Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska tjuvar verkligen få vara medlemmar i 99mac?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-30 12:19

Jag blev ganska överraskad imorse. Och mer förbannad ju längre förmiddagen led.

Tydligen är det helt accepterat av 99mac att "Laseranders" (som öppet koketterar med att han piratkopierar program och försöker framstå som nån jävla martyr) får husera här för att bl.a. få hjälp när dessa, stulna program inte funkar som han tänkt sig.

När någon kritiserar honom för detta, så verkar det dessutom som om tråden helt sonika raderas?

Är folk som sköter den här sajten verkligen så flata att man upplåter den till att vara ett hjälpmedel för en brottsling?

För att kunna hålla min verksamhet igång köper jag mjukvara för 40-50.000 per år (både Mac och PC), bl.a. av leverantörer som har egna forum här. Jag hoppas dom reagerar. Ska "Laseranders" få hållas, så tackar jag för mig.

Danne V

Han är inte ensam om att använda piratprogram här på 99mac, precis:

Omröstning: Använder du piratprogram?

Jag tror att Dannes poäng handlar om vilka riktlinjer siten ska. Som det är idag så modererar 99mac trådar beroende på debattstil, avvikelser från ämnet etc, men piratkopiering, fildelningsprogram, carracho, DC, etc. kan diskuteras högt och brett.

Jag lovar att vi kommer presentera bättre, tydligare och överskådliga regler för forumet på tisdag när vi har nypremiär.

Samtidigt kommer jag införa fler moderatorer som får lägre arbetsbelastning vilket jag hoppas kommer göra skillnad. Det är inte enkelt att följa 1000 nya inlägg om dagen.

Det kommer bli bättre men jag kan inte lova underverk.

Vad gäller piratkopiering:

- Jag tror att den öppen diskussion om hur piratkopiering påverkar företag, användare och samhället är sund.

- Länkar till servrar får naturligtvis aldrig förekomma.

- Uppmaning att piratkopiera program får inte heller förekomma och diskussioner/inlägg ska tas bort.

- DC, Carracho osv är inte olagliga program i sig och borde vara tillåtet att diskutera. Däremot själva piratkopieringen måste tas bort.

Jag lyssnar gärna på förslag till nya regler inom detta område!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 12:47

Olagligheter kan väl inte alls diskuteras högt och lågt.
Yttermera var väl "laseranders" inlägg i en kontext som diskuterade skillnaden på licensskolk och programlicensskolk.

Om vi står i valet så är det inte omöjligt att jag röstar för att "laseranders" bör vara kvar...

Frågan handlar inte om vi ska kasta ut honom idag.

- Vi måste ta fram tydliga regler för vad som gäller. Då uppkommer inte detta problem.

- Forumet växer, vi blir fler, och reglerna måste göras synliga och tydliga för alla.

- Kom med förslag eller exempel på regler som andra forum tillämpar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-30 12:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag lovar att vi kommer presentera bättre, tydligare och överskådliga regler för forumet på tisdag när vi har nypremiär.

Samtidigt kommer jag införa fler moderatorer som får lägre arbetsbelastning vilket jag hoppas kommer göra skillnad. Det är inte enkelt att följa 1000 nya inlägg om dagen.

Det kommer bli bättre men jag kan inte lova underverk.

Vad gäller piratkopiering:

- Jag tror att den öppen diskussion om hur piratkopiering påverkar företag, användare och samhället är sund.

- Länkar till servrar får naturligtvis aldrig förekomma.

- Uppmaning att piratkopiera program får inte heller förekomma och diskussioner/inlägg ska tas bort.

- DC, Carracho osv är inte olagliga program i sig och borde vara tillåtet att diskutera. Däremot själva piratkopieringen måste tas bort.

Jag lyssnar gärna på förslag till nya regler inom detta område!

Björn,

Jag tror jag uttryckte mig ganska tydligt, men kanske missat ändå. "Öppen diskussion om piratkopiering" ska givetvis ha sin plats, likaså de andra punkterna du nämnde.

