Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne ska man ha?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte köpa en ibook 12" 800mhz och undrar hur mycket minne man behöver. Hur minneshungrigt är egentligen OSX? Klarar man sig på 384MB?
Jag är van vid 1GB minne på min stationära WinXP-dator. kommer jag att tycka att det är helt olidligt med 384? Jag ska i princip bara surfa och kolla på divx och dvd på den. Kanske sitta och programmera lite i java och c++ också.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-29 12:52

Det finns två alternativ på en Ibook:
1) Lägg i så mycket minne som är tekniskt möjligt.
2) Lägg i så mycket minne du har råd med.

Är det en stationär dator gäller alternativ 2.

Det går att köra med 384 MB men det kan liknas vid mopedstrypning.

På min förra bärbara, en PB Titan 500 Mhz, gick jag upp från knappt-300 till 700-någonting. Det blev en ny dator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ptolemy
Tänkte köpa en ibook 12" 800mhz och undrar hur mycket minne man behöver. Hur minneshungrigt är egentligen OSX? Klarar man sig på 384MB?
Jag är van vid 1GB minne på min stationära WinXP-dator. kommer jag att tycka att det är helt olidligt med 384? Jag ska i princip bara surfa och kolla på divx och dvd på den. Kanske sitta och programmera lite i java och c++ också.

OSX är mycket minneshungrigt så sätt in minst 512 meg till (funkar även med 1gb men blir dyrt) så slipper du att virtuellt minne segar ned datorn efter kortare användning.

Senast redigerat 2004-01-29 16:27

Jag tyckte att min ibook G4 klarade sig hyffsat på 256Mb innan jag bytte till 640Mb. Skillnaden märks tydligt när jag har många program igång samtidigt och att det nu går att redigera film bra. Tom. photoshop funkade hjälpligt på 256Mb om allt annat var avstängt. Nu märker jag inte stor skillnad mot tjejens Tibook 1Ghz 1Gb..

Ok, kanske ska tillägga att jag har en ganska tight budget, så jag vill inte sätta i extra minne om det verkligen inte ger skillnad.
Skillnaden mellan 384 och 640 är ju ganska massiv om man köper det i apples affär.

Regel: Köp inte minne på Applestore!
Vanliga återförsäljare tar ungefär hälften så mycket som AS.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-06 21:48
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Regel: Köp inte minne på Applestore!
Vanliga återförsäljare tar ungefär hälften så mycket som AS.

Regel 2, svenska vanliga ÅF tar ungefär 50-100% mer (beroende på om du har otur med moms i tullen eller inte) jämfört med om du beställer från USA. Oacceptabel prisskillnad för obefintlig skillnad i garanti/säkerhet.

Jag handlade en SO-DIMm på 1GB från www.transintl.com till min iBook 12" för samma peng som du köper 512 från svensk ÅF. Eller 256 MB från Apple. Det är ditt val.

Ursprungligen av William Naversten:

Regel 2, svenska vanliga ÅF tar ungefär 50-100% mer (beroende på om du har otur med moms i tullen eller inte) jämfört med om du beställer från USA. Oacceptabel prisskillnad för obefintlig skillnad i garanti/säkerhet.

Jag handlade en SO-DIMm på 1GB från www.transintl.com till min iBook 12" för samma peng som du köper 512 från svensk ÅF. Eller 256 MB från Apple. Det är ditt val.

Oj vad du överdriver. 1GB ddr so-dimm kostar hos transintl 375USD dvs 2692,39kr.

För 512mb får du hos Dustin.se betala 990kr ca.

512mb hos transintl kostar 99USD dvs 710kr. Då tillkommer lite frakt också.

Hur räknar du egentligen?

På 1Gb minnet skiljer det sig mycket dock men ditt påstående ovan är väldigt mycket fel.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-06 22:44
Ursprungligen av Rickard A:

Oj vad du överdriver. 1GB ddr so-dimm kostar hos transintl 375USD dvs 2692,39kr.

För 512mb får du hos Dustin.se betala 990kr ca.

512mb hos transintl kostar 99USD dvs 710kr. Då tillkommer lite frakt också.

Hur räknar du egentligen?

På 1Gb minnet skiljer det sig mycket dock men ditt påstående ovan är väldigt mycket fel.

Nämenvisