Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå G3 startar inte med 2,5"-disk.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en grå Power Mac G3/300 med en 20 GB Fujitsu hårddisk från en Powerbook Titan G4. Disken fungerar utmärkt som "arkiv", men den vill inte starta datorn. Varför inte?

Jag har provat både att koppla den till datorns original ATA-bussar samt till ett ATA66-pci-kort, men den vill bara inte starta trots nyinstallerat system (9.2.2 och 9.1 är testat).

Som extrainformation kan jag ju meddela att Skivverktyg misslyckas ideligen med att "skriva nollor" vid formatering, men att enbart radera och formatera går bra.

Vad är problemet? Andra, "vanliga" 3,5" ATA-diskar funkar att starta datorn med. Kan det vara nån jumpring nånstans? När disken satt i Powerbooken så fanns inget jumprat och det enda jag kopplat in är (naturligtvis) en 2,5" till 3,5"-adapter. Med adaptern blir det fyra pinnar över på disken och jag gissar att dessa fyra pinnar är för att koppla om mellan master/slave.

Det var ju "tur" att ingen hunnit svara. Jag kom på problemet: Datorn hade ett USB2-kort som inte fungerar med OS 9.

Det konstiga med detta är att i "vanliga fall" (OS 9 och samma USB2-kort) brukar uppstarten komma till "den glada Mac-gubben" samt ett systemfel -11, men i detta fall kom uppstarten inte ens dit. Bara en ljusgrå helskärm. Så i morse provade jag att starta igen och då kom uppstarten helt plötsligt ända fram till systemfel -11 och då förstod jag att det var USB2-kortets fel. Jag stängde av tillägget "USB Support" och nu fungerar datorn och 2,5"-disken som de ska.

1
Bevaka tråden