Men det här handlar om något annat, väldigt konkret, och en väldigt enkel fråga:

Ska någon som öppet deklarerar att han/hon snor mjukvara få använda 99mac? Ska sådana över huvud taget få vara medlemmar?

Om så är fallet, så är det ytterst fegt av 99mac, och ett tyst medgivande att vederbörande gör helt rätt.

Då hoppar jag av.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-30 12:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Frågan handlar inte om vi ska kasta ut honom idag.

Jo du, det är just det jag frågar.
Ska programtjuvar få vara medlemmar?
Inget annat.

  • Medlem
  • 2004-01-30 13:12

jag stör mig mycket på öppet propagerande av piratkopiering, men är tveksam till att kasta ut någon enbart för att denne kopierar. Det går ju aldrig att veta.

Frågan är väl "Ska programtjuvar som är stolta över att de stjäl få vara medlemmar?"

Jag kan gott tänka mig att kasta ut den som öppet förespråkar piratkopiering ska varnas och sedan sättas i karantän ett tag. Hjälper det inte kanske uteslutning är rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 13:29

Jo du, det är just det jag frågar.
Ska programtjuvar få vara medlemmar?
Inget annat.

Då får vi slänga ut 4000 medlemmar utan att tveka..

Sanna mina ord.

Jävligt jobbigt med denna dubbelmoral på detta forum, när alla laddar ner allt och mer till det, från nätets alla godis gratis siter. "inga nämnda inga glömda" .....som alla känner till mycket väl..

Grejen är väl den att småföretag och stora bjässar som driver komersiell verksamhet skall betala för sig. Därmed basta. !

Som privatperson är det löjligt med dom licenspriser som figurerar idag.

Apples iLife 4 för 49 dollar är dock ett lysande undantag. Den uppmanar jag alla att köpa lagligt. Så visar vi kanske att volym och goda produkter kan leda till cash för utvecklare i slutändan ändå.....10 miljoner sålda iLife 4 paket blir inga små pengar . Kan vara lika lönsamt som 100000 Adove CS paket.

Ifall många gör så kanske Adobe mm får sig en tankeställare och anpassar och segmenterar sina produkter och priser efter folk och fä...

Webforum.nu tycks ha väldigt väl genomarbetade regler med länkar och referenser till yttrandefrihetslagen, upphovsrättslagen, brottsbalken, lagen om elektroniska anslagstavlor. De har dessutom inget emot att man lånar deras regelverk till sitt eget forum.

Att öppet propagera för piratkopiering tycker jag är en sån sak som kan få en användare avstängd, om det upprepas trots tillsägelse. Inte för att han är en tjuv, utan just för att han bryter mot forumets regler helt enkelt. Om en grundregel för forumet är att inte uppmana till piratkopiering så är ju frågan rätt enkel att hantera om någon bryter mot det upprepade gånger.

Att han sen är "tjuv" och borde kastas ut därför, som rubriken syftar på, tycker jag inte är relevent. Ska vi kasta ut alla som bryter mot lagen generellt? Ska vi förbjuda folk som kört för fort någon gång att vara med här? Näe, knappast. Men bryter man mot uttalade forumregler, visst.

Men ge upp! Att hålla på gnälla som en femåring hjälper knappast! "Om inte nu gör så, så går jag". Men gå då!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 13:45

Att han sen är "tjuv" och borde kastas ut därför, som rubriken syftar på, tycker jag inte är relevent. Ska vi kasta ut alla som bryter mot lagen generellt? Ska vi förbjuda folk som kört för fort någon gång att vara med här? Näe, knappast. Men bryter man mot uttalade forumregler, visst.

Låter vettigt. Regler är till för att följas och inte minst respekteras !

Sedan kan vi behålla våra uppfattningar om piratkopiering för oss själva tack.. För det lär aldrig bli någon sanningsenlig debatt !

Så snälla björnström . skippa dina tankegångar om att "fritt" diskutera piratkopiering - lär garanterat sluta med pannkaka och sura kommentarer som vanligt oberoende av regler.

