Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2 eller USB 1 - problem med drivrutiner och extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 20:28

Hej allihopa,
jag har en Archos Jukebox Recorder 20 GB (Uppgraderad till 40GB) bärbar MP3-spelare, umärkt budgetalternativ till iPod, som jag kopplar via USB till min Powerbook G4 12".

Archosen automonteras fint som en extern hårddisk när jag stoppar in sladden, men överföringshastigheterna mellan datorn och mp3-spelaren är INTE enligt USB2, 12 MB/sek, snarare USB v 1.

Archos har drivrutiner på sin site som jag laddat ner och prövat, gjorda av Cypress. Överföringshastigheten är oförändrad oavsett om dessa drivrutiner är installerade eller ej.

Jag undrar om någon har stött på samma problem eller vet hur jag skulle kunna lösa detta problem.

MVH
Svante

Skillnaden mellan USB och USB2 är enorm.

Du bör få uppemot 15-25MB/sek med USB2 och typ ingenting med vanlig USB.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Skillnaden mellan USB och USB2 är enorm.

Du bör få uppemot 15-25MB/sek med USB2 och typ ingenting med vanlig USB.

Precis vad jag är ute efter! Men frågan var... hur?! Känner någon till hur jag kan se om min externa hårddisk är monterad med USB 1 el 2? Hastigheten säger mig att det är 1.

Vore tacksam för all hjälp kring detta, är väldigt irriterande att det tar sån tid att kopiera filer...

/S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-31 16:30

Anslut din hårddisk. Öppna Systeminformation (Äpplet/Om den här datorn/knappen “Mer Info...”)

Klicka på USB i vänsterkolumnen. Om kommunikationen går med USB2-hastighet skall din hårddisk dyka upp under rubriken “USB-höghastighetsbuss”. Annars finns den under någon av rubrikerna “USB-buss”, och då är kommunikationshastigheten USB1.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-01 01:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av goteh
Klicka på USB i vänsterkolumnen. Om kommunikationen går med USB2-hastighet skall din hårddisk dyka upp under rubriken “USB-höghastighetsbuss”. Annars finns den under någon av rubrikerna “USB-buss”, och då är kommunikationshastigheten USB1.

Den dök upp under USB-buss, visar jag detaljer för volymen ser jag:Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
(Se botten av detta inlägg för mer information)

Jag antar att detta betyder att den går med USB1.

Har någon en aning om vad jag kan göra för att få den att gå med USB2 istället? Ansluter jag den till en PC med rätt drivrutiner installerade får jag det utan problem.

För att vara tydligare: Hjälp!

/Svante

USB Storage Adapter:

  Kapacitet:	37.26 GB
  Borttagbart medium:	Nej
  Borttagbar enhet:	Ja
  BSD-namn:	disk3
  Tillverkarnamn:	In-System Design
  Produkt-ID:	49 ($31)
  Hastighet:	Upp till 12 Mbit/sek
Citat:

Skrevs ursprungligen av svantet
Jag antar att detta betyder att den går med USB1.

Jupp.

Hur du löser det vet jag däremot inte. Jag har för mig att en del USB2-kort, bland annat det jag har satt in på en PCI-plats i min PM, börjar arbeta i USB1-hastighet om man sätter något USB1-tillbehör på samma buss. Kan det vara något annat tillbehör som begränsar hastigheten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-01 10:05

Har du provat med någon annan USB2 utrustning, t.ex ett USB2 flashminne. Funkar det då, då är det ju inte fel på USB2-porten.
Har du extern strömkälla till hårddisken? Strömförsörjningen är kanske för dålig om du bara tar strömmen från USB-porten.

Prova byt USB-port. På min PowerBook fungerade bara ena porten med USB2.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 00:04

Problemet löst - PB G4 12" gjorda före april 2003 saknar USB2!!

Japp,
så är det tydligen. Jag trodde inte det var sant, men min dator saknar helt stöd för USB2. Ganska märkligt, att Apple släpper en dator 2003 som saknar USB2-stöd!!! Tydligen ändrade man designen andra halvåret 2003 då alla PB 12" fick detta stöd.

Sorgligt.

Finns det Firewire till USB2-adapters??

/Svante

Inte vad jag har hittat. Du får köpa en Ipod istället.

1
Bevaka tråden