Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge förslag på bra trådlösa routrar?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 02:56

Har en kabel-tv anslutning på G här i staterna och funderar på en vettig router. Finns en uppsjö modeller med kombinerad dsl/cable anslutning.

Viktigt är att den har bra möjligheter till begränsning av åtkomst, dvs vem som kan ansluta till den trådlöst. Det här med att endast tillåta angivna MAC adresser verkar ju vara en vettig funktion för detta.

Även viktigt att den går att administrera via webbläsare samt att den har bra räckvidd. 811.g är väl inget krav egentligen men de flesta av de nyare modellerna verkar ha det nu.

Vad använder ni själva?

  • Medlem
  • 2004-01-30 03:04

jag lurar på en D-Link DSL-624+ eller vad den heter. Jag tror den motsvarar dina krav. Sök vidare på 99mac. Tala gärna om vad du kommer fram till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 08:50

Jag skaffade själv en D-Link 624+ för någon månad sedan, och den har funkat ypperligt. Kör trådlöst mot min PB och den gamla G4:an står nu i garderoben och agerar filserver.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-30 09:04

HAde D-Link förut, den bara krånglade så jag byte den mot en från SMC.. fast inte trådlöst då.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-20 16:21

Jag kör också 624+ rockar toppen!!!

Min personliga erfarenhet säger att Netgear innebär mindre klydd än D-link, i alla fall om man har en server hemma. Skaffade därför en WGR614 v2 när det var dags att uppgradera från 11 till 54 Mbit.

Skillnaden i pris mellan 11 och 54 Mb är inte så blodig, så jag skulle rekommendera det senare. I alla fall om du tänker dela filer mellan datorer på det interna nätverket.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 18:56

kolla in Telewell TW-EA1000 , finsk tillverkning, har kanske(hoppeligen)
återförsäljare i Sverige.
ADSL,Wireless,4 port 10/100, firewall, VPN-stöd, lätt att konfigurera
fungerar mycket bra !

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-20 19:08

Jag köpte mig en Asus AP eftersom den både var snygg, funktionell och väldigt billig.
Den inhandlades på datorbutiken och har fungerar klanderfritt hela tiden.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASWL300G

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-20 19:20

D-Link har bra support om något går fel verkaar det som,
vi testade först Belkin, sen Netgear och sist D-links och den
fungerar toppen, ända som är synd är att 624+ inte har
VPN....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 12:50

Vad är VPN?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 13:08
Ursprungligen av Fredric:

Vad är VPN?

Sorry! VPN betyder Virtual Pruvate Network tror jag, och
det ger även ännu mer säkerhet trådlöst än vanlig kryptering.
Tror den vanliga är ganska säkert också, genom att man
kan ställa in vilka datorer "MAC" addresser som har tillgång,
och på så sätt göra det ännu lite säkrare...
624+ Rockar toppen däremot! underbar apparat!

Fick hem min Linksys WRT54G idag, och jag säger bara: jösses vilken underbar router! Till skillnad från andra konsumentroutrar kör den Linux och är en 100% öppen plattform. Det har lett till att en massa opensource-utvecklare (framför allt sveasoft) har utvecklat ordentligt förbättrade firmwareversioner med funktionalitet som man annars bara hittar i riktigt dyra routrar. Kan varmt rekommenderas!

Om man ofta pressar sin uppkoppling till max lär man särskilt uppskatta att det går att ha olika prioritering på olika sorters trafik, så att man t.ex. kan använda iChat AV samtidigt som man kör bittorrent för fullt utan att det hackar. Med sveasofts firmware kan man även använda routern som vpn-ändpunkt med PPTP (standardfirmwaren klarar bara vpn-passthru). Webbgränssnittet är trots det lika lättanvänt som i originalversionen. Eftersom det är Linux kan man naturligtvis även köra den som en minimalistisk hemmaserver, i den mån en 125 MHz processor och 16 MB minne räcker. Programmerarna bakom sveasoft-firmwaren har dessutom gott om planer för framtida versioner, så det kommer bara att bli bättre.

Enda haken är att man riskerar att gå miste om garantin ifall man lägger in tredjepartsfirmware, men om det värsta skulle hända är Linksys-routern faktiskt så smart konstruerad att man kan återställa originalfirmwaren via tftp. Gillar man inte designen på Linksys routrar ska tydligen Belkins 802.11g-router gå lika bra, eftersom den i princip bara är en linksys med annat skal.

http://www.sveasoft.com/forum6.html
http://sveasoft.cyberemail.org/webdoc/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 22:19

Min första router var en Belkin 802.11G och den
kraschade hela tiden. Har sedan dess blivit upplyst
att många har haft problem med Belkins.
E forfarande mycket nöjd med min D-Link!!

Ursprungligen av Marcus T:

Min första router var en Belkin 802.11G och den
kraschade hela tiden. Har sedan dess blivit upplyst
att många har haft problem med Belkins.
E forfarande mycket nöjd med min D-Link!!

Har hört att Belkin av någon outgrundlig anledning petar in riktigt sopig firmware i sina routrar, och det är ju synd. Men eftersom de klarar Sveasofts firmware så finns det egentligen ingen anledning att använda något annat...

Är fortfarande alldeles imponerad av linksys-routern... just nu funderar jag på att låta den stå som mini-webbserver också!

Ursprungligen av Samuel K:

Har hört att Belkin av någon outgrundlig anledning petar in riktigt sopig firmware i sina routrar, och det är ju synd. Men eftersom de klarar Sveasofts firmware så finns det egentligen ingen anledning att använda något annat...

Är fortfarande alldeles imponerad av linksys-routern... just nu funderar jag på att låta den stå som mini-webbserver också!

