor bild kanske inte är något speciellt jobbigt för BREDBANDS användare, men den laddar likväl segt på min 2.5 mbits uppkoppling.

Jag skulle förselå att man gjorde dom mindre till sin storlek. Just nu ser det lite "groteskt" ut, då bilden tar upp stor plats.

har anmält mig som frivilig "skins byggare", vore roligt med en mängd olika alternativ att välja på..

En undran, I den nya logotypen står det 99Mac, men överallt annars används 99mac. vad är korrekt?

Länken till "dagens aktiva" eller va de nu hette, längst ner på alla sidor, Är den borta? Hoppas inte, för den var tokbra!

Ursprungligen av Johan S:

Länken till "dagens aktiva" eller va de nu hette, längst ner på alla sidor, Är den borta? Hoppas inte, för den var tokbra!

Fixar!

Ursprungligen av Björnström:

Fixar!

Tackar och bockar!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 06:02
Ursprungligen av Johan S:

Länken till "dagens aktiva" eller va de nu hette, längst ner på alla sidor, Är den borta? Hoppas inte, för den var tokbra!

Skulle det inte kunna gå att lägga till "Nya Inlägg" och "Markera Forumet som läst" längst ner på sidan också som det var tidigare. Vore bra att slippa scrolla upp för att göra det.

Senast redigerat 2004-02-06 18:00

Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 15:59

jag kan inte välja 99macs orginal-skin. Eller var det så att skins inte var färdiigt än kanske?

Det bruna är originalskin, det vita är bara "99mac"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-04 16:10

Snyggt med det vita tycker jag. Men hur är det med 99mac-logon? Är den ändrad? Och jag som just tryckt en 99mac-tröja.

lite tankar:

- ying-yang symbolen för kharma känns lite onödig när samma grej finns två rader ovanför.
- jag gissar på att "finder imacen" är för om man är online eller inte? den skulle nog vara i behov av lite tydligare symbolik..
- den svarta linjen mellan varje inlägg känns lite för dominerande, en lätt grå (som i snabbsvar fältet tex) skulle nog göra lite för att diskussionen kändes lite mer dynamiskt (i mangel på ett bättre ord)

- Jag är inte helt säker på den blåa färgen tillsammans med "det bruna" men jag antar att 99mac original skinnet inte är klart än så.

Det blir lite mycket vita tomma fält när ett inlägg bara består av en rad pga all info i vänsterkolumnen. Kanske karma-ikonen och online/offline kunde ligga brevid namnet eller som text för att spara plats. Och är det viktigt att se vad för Mac användaren har. Vill man veta det finns ju alltid profilsidan.

Ser man bland inläggen ovan så tar 3 inlägg upp min 17tums-skärm.

Annars är det härligt att se en utveckling av forumet!

Hej!
Det blir ju skitbra!
En liten fråga bara, de där bilderna överst, de är coola, men jag har inte riktigt förståt "poängen" med dem. Någon som kan förklara det som jag uppenbarligen har missat?

/Kristofer

Jag håller med ang "snabbsvar" - ska försöka hinna med den rutan senare ikväll. Nu är jag ganska trött

Det kommer finnas flera hundra bilder på sikt. Mats håller på att lägga upp några nya nu faktiskt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-04 16:54

Överlag är jag mycket positiv. Så här snabbt på lanseringen känns det gnälligt att komma med feedback, men jag försöker vara konstruktiv. Självklart uppskattar jag allt arbete ni lagt ned. Det ska ni veta!

Ok, here we go. Några gränssnittsformgivningsgrejer:

Tidigare fanns en snabbnavigeringsmeny längst ned på varje sida som man kunde ta sig till de olika avdelningarna med. Den använde jag hela tiden, och nu saknar jag den. Det känns som en omväg att behöva ta sig först överst på sidan och sedan den där windowsträdnavigeringen för att komma ut till avdelningarna och sedan in i den avdelning man vill till.

Åtminstone en spegling av trädnavigeringen från toppen även i botten vore trevligt. Jag är medveten om att den tidigare fäll-upp-menyn var lång och otydlig, så den är inte det bästa gränssnittsvalet. Men det finns ju en del plats under »Snabbsvar« och bredvid »Regler för inlägg« där någon form av navigering/snabbnavigering skulle få plats. Kanske en fäll-upp-meny för varje avdelningskategori, eller en knapp för desamma. Eller en knapp tillbaka till avdelningssidan.

Möjligheten att välja typsnitt, storlek och färg på texten till inlägget är jag lite skeptisk till. Risken är att det blir lekstuga av inläggen. Det viktiga är ju, som ni kanske vet, innehållet i inläggen. Jag tycker att bra form är form som inte syns, och då är risken att inlägg i Comic sans storlek 6 och rött inte blir lästa/tagna på allvar/gör att tråden förlorar trovärdighet/blir svårläst. Det slår också sönder helheten på sajten.

Samma sak gäller för högerställd och centrerad text, och indrag och lista.

Skins är jag till viss del också skeptisk till, men de påverkar bara den som ställt in det, så det kan vara OK. Textformateringen påverkar alla som läser inläggen.

Well, en spontan reaktion iaf.

Ursprungligen av Kalle W:

Överlag är jag mycket positiv. Så här snabbt på lanseringen känns det gnälligt att komma med feedback, men jag försöker vara konstruktiv. Självklart uppskattar jag allt arbete ni lagt ned. Det ska ni veta!

Ok, here we go. Några gränssnittsformgivningsgrejer:

Tidigare fanns en snabbnavigeringsmeny längst ned på varje sida som man kunde ta sig till de olika avdelningarna med. Den använde jag hela tiden, och nu saknar jag den. Det känns som en omväg att behöva ta sig först överst på sidan och sedan den där windowsträdnavigeringen för att komma ut till avdelningarna och sedan in i den avdelning man vill till.

Åtminstone en spegling av trädnavigeringen från toppen även i botten vore trevligt. Jag är medveten om att den tidigare fäll-upp-menyn var lång och otydlig, så den är inte det bästa gränssnittsvalet. Men det finns ju en del plats under »Snabbsvar« och bredvid »Regler för inlägg« där någon form av navigering/snabbnavigering skulle få plats. Kanske en fäll-upp-meny för varje avdelningskategori, eller en knapp för desamma. Eller en knapp tillbaka till avdelningssidan.

Möjligheten att välja typsnitt, storlek och färg på texten till inlägget är jag lite skeptisk till. Risken är att det blir lekstuga av inläggen. Det viktiga är ju, som ni kanske vet, innehållet i inläggen. Jag tycker att bra form är form som inte syns, och då är risken att inlägg i Comic sans storlek 6 och rött inte blir lästa/tagna på allvar/gör att tråden förlorar trovärdighet/blir svårläst. Det slår också sönder helheten på sajten.

Samma sak gäller för högerställd och centrerad text, och indrag och lista.

Skins är jag till viss del också skeptisk till, men de påverkar bara den som ställt in det, så det kan vara OK. Textformateringen påverkar alla som läser inläggen.

Well, en spontan reaktion iaf.

"Forum Jump" är nu påslagen.

Typsnitt osv - vi får se hur det fungerar. Jag tror att den som börjar leka hejvilt snabbt kommer märka hur kul andra medlemmar tycker att det är.

Skins - om dom gör att folk slappnar av och slutar klaga på vårt bruna utseende så är det väl bra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-04 17:05

Tjopp, sa det så fanns en navigeringsmeny!

Rackarns Martin, satt du och väntade på mitt inlägg?

En annan sak som mer är finlir appropå bilderna i huvudet. De är genrellt lite för hårt komprimerade. På en platt skärm (som min) så blir det väldigt mycket jpeg-blurr. Kanske göra dem inte fullt lika höga, och använda png istället?

Bilderna ser säkert bra ut på en CRT eftersom sådana har gaussisk oskärpa inbyggt.

Ursprungligen av Kalle W:

Tjopp, sa det så fanns en navigeringsmeny!

Rackarns Martin, satt du och väntade på mitt inlägg?

En annan sak som mer är finlir appropå bilderna i huvudet. De är genrellt lite för hårt komprimerade. På en platt skärm (som min) så blir det väldigt mycket jpeg-blurr. Kanske göra dem inte fullt lika höga, och använda png istället?

Bilderna ser säkert bra ut på en CRT eftersom sådana har gaussisk oskärpa inbyggt.

Det är ju en avvägning mellan storlek på bild & Kb. Vår bedömning var att 710x100 blev för litet så vi kör på 710x150.

Bevaka tråden