Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kryper till korset och lagar iBookar gratis

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många användare har haft problem med sin iBook där logikkortet har spökat. Nu har lagt upp ett program för att alla ägare av en sådan iBook ska få den reparerad gratis.

Det gäller för iBookar som är tillverkade mellan maj 2002 och april 2003 som har något av följande problem.

Scrambled or distorted video
Appearance of unexpected lines on the screen
Intermittent video image
Video freeze
Computer starts up to blank screen

Ta kontakt med din återförsäljare eller Apple Store för att få reda på om din dator täcks av åtgärden.

Mer information finns hos Apple.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 11:18
Citat:

The program is available for iBooks with serial numbers in the following range(s):

UV220XXXXXX to UV318XXXXXX

iBooks with the serial numbers listed above may be referred to as:

iBook (16 VRAM)

iBook (14.1 LCD 16 VRAM)

iBook (Opaque 16 VRAM)

iBook (32 VRAM)

iBook (14.1 LCD 32 VRAM)

Sitter på en iBook 500 DVD (iBook Dual USB 1 rev.) som har samma problem men jag omfattas alltså inte av programmet. Surt. Logikkortet torde ju vara detsamma som de nyare hojarna men Äpplet måste väl dra gränsen någonstans..

WOW! Det var ju precis det här jag väntade och hoppades på!

Hehe...

jaja, min iBooks moderkort blev utbytt två gånger innan garatiperioden tg slut. så "felet är uppdagat" vilket gör att om det strular igen täcks det på garanti ändå.

Men visst är det konstigt...
Köper man Mac dyrt förväntar jag mig i alla fall perfektion.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iJohannes
Köper man Mac dyrt förväntar jag mig i alla fall perfektion.

Perfektion kommer du aldrig att få. Man kan köpa bilar för en halv miljon som fortfarande inte är perfekta. Men det är ju en sak att ha problem och en annan att inte erkänna det. Problem kommer alltid att uppstå, men då gäller det att hantera sånt bra.

Apple förnekade ju fram till idag att det skulle vara några problem med iBook och hänvisade folk till att betala 7000 kr för ett byte av logikkort. Trots att massor av kunder runt om i världen hade omfattande problem, det är ju bara att se hur många webbsidor som handlar om just detta problem.

Jag förväntar mig inte perfektion, men jag förväntar mig att dom är mån om sina kunder och sköter supporten vettigt.

(Sen förstår jag inte hur du kan säga att köpa iBook är dyrt - det är Apples mest prisvärda dator och svårslagen även jämfört med bärbara pc-datorer.)

  • Medlem
  • 2004-01-29 12:01

iBook dyr? Självklart beroende på vad man jämför med, men om man jämför med andra datorer så är den ju skitbillig.

ibook er ikke "skitbillig" i forhold til andre bærbare med samme eller bedre spesifikasjoner nei. I forhold til powerbook...ja

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-29 13:41

Jag har svårt att tänka mig någon annan bärbar dator i samma prisklass som iBook som andas samma känsla av kvalité.

Citat:

Skrevs ursprungligen av No-Mac-yet
ibook er ikke "skitbillig" i forhold til andre bærbare med samme eller bedre spesifikasjoner nei. I forhold til powerbook...ja

Kanske inte skitbillig, men den *är* billig. När jag skulle hjälpa min flickvän att hitta en bärbar så hittade vi inte en enda bärbar PC i samma prisklass och storlek som iBook 12".

Men ärligt talat, vi borde inte ta den här diskussionen alls, det är inte det som tråden handlar om.

  • Medlem
  • 2004-01-29 14:06

Bra! Det känns tryggt att veta att man har ett och ett halvt år till på sig (tre år från försäljningsdatum) att använda sin iBook utan att riskera något om den skulle rasa igen. Har redan lämnat in min, i somras, för gratis reparation pga fel på grafikminne/logikkortet. Men den kan ju gå sönder igen, förra gången var ju inom ett år efter anskaffandet. Hoppas att det blir en G4 med 32 MB VRAM man får då!:)

Ursäkta min okunskap, men vad är logikkortet?

/Kristofer

ingen tvil om at 12" ibook er konkuransedyktig, men ikke med så stor margin at den er "skitbillig" skal man ha en 14" så blir enklere å sammenligne med pc for der finnes det flere å sammenligne med...ikke skitbillig der heller.