Och linksysen fungerar fortfarande. Ingen problematik? Vill veta allt.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-15 08:17
Ursprungligen av blodsugare:

Och linksysen fungerar fortfarande. Ingen problematik? Vill veta allt.

Här har du en bra länk som kan hjälpa dig i din iver att veta allt om wrt54
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/LinksysWrt54g

/c

Ursprungligen av PapaC:

Här har du en bra länk som kan hjälpa dig i din iver att veta allt om wrt54
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/LinksysWrt54g

/c

Fytusan... Då har jag nått och göra under dagen

edit:
Hur långt ifrån kan man vara för att fortfarande ha kontakt?
Inte bra att ha för långt kontakt då elaksinnade hackers kan sitta där och sniffa mina paket. *grrr*

Senast redigerat 2004-11-15 15:03
  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-15 14:55
Ursprungligen av blodsugare:

Fytusan... Då har jag nått och göra under dagen

När du är klar med den kan du spana in denna Inte lika mycket men lite till.
http://openwrt.org/

/c

ni som kör wrt54.. hr ni haft några craher eller dylikt... hängningar.....

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-10 07:00
Ursprungligen av blodsugare:

ni som kör wrt54.. hr ni haft några craher eller dylikt... hängningar.....

Jag tror jag har haft en hängning på de 11 månader jag haft min wrt54, blir lite osäker. Den fungerar så pass bra att man inte lägger sånt på minnet, den bara står där i sitt hörn. Nu kör jag den utan Opernwrt eller Sveasofts firmware så det kan ju tänkas att det fungerar lite stabilare. Min kollega kör Openwrt med egna hack och även den fungerar stabilt vad jag hört men det är lite mer av hörsägen. Jag skall prata med honpm så får vi höra.

/c

Ursprungligen av PapaC:

Jag tror jag har haft en hängning på de 11 månader jag haft min wrt54, blir lite osäker. Den fungerar så pass bra att man inte lägger sånt på minnet, den bara står där i sitt hörn. Nu kör jag den utan Opernwrt eller Sveasofts firmware så det kan ju tänkas att det fungerar lite stabilare. Min kollega kör Openwrt med egna hack och även den fungerar stabilt vad jag hört men det är lite mer av hörsägen. Jag skall prata med honpm så får vi höra.

/c

Samma här, har inte startat om den sen jag skaffade den i somras. Kör med orginal firmware.

Ursprungligen av Marcus T:

Sorry! VPN betyder Virtual Pruvate Network tror jag, och
det ger även ännu mer säkerhet trådlöst än vanlig kryptering.
Tror den vanliga är ganska säkert också, genom att man
kan ställa in vilka datorer "MAC" addresser som har tillgång,
och på så sätt göra det ännu lite säkrare...
624+ Rockar toppen däremot! underbar apparat!

Nja, det har faktiskt inget med WEP-kryptering att göra. VPN är en teknik som gör att man kan skapa krypterade tunnlar som kopplar samman privata lokala nät över ett publikt nät (=internet). Ansluter man sig till ett annat nät via en VPN-tunnel kan man göra samma saker som om man hade befunnit sig på plats, så man kan t.ex. komma åt skrivare och servrar som brandväggen annars hade stängt dig ute från.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-24 23:52
Ursprungligen av nukethenick:

Har en kabel-tv anslutning på G här i staterna och funderar på en vettig router.

[...]

Vad använder ni själva?

Befinner mig också i USA för tillfället. Jag slog till med en D-Link DI-514 i helgen. Gick på $29.99 (~250 SEK) på Best Buy! Den är iof bara b, men jag använder den mest för att surfa, och om jag skulle kopiera filer kan jag koppla ihop datorerna istället.

Funkar till belåtenhet. Bra interface och räckvidd i hela huset (fyra våningar).

Som det nämnts ovan så var kundsupporten väldigt bra (24/7 alla fall i USA), även om det tog en halvtimme att komma fram en lördagkväll...

  • Medlem
  • 2004-02-25 00:02

Jag köpte en 3com 11g nyligen. Funkar perfekt, bortsett att jag inte vet hur wpa/wep ska konfigureras för att fungera. Jag kan inte logga in från XP... Nu kör jag med fasta MAC-adresser istället. Jag ska testa med macen när jag har hämtat skruvmejslarna, som ligger på kontoret, så jag kan installera Airportkortet (!).

Jag hade inga problem att slå på WEP på vår 3Com 11g-router, från en mac (men via webbgränssnittet - så det borde inte spela någon roll att det är från en mac).

  • Medlem
  • 2004-02-25 15:32
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade inga problem att slå på WEP på vår 3Com 11g-router, från en mac (men via webbgränssnittet - så det borde inte spela någon roll att det är från en mac).

Eftersom det är Windows, så var man tvungen att installera ett litet program som hanterar nycklarna åt kortet... det funkade helt enkelt inte med Windows inbyggda funktion. Nu funkar det.

Jag hajar inte varför man inte skulle köpa den här routern, eftersom den gör vad den ska och kostar hälften av många andra. Superbra helt enkelt. Bra täckning, och det medföljde ett 11g PC-card för under tusenlappen ex moms. Den är rätt ful iofs, fast inte störande... mer åt det menlösa hållet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-15 11:04

Har faktiskt precis beställt en WRT54G! Efter att ha varit på jakt ett bra tag bestämde jag mig efter det att jag läst allt man kan göra med den Det faktum att den kör Linux var i princip avgörande.
Är helt övertygad om att jag valde rätt modell!

Den bör landa i mitten av veckan. Hoppas flickvännen har överseende med att hon inte längre får stå i centrum ett par dagar där...

1
Bevaka tråden