Det är en alldeles för invecklad- infekterad fråga för oss vanliga användare som aldrig har suttit i timmar- dagar -nätter-veckor-månader-år för att utveckla ett program !

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-30 14:01

Företag som använder program för att tjäna pengar skall köpa licenser. Punkt.

Privatpersoner borde kunna få många program billigare, som det är nu blir det som musik. På en musikCD som kostar 200:- vill jag ha 4 låtar, tror du då att jag köper skivan? Helvete heller.
Om artisten X släpper en samlingsalbum med alla dennes hits, då köper jag det.

Ibland måste det nästan finnas piratkopiering. Exempel:
Skulle ha ett program för att göra lite DVDskivor.

Ville inte köpa alla olika program utan att testa först, det hade kostat ca 10.000:-
Så jag to helt enkelt hem alla jag kunde, fixade serienummer åt dom, testade, brännde nån skiva av varje. Bestämde mig och slängde allihopa.
Nu sitter jag och sparar för att köpa DVD Studio.

Ex2: Office.. jag använder kanske office 2ggr per månad, om ens det. och då mest för att öppna andras dokument.
Hur många tror att jag har betalat fullpris för det hemma? (en peze för övrigt)

Disskutionen borde hellre vara om hur mycket piratanvändningen i hemmen och hos dom ungdommar som testar prgram påverkar deras val i arbetslivet.
Det är ju så att man gärna vill använda det man kan.

Tillägg:
När det gäller små sharewareprogram som kanske kostar 50-200:- är saken en annan, då ska fan alla betala!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-30 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Frågan är väl "Ska programtjuvar som är stolta över att de stjäl få vara medlemmar?"

Jag kan gott tänka mig att kasta ut den som öppet förespråkar piratkopiering ska varnas och sedan sättas i karantän ett tag. Hjälper det inte kanske uteslutning är rätt.

Jo, men det är ju exakt det jag menar! Den som öppet erkänner och dessutom "inte skäms" över vad han pysslar med: ska han kunna få komma hit och få hjälp med sina stulna program? Ska 99mac verkligen göra tillvaron lättare för honom?

Citat:

Skrevs ursprungligen av CUBEIS
Då får vi slänga ut 4000 medlemmar utan att tveka..

Nej, du har missuppfattat. Se svaret ovan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Men ge upp! Att hålla på gnälla som en femåring hjälper knappast! "Om inte nu gör så, så går jag". Men gå då!

Men du tycker förstås att ditt inlägg är en demonstration av klarsyn, mognad och briljans?
Jag tycker snarare det är ett dåligt försök att förolämpa någon som inte tycker som du - utan att det tillför ett endaste dugg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
...För att kunna hålla min verksamhet igång köper jag mjukvara för 40-50.000 per år (både Mac och PC), bl.a. av leverantörer som har egna forum här. Jag hoppas dom reagerar. Ska "Laseranders" få hållas, så tackar jag för mig.

Danne V

HERREGUD, hur patetisk får man bli? Allvarligt talat, jag kan inte sluta skratta. Du menar på högsta allvar att du avslutar till medlemskap om anders får vara kvar, fine, avsluta du ditt medlemskap, det är inte precis som att nån bryr sig, om du inte orkar med andra människor så visst, avsluta ditt medlemskap. Att man ska kasta ut någon annan istället för dig?

Alla macare bör vara välkomna medlemmar, och givetvis förstår man att programvaror kostar pengar, min gamla arbetsplats köpte in quark och nya burkar senast förra året och la ut mer än 600k på allt som behövdes så jag vet att saker kostar också.

Men detta är i varjefall ett community, man sparkar inte ut någon, man talas vid och diskuterar eventuella konflikter. Men dina resonemang känns ju lite konstiga.

Nej som sagt, jag förstår dig inte alls.

/Michael Olsson

*Skrivet på en liten ibook, och nej, operativet är inte piratat!

Det får ju onekligen vissa konsekvenser om man säger att det ska vara tillåtet att fritt diskutera piratning. Att tillåta fri diskussion om det, men inte tillåta att någon propagerar för det är ju självmotsägande. Om vi ska ha en öppen diskussion, vilket jag tycker att vi ska ha, så måste man ju logiskt sett tillåta principiella argument som stödjer piratkopiering. Men det är inte enkelt att dra vettiga gränser. För att ta ett exempel så skriver CUBEIS ovan:

Citat:

Apples iLife 4 för 49 dollar är dock ett lysande undantag. Den uppmanar jag alla att köpa lagligt. Så visar vi kanske att volym och goda produkter kan leda till cash för utvecklare i slutändan ändå.....10 miljoner sålda iLife 4 paket blir inga små pengar . Kan vara lika lönsamt som 100000 Adove CS paket.

Ifall många gör så kanske Adobe mm får sig en tankeställare och anpassar och segmenterar sina produkter och priser efter folk och fä...

För mig är det ett intressant inlägg i debatten som borde få förekomma, men om någon skriver "installera Poisoned och ladda ner Adobe Photoshop" som en uppmaning, så känns det helt fel. Egentligen kan båda uttalandena klassas som uppmaningar att pirata programvara. Svårigheten att skapa tydliga regler kring sådant gör att jag skulle ha full förståelse för om forumets regler blir restriktiva i frågan, även om jag som sagt personligen föredrar en öppen diskussion.

Björnström skriver två saker, som tagna var för sig låter bra, men enligt mitt resonemang ändå är svåra att förena:

Citat:

Jag tror att den öppen diskussion om hur piratkopiering påverkar företag, användare och samhället är sund.

Citat:

- Uppmaning att piratkopiera program får inte heller förekomma och diskussioner/inlägg ska tas bort.

Om man kan skapa regler som lyckas förena eller kompromissa mellan de två principerna, så har man åtminstone enligt mig hittat en vettig lösning.

Webforums regler, som Monkeyboy länkade till ovan, lyder:

Citat:

Du accepterar även att inte publicera material som är skyddat av internationella upphovsrättslagar och som är skapat av någon annan person än dig själv. Länkning till sådant material som publiceras från annan webbplats är tillåtet så länge det tydligt framgår att det inte är webForum som publicerar materialet samt såvida det inte rör sig om virus eller sådant som man normalt måste betala för att ladda hem.

---

webForum stöder inte piratkopiering. Trådar som kan anses syfta till att främja sådan verksamhet är därför inte tillåtna här.
Åtgärd: Ovan nämnda kommer att redigeras helt eller delvis.

Jag tycker inte direkt att de underlättar hur gränserna ska dras.

Det här handlar ju inte om att folk piratkopierar utan att vissa öppet berättar att de gör det OCH dessutom uppmanar andra till att göra samma sak, eftersom personen i fråga har en snedvriden Robin Hood ideologi.

Regeln kan utformas ganska enkelt.
-En person som uppmanar till (och förhärligar) brottslig verksamhet blir avstängd i x antal dagar/veckor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Jo, men det är ju exakt det jag menar! Den som öppet erkänner och dessutom "inte skäms" över vad han pysslar med: ska han kunna få komma hit och få hjälp med sina stulna program? Ska 99mac verkligen göra tillvaron lättare för honom?

Nej, du har missuppfattat. Se svaret ovan.

Så om man stjäl programvara men håller tyst om det, då är det OK att komma hit och få hjälp? Endast de som erkänner vad de gör ska bestraffas?

Vill du höra min definition på dubbelmoral?

Hjälp!

Det kan aldrig ligga inom ett Mac-forums kompetensområde att yttra sig om medlemmarnas handel och vandel. Då är man inne på väldigt tunn is. Vilka brott skulle räcka för utestängning från 99Mac? Vem vill sätta ihop en sån suspekt lista? På ett internetforum gäller forumets regler och de regler som gäller i samhället i övrigt avseende subjektets förhållandet till tredje man. Att 99Mac skulle ta på sig rollen som åsiktspolis är bland det mest befängda jag har hört på länge (och då har jag ändå varit inne på bra mycket underligare forum än detta). Mac-communityn förknippar jag med tolerans, inte med putrifierande moralkakor.

//S.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 15:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av CoolUmbo
Det här handlar ju inte om att folk piratkopierar utan att vissa öppet berättar att de gör det OCH dessutom uppmanar andra till att göra samma sak, eftersom personen i fråga har en snedvriden Robin Hood ideologi.

En länk till denna händelse vore käckt - och länkar ni till "...på STV" så är ni skrämmande befriande från möjlighet att se kontext och sammanhang...
Länkar ni någon annan stans så kan det bli intressant...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 15:13

men vem fan bryr sej.. på ett mac forum trodde jag man diskuterade macrelaterade frågor.. gillar du inte läget så drop:a av då! dammit. om -kalle- har tankat hela -valfritt program- så är det välle hans ensak ? om han sen vill ha hjälp så vänder han sej dit han vet att det finns kompetent folk.

Ska men helt plötsligt börja diskutera moral, lagar o annat så skapa en 99jurist sajt då.

tycker jag. och står för det. hur barnslig och omoget det än kan tänkas vara. jag e så trött på att detta piratprat. så länge man inte delar filer på forumet i sej så är det välle fan inga problem. Då är det välle inte forumets ensak? eller är jag helt ute o cyklar ?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-30 15:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av DimeR
tycker jag. och står för det. hur barnslig och omoget det än kan tänkas vara. jag e så trött på att detta piratprat. så länge man inte delar filer på forumet i sej så är det välle fan inga problem. Då är det välle inte forumets ensak? eller är jag helt ute o cyklar ?

På sätt och vis JA och i så fall på en trehjuling!

När du kommit upp på en sober citybike inser du nog att det småsnusk som de flesta av oss ägnar oss åt inte bör basuneras ut bryskt och onyanserat.
Diskretion hederssak, som man säger eller i varje fall sa.

Det rör mig personligen inte vad Laseranders och andra gör på sin fritid. Diskussioner om piratkopiering är inte tillåtna på forumet, därav tas de inläggen bort och skribenten får en varning.

Vi vill att 99mac ska vara ett trevligt mac-forum för alla. Så enkelt är det.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 15:57

En fråga bara. Alla bilder som länkas här på 99mac och laddas ner är väl copyright skyddade också. Skall vi inte förbjuda alla bilder här på 99mac. Vi stimulerar ju stöld av andras bilder.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-30 16:20

Ska det vara så svårt..?

Går man med på att bli medlem här på 99mac så går man också med på att följa de regler som gäller.
Finns det regler uppsatta och en person bryter mot dem, så okej en gång så blir det varning, visst?
En andra gång och personen är väck från 99mac.

Låter det rimligt eller ska det behöva ältas lite till..?

Citat:

Skrevs ursprungligen av DimeR
om -kalle- har tankat hela -valfritt program- så är det välle hans ensak ?

Hur ställer du dig till exempelvis en datorstöld?

Är det också tjuvens ensak?

Om inte, var drar du gränsen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 16:26

Hade varit kul om det kunde startat ett Svenskt företag som sköter om betalningar till internet-företag via postorder. När jag registrerade QuickTime kunde jag vända mig till min Mac leverantör och fråga snällt om dom inte kunde betala till mig om dom fick pengar direkt i näven. Lyckades den gången. Men vad gör jag. Jag har inte och tänker inte skaffa kreditkort. Är det möjligt att dra igång en sådan site?

[edit skriver som en kratta]

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 16:34

Dator kopiering är något speciellt att förhålla sig till. Om Volvo (tex) hade tillverkat en bil och sedan tryckt på kopierings knappen på väggen för att kopiera upp ett par hundratusen bilar varefter en köpare hade kopierat fram en bil till och gett en kompis, känns ju inte lika illa som om någon snor en bil av han som köpt den. Visst är kopiering etiskt fel. Om alla program hade varit fullständigt kopieringsskyddade, hade Adobe eller Microsoft sålt fler ex. Säkert men om det hade funnits ett privatperson alternativ så tror jag att dom hade dragit in betydligt mer än om dom bara hade skyddat programmet. Det finns ju OS X Server och klient.

Bevaka tråden