Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort oaktiva medlemmmar?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske är en känslig fråga det här, eftersom det ofta talas om hur många vi är.
Eller så gör ni redan det jag nu tänker föreslå nedan (i såna fall är ju den här tråden onödig och kan tas bort).

Jag misstänker nämligen att det finns ganska många medlemmar som inte har loggat in på ett bra tag och troligtvis aldrig kommer att logga in igen. Kanske har vissa dubbla medlemskap men har inte avslutat det gammal osv.

Kan man inte sätta in en spärr som gör att ens användarkonto raderas om man inte loggat in sig på t.ex. 6 månader.
Då skulle ju medlemsantalet bli mer rättvist.

Det vore fullt möjligt. Men vår grannsajt envisas med att säga "vi är större för vi är fler medlemmar" och det är väl dags att få tyst på dom om ungefär 6-8 månader tänkte jag

Egentligen är ju medlemssiffran en pekare på hur LÄNGE man varit igång.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-02-05 08:31
Ursprungligen av Björnström:

Det vore fullt möjligt. Men vår grannsajt envisas med att säga "vi är större för vi är fler medlemmar" och det är väl dags att få tyst på dom om ungefär 6-8 månader tänkte jag

Egentligen är ju medlemssiffran en pekare på hur LÄNGE man varit igång.

Komplex någon?

Martin: Du menar på samma sätt som ni envisas med att säga: vi är större för vi har fler inlägg trots att MacNytt tömde hela sitt forum när version 4.2 släpptes.

Med detta menar jag inte att vi är bättre utan snarare att man ska inte kasta sten i glashus.

Jag raderar inte gamla medlemmar av precis samma orsak btw.

Tyvärr är väl antalet medlemmar och inlägg enda lätta sättet att mäta "storlek" och popularitet.

Önskar att man kunde titta kvalitet på innehållet också. Det tycker jag tyvärr har sjunkit på båda sidor.
En hyperaktiv nyhetssite som macfeber.com är et mycket välkommet komplement. Tyvärr är artiklarna oftast för korta. Mer notiser än artiklar.

  • Medlem
  • 2004-01-31 02:34

Skulle vara kul om ni kunde göra en sökning i databasen hur många aktiva medlemmar det finns, de som varit inloggade, låt oss säga den senaste månaden. Inget ni behöver skylta med i framtiden utan bara en procentsats just nu

  • Medlem
  • 2004-01-31 02:40

<förslag>
Lägg alla som inte varit inloggade på sex månader i dvala, efter yterligare sex månader kan man lungt radera medlemmen… </förslag>

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-01-31 02:42

alltså... jag vill inte verkar märkvärdig.. men vad betyder egentligen oaktiv?

Kanske vore ide att ta bort dom som inte har postat mer låt oss säga ca 0.4 inlägg per dag.

  • Medlem
  • 2004-01-31 04:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Brandon
alltså... jag vill inte verkar märkvärdig.. men vad betyder egentligen oaktiv?

Ungefär samma sak som inaktiv.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 08:46
Citat:

xplane
Kanske vore ide att ta bort dom som inte har postat mer låt oss säga ca 0.4 inlägg per dag.

Det är ju som att säga att vi är ett forum för inbördes beundran, inte för att man ska kunna få hjälp om man behöver det någon gång. Jag skriver inga massor av inlägg, däremot är jag ofta inloggad för att läsa och lära.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 09:09

Tycker jag är en ganska dum idé. Varför då? Låter trångsynt tycker jag.
Tycker hela meningen med internet är att man kan använda sina olika konton lite som man vill och när man vill. I olika perioder är man olika aktiv med olika saker. Sen är det en ganska mysig känsla att gå tillbaka till en plats som man gillat, även om man inte varit där på ett tag.
Du vet ju knappast vilka av de inaktiva som gillar forumet och ämnar komma tillbaka, eller då och då tittar in för att bara läsa, men kanske mestadels är upptagna med annat.
Ganska taskigt om ens användarkonto då plötsligt skulle vara raderat för att man inte varit där på ett år eller nå't.

Jag är nog beredd att hålla med Iheidner. Radera folks konton är onödigt. Vill man ha en "verklig" aktivitetslogg för forumet får 99mac hitta på en egen gräns och se efter hur ofta folk är inloggade och visa den lite då och då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Kanske vore ide att ta bort dom som inte har postat mer låt oss säga ca 0.4 inlägg per dag.

Va, det är ju typ ett inlägg varannan dag.:eek:
Hellre att jag skriver något hyfsat vettigt än att jag kommenterar ditt och datt bara för att inte bli "degraderad".

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-31 11:01

I XXX-mätningstävlingen mellan sajter finns det väl ett enkelt sätt att mäta: antalet besök per dag/vecka/månad/år.

Björnström brukar ju ex.vis redovisa kurvor över loggar. På så vis räknas ju även icke registrerade medlemmar in som besökare.

Edit: För övrigt håller jag med Iheidner

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-31 12:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Tycker jag är en ganska dum idé. Varför då? Låter trångsynt tycker jag.
Tycker hela meningen med internet är att man kan använda sina olika konton lite som man vill och när man vill. I olika perioder är man olika aktiv med olika saker. Sen är det en ganska mysig känsla att gå tillbaka till en plats som man gillat, även om man inte varit där på ett tag.
Du vet ju knappast vilka av de inaktiva som gillar forumet och ämnar komma tillbaka, eller då och då tittar in för att bara läsa, men kanske mestadels är upptagna med annat.
Ganska taskigt om ens användarkonto då plötsligt skulle vara raderat för att man inte varit där på ett år eller nå't.

Bra sagt. Jag kan bara hålla med.

Men alltså

Man kan ju göra som jag, läsa men inte göra inlägg. Ska jag bort då?

Nej, du är inte oaktiv eftersom du loggar in, det räknas också som en aktivitet.

Ursprungligen av Sailormoon:

Man kan ju göra som jag, läsa men inte göra inlägg. Ska jag bort då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patric Malm
Martin: Du menar på samma sätt som ni envisas med att säga: vi är större för vi har fler inlägg trots att MacNytt tömde hela sitt forum när version 4.2 släpptes.

Med detta menar jag inte att vi är bättre utan snarare att man ska inte kasta sten i glashus.

Jag raderar inte gamla medlemmar av precis samma orsak btw.

Storleken spelar ingen roll. Det är m/sekund som är det intressanta.
Skämt åsido. Eftersom lite vänskaplig tävling mellan siter säkert bara kan vara kul, varför inte enas om hur man skall mäta? Tidningar har TS-mätningar. Definiera vad aktiv medlem är. Om man vill tävla spelar det faktiskt ingen större roll vilka reglar man använder, det viktiga är att man använder samma regler.

På vilket sätt stör ett stort antal medlemmar?
Om de är medlemmar som inte skriver något eller är inloggade så lär de ju inte tära på bandbredden heller. Många får säkert svar bara genom att läsa noggrant. Det finns svar på det mesta här.
Att sätta en gräns på 0,4 inlägg per dag tror jag inte skulle leda kvaliten frammåt. Jag ser mig själv aktiv på detta forum utan att vara i närheten av antalet inlägg som vissa (0,35 inlägg per dag). Försöker hålla mig till att skriva då jag tror att jag har något att tillföra. Dock har jag 99mac som startsida och är här i stort sätt dagligen.
Detta skulle innebära att mitt konto skulle raderas om jag inte började posta massa inlägg av typen: "exakt" "jag håller med". Jag anser inte att en person med huvudsakligen sådana inlägg är mer aktiv än en person som har svarat sakligt och löst problem åt någon medlem, men bara har 10 inlägg på ett år.

T-son

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-01-31 12:51

Håller med.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 13:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av kuspen
Håller med.

Nästan 1300 medlemmar har gjort inlägg sedan årsskiftet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
På vilket sätt stör ett stort antal medlemmar?
Om de är medlemmar som inte skriver något eller är inloggade så lär de ju inte tära på bandbredden heller. Många får säkert svar bara genom att läsa noggrant. Det finns svar på det mesta här.
Att sätta en gräns på 0,4 inlägg per dag tror jag inte skulle leda kvaliten frammåt. Jag ser mig själv aktiv på detta forum utan att vara i närheten av antalet inlägg som vissa (0,35 inlägg per dag). Försöker hålla mig till att skriva då jag tror att jag har något att tillföra. Dock har jag 99mac som startsida och är här i stort sätt dagligen.
Detta skulle innebära att mitt konto skulle raderas om jag inte började posta massa inlägg av typen: "exakt" "jag håller med". Jag anser inte att en person med huvudsakligen sådana inlägg är mer aktiv än en person som har svarat sakligt och löst problem åt någon medlem, men bara har 10 inlägg på ett år.

T-son

Det Chaosstar skrev i sitt första inlägg som antyder vad som skulle vara problemet med "för många medlemmar" var att antalet inte är "rättvist". Jag tror, som jag var inne på, att det bara har att göra med att olika siter vill tävla om att vara störst. Vissa kanske tycker själva tävlandet är fåningt, men jag respekterar det. Problemet har en lösning som gör att man slipper radera medlemmar som inte är särdeles aktiva, och som gör att man kan tävla på lika villkor. Man behöver bara definiera vad som är en aktiv medlem och ha samma definition. Ingen behöver raderas. Alla är glada. Vi medlemmar märker inte av någon skillnad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patric Malm
Martin: Du menar på samma sätt som ni envisas med att säga: vi är större för vi har fler inlägg trots att MacNytt tömde hela sitt forum när version 4.2 släpptes.

Med detta menar jag inte att vi är bättre utan snarare att man ska inte kasta sten i glashus.

Jag raderar inte gamla medlemmar av precis samma orsak btw.

Roligt att retas med varandra - jag och Patric har kontakt via ICQ sedan flera år tillbaka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Kanske vore ide att ta bort dom som inte har postat mer låt oss säga ca 0.4 inlägg per dag.

Varför inte 0.5? Eller 0.51

Jag tycker inte att "inaktiva" medlemmar ska stängas av eftersom det dels är svårt att specificera begreppet, och dels att det ger MSN Hotmail-vibbar.

Tävlingsmänniska, jag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-05 09:35

Okej, om vi nu har konstaterat att både MacNytt och 99mac sitter och håller på dubletter och utdaterade medlemskap bara för att den andre gör det så kanske vi kan komma överens om att båda sajterna kan göra slag i saken nu. Okej?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-02-05 10:00
Ursprungligen av Björnström:

Tävlingsmänniska, jag?

hehe

Bevaka tråden