Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i en IBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 02:55

Är det möjligt att byta hårddisk i en iBook? Jag har en 12"/700Mhz Combo med 40GB HD.
Min iBook är mer än ett år gammal, alltså sabbar jag vad jag förstår ingen garanti om jag skulle pilla inuti. Och det finns ju större diskar att tillgå, så det borde ju funka. Eller...?
Vilken slags hårddisk ska man använda i så fall och hur gör man?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 07:50

Absolut! Bytte på min Combo 12"/800 i julas till en 60 GB.

Jag använde instruktionen på http://uk.geocities.com/ibookupgrade/ som stämde i det mesta, det var bara CD-drivens skruvar som inte satt som dom gjorde i tidigare versioner.

Det var lite pyssel, det är jättelätt att få brytmärken i kanterna, och jag blev stundtals hyfsat svettig över vad jag gett mig in på, men det gick. Var försiktig och ta det lugnt bara.

All demontering går bra med vanliga urmakarmejslar förutom själva hårddisken vars fästskruvar är TORX och dom rår man inte på utan the real thing.

Hårddisken, en vanlig ATA för bärbara datorer som är 9 mm hög passar. Hittade en 60 Gb 4000 rpm på Dustin för dryga tusenlappen. Snabbare disk finns, men nästan dubbelt så dyr, och det var det inte värt tyckte jag.

Det finns många exempel här på 99mac på folk som bytt hårddisk i iBook. Det är bara att du söker lite för att läsa om det i tidigare trådar. Gemensamt för alla är väl att det är ett pillerjobb som tar tid och kräver noggrannhet och bra instruktioner.

Själv så lät jag en servicefirma byta hårddisk i min iBook.

går i samma tankar...men funderar starkt på en 5400 rpm disk iställen för 4200 - skall uppenbarligen vara lika tyst...men borde snabba upp systemhanteringen som på min iBook 800 är aningen slö...jämfört med min 2 Ghz G5 då

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 12:06

Bara så att ni vet: Det är svettigt även för en ärrad servicetekniker. Alltid lika roligt att se när en iBook skall servas och alla tekniker försöker lyfta över jobbet på en annan.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 12:31

Kul att veta att det i alla fall är möjligt, om än svettigt.
Det blir alltså till att hålla tungan rätt i mun och ha en handduk nära till hands.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 13:25

Hmm, instämmer. Det tog mig runt fyra-fem timmar plus ett besök på OBS för att köpa TORX-mejslar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 14:08

Vad kostar det att låta en sevice firma göra jobbet då ? Måste man köpa disken hos dom då ? Eller kan man ta med en ny egen köpt disk från en billig PC - återförsäljare.. ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av CUBEIS
Vad kostar det att låta en sevice firma göra jobbet då ? Måste man köpa disken hos dom då ? Eller kan man ta med en ny egen köpt disk från en billig PC - återförsäljare.. ?

Läs min länk ovan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jimmy.r
Är det möjligt att byta hårddisk i en iBook? Jag har en 12"/700Mhz Combo med 40GB HD.
Min iBook är mer än ett år gammal, alltså sabbar jag vad jag förstår ingen garanti om jag skulle pilla inuti. Och det finns ju större diskar att tillgå, så det borde ju funka. Eller...?
Vilken slags hårddisk ska man använda i så fall och hur gör man?

Se till att HDn har 8 meg cache kostar lite mer men betalar sig rätt fort.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-30 16:59

tomassan, Jag hittade ingen 60gb överhuvudtaget som låg ens nära tusenlappen på dustin.

1
Bevaka tråden