Skal selv skaffe meg en 12" ibook snart så jeg sier ikke dette for å være negativ til ibook

Kristoffer...jeg tror logikkort er det samme som hovedcort/motherboard

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-01-29 14:54

Perfekt! Precis det problemet har jag också haft, två gånger, och fått det åtgärdat på garantin. Båda gångerna har dock supporten varit helt oförstående för felet. Har visst missat tråden Adrian refererade till.

Frågan är vad de gjort när de reparerat den, om samma fel uppstår två gånger.

Vi avslutar sidospåret om hur prisvärd iBook-modellen är med att jag enväldigt konstaterar att den är prisvärd.

Fortsatta inlägg på sidospåret riskerar att tas bort då de stör tråden i övrigt.

Tack.

/c, moderator

  • Medlem
  • 2004-01-29 17:26

Det var på tiden att Apple insåg detta. Problemet dök upp för mig precis efter att garantitiden gått ut, men jag lyckades ändå efter många om och men få problemet löst utan kostnad.

/majk

Finns en paralell tråd till detta sidospår som startades 45 minuter tidigare, iof totalt ointresant då många snappar upp samma saker med bara minuters mellanrumm.

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39004

Glad idag - Olle

Undrar. Ni som reparerat era Ibooks...vart?

Jag har lämnat in min för samma fel tre gånger hos Lan-master...det gäller givetvis grafikkortet

Helt värdelöst

Även min iBook har drabbats av detta otroligt tråkiga fenomen. Min iBook är dock den första, 500mhzaren, den som kostat mest genom tiderna av iBook serien, och omfattas inte av detta serviceprogram, tråkigt nog. Och jag har samma defekter på min burk som för mig är helt oanvändbar. Tråkigt, nästa gång jag köper en mac ska jag tänka några gånger till innan jag för över pengarna till apple.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-01-30 07:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusik
Undrar. Ni som reparerat era Ibooks...vart?

Min iBook har varit i Nederländerna två gånger på garantireparation av dessa fel.

  • Medlem
  • 2004-01-30 22:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusik
Undrar. Ni som reparerat era Ibooks...vart?

Jag har lämnat in min för samma fel tre gånger hos Lan-master...det gäller givetvis grafikkortet

Helt värdelöst

Jag har lämnat min till vanlig auktoriserad Applereparatör - Lindahl-Rothoff i Lund. Att fel uppstår igen beror väl på att de sätter in nya logikkort med samma inbyggda konstruktionsfel som dem som redan gått sönder med resultatet att de snart rasar igen. Nu hoppas jag att de ändrat detta och sätter in G4:or i stället med annan konstruktion?!?:)

Nu åker min lilla dator till Amsterdam i 10 dagar på måndag. Små besvär bara, startar upp med svart bildskärm ibland - mest rädd att det blir värre.

Men bra... jag som just spenderat pengar på Applecare eftersom min iBook gick sönder så ofta... Aja...

Det kostar att ligga på topp...:D

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 17:28

Jag ringde Apple och bad dem ta hand om den. Reda gruppen har reparerat min två gånger redan och jag litar fan inte på dem. Skeppade i väg den i fredags och kom i dag, helt rensat med 9.2 installerat och nya små tassar under.

Jag är lycklig igen

Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag ringde Apple och bad dem ta hand om den. Reda gruppen har reparerat min två gånger redan och jag litar fan inte på dem. Skeppade i väg den i fredags och kom i dag, helt rensat med 9.2 installerat och nya små tassar under.

Jag är lycklig igen

Helt rensat? Hårddisken formatterad? Geez...!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 20:35
Ursprungligen av FredrikHolmqvist:

Helt rensat? Hårddisken formatterad? Geez...!

De fick tillåtelse till det, jag hade tömt den innan.

TechnoIT var snabba, dom hade fått nys om det nya utbytesprogrammet och skickat efter ett nytt logikkort redan dagen innan det kom ut på webben. Igår var iBooken klar! Så nu är min flickvän glad igen (och jag är glad för att slippa få sår i öronen av hennes gamla tröskverk till PC - nu är det tyst och skönt igen!). För en vecka sedan skulle det ha kostat 7000 kr och nu är det fixat gratis. Najs.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-09 21:32

Det service-center jag skickade min iBook till har haft min dator nu i fem veckor och inte gjort nåt åt den ännu, vad jag vet. Det tog tre veckor innan de ens intresserade sig för den. Det känns inte seriöst.

1
Bevaka tråden