Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttappad skrivare med DI-804 router

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Införskaffade en D-link DI-804, ADSL-router, och har nu fått problem. Har sen tidigare ett litet hemmanät bestående av några Macar och en nätverkskrivare (LW16/600). Var tidigare inga problem att låta Macarna koppla upp sig mot varandra med fildelning samt skriva ut på skrivaren.

Efter att ha införskaffat routern så kopplade jag glad i hågen snabbt ihop 2 Macar och skrivaren med routern. Ställde om båda Macarna till DHCP-server och startade om. Direkt så gick det att surfa ut med båda datorerna på internet via Telias ADSL, vilket var glädjande. Mindre glädjande var dock att Macarna inte längre hittade på varandra eller skrivaren i nätverket. Så provade ändra en del av inställningarna på routern och då hittade Macarna på varandra, men det går inte ansluta till dem. Blir bara “time-out”. Skrivaren syntes fortfarande inte till och gick inte att skriva ut på. Så tog bort routern och satte in en hub istället men Macarna hittar ändock inte varandra eller skrivaren?! Har ändrat tillbaka till ursprungliga adresser (10.0.0.X). Routern kör med 192.168.0.x serien.

Någon sam har en ide på vad felet kan vara?
Tycker det är extra olustigt att skrivaren försvunnit. Macarna kör med MacOS 9.0 (PMG3/400) resp 9.1 (PM7300/166) och skrivaren är en Apple LaserWriter 16/600 PS.

Har du provat ha statiska IP-adresser på ditt nät?

Japp. Var det första jag provade efter att jag kopplade bort routern.

Kopplade alltså bort routern, ersatte den med en hub, bytte till statiska adresser (10.0.0.x). Macarna hittade ändock inte på varandra eller skrivaren. Tycker det är skitmysko.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-05 10:31

Vi hade problem med en äldre LW med 10mbit Enet. Den klarade inte att kopplas direkt till en 10/100mbit hub/switch, som Dlinkroutern är. Försök med att koppla en gammal "ren" 10mbit hub mellan routerna och skrivaren. Det fixade problemet hos oss.

Stäng av AppleTalk och sätt på det igen. Jag har märkt att det ganska ofta händer att AppleTalk slutar fungera...

Lyckats lokalisera felen! Tack iaf för tipsen.

Var två oberoende fel som vilseledde mig. De uppstod efter inkopplingen av routern så var ju snabb att skylla på den.

Att skrivaren inte ville vara med berodde på kontaktproblem i en TP-sladd. En form av glappkontakt som gjorde att routern/hubben hittade skrivaren men inte datorerna. Efter byte av TP-sladd så syns skrivaren åter i nätverket och man kan skriva ut på den.

Att datorerna inte ville prata med varandra beror på att ena datorn blivit korrupt. Går surfa ut på den men ej kontakta andra datorer eller skrivaren. Så blir till att felsöka den.

1
Bevaka tråden