Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda hem filer genom brandvägg?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 12:33

Satt hemma och funderade lite på om man skulle sätta upp en liten filserver hemma för mitt personliga bruk. Den skulle jag sedan kunna nå från jobbet och ladda filer från jobbet till min Mac hemma.

OS X har ju ftp-server och Apache. Det hade varit väldigt enkelt att bara ftp:a filerna direkt hem. Men, så enkelt ska man tydligen inte få ha det. På jobbet kan jag inte ftp:a pga brandväggen.

Däremot skulle man kunna lägga upp någon webbsida hemma där man via http skickar hem en fil från den vanliga webbläsaren på jobbet. Precis som på 99mac när man ska bifoga en fil till ett inlägg.

Tyvärr är jag rätt dålig på programmering och söker efter en tämligen enkel lösning som är gratis/shareware.

Är det någon som har tips på hur jag kan göra för att sköta min uppladdning?

Det du förmodligen måste göra är en sk "port forwarding" dvs att din brandväg skickar vidare data till ftp portarna (20 & 21) till din dator.

Vilken brandvägg har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 13:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Det du förmodligen måste göra är en sk "port forwarding" dvs att din brandväg skickar vidare data till ftp portarna (20 & 21) till din dator.

Vilken brandvägg har du?

Ja, det vet jag. Det har jag också gjort redan. Det är inte brandväggen hemma jag inte kommer igenom.

Det gäller brandväggen på jobbet. Den kan jag inte konfigurera. Jag behöver ett skript för att "tunnla" mina uppladdningar via http till hemma-Macen. Precis som "bifoga fil" till ett inlägg här på 99mac.

Det låter ju seriöst så det förslår. Jag tror knappast att din arbetsgivare vill låta dig använda deras bandbredd gratis för att tanka ner diverse filer.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 13:40

Öppna ftp på port 80
(inte helt riskfritt - men det verkar ju underordnat för annars kunde du ju köra med cd-rw)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Det låter ju seriöst så det förslår. Jag tror knappast att din arbetsgivare vill låta dig använda deras bandbredd gratis för att tanka ner diverse filer.

Det tror inte jag heller. Men, nu är det inte fråga om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 13:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Öppna ftp på port 80
(inte helt riskfritt - men det verkar ju underordnat för annars kunde du ju köra med cd-rw)

Ja, det kanske kan gå. Jag ska prova det när jag kommer hem. Problemet med det är att man måste ha en ftp-klient installerad på jobb-datorn. Det blir lite svårt när datorerna är standardinstallerade via paketutskick. Därför vill jag kunna göra det hela via http och webbläsaren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kimpa
Ja, det vet jag. Det har jag också gjort redan. Det är inte brandväggen hemma jag inte kommer igenom.

Det gäller brandväggen på jobbet. Den kan jag inte konfigurera. Jag behöver ett skript för att "tunnla" mina uppladdningar via http till hemma-Macen. Precis som "bifoga fil" till ett inlägg här på 99mac.

ah förlåt, får börja läsa bättre snart

om inte din sysadmin/arbetsgivare vill öppna standard ftp porten har du nog inte mycket val utan att göra som pär föreslår; att byta din ftpserver hemma till en annan port...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kimpa
Ja, det kanske kan gå. Jag ska prova det när jag kommer hem. Problemet med det är att man måste ha en ftp-klient installerad på jobb-datorn. Det blir lite svårt när datorerna är standardinstallerade via paketutskick. Därför vill jag kunna göra det hela via http och webbläsaren.

Tror man kan använda de flesta webläsare som ftp-klienter också.
Om man loggar in på servern med t ex ftp://användarnamn:lösenord@[din servers ip]/
så ska det funka att helt enkelt dra och släppa filer...

Nu är det länge sen jag provade detta själv (har inget behov då jag använder bättre ftp-program) så jag minns inte helt säkert vilka web-läsare som klara det.. Prova..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 21:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Jag brukade göra som du gör. Jag hade en FTP-server hemma och på jobbet gick jag till Start > Kör och skrev

ftp mitt.ip portnummer

Funkade utmärkt utan att behöva ladda ner någonting.
Lite omständigt i början men när man väl vant sig vid kommandotolkens FTP så var det smidigt.

Ja just ja! Där sa du nåt. NT har ju en ftp-klient inbyggd som standard. Varför tänkte jag inte på den?

Visst, den är DOS-baserad och knökig och tråkig (kanske därför jag inte tänkte på den...) men den fungerar för några enstaka filer iaf.

Blir projekt på måndag när jag är tillbaka på jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 22:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av thomasti
Tror man kan använda de flesta webläsare som ftp-klienter också.

Ja, Vi har IE 6 på jobbet men sist jag provade just det du beskriver kunde man bara bläddra i kataloger och ladda ner filer. Inte skicka upp filer. Har det måhända ändrats?

Problemet är ju FTP-protokollet.
Det är sannt att det oftast använder port 20 och 21.

Port 21 används för controlsignaler, och port 20 används för data.
FTP kan köras i två lägen. Aktivt och passivt. Detta avgörs utifrån klienten. Aktivt innebär att klienten initierar båda sessionerna. Dvs att bara brandväggen hos servern behöver tillåta de inkommande sessionerna. (Klientens måste naturligtvis tillåta utgående, men det brukar vara ett mindre problem i de flesta brandväggskonfigurationer.)
Kör man passiv FTP kommer servern att öppna en motriktad datakanal istället. Då vill det till att din brandvägg tillåter den återkommande sessionen från servern. Många brandväggar stöder detta automatiskt. Vissa gör det inte.
Vissa använder så kallade transparenta applikationsproxies och "avlyssnar" kommandona på kontrollkanalen.

HTTP däremot har ju bara en session, så det är lättare. WebDAV är väl nån HTTP-baserad filtjänst? Men det kanske bara finns i OS X server. Själv har jag för dålig koll på WebDAV. Har aldrig använt det. Men det verkar ju fiffigt.

1
Bevaka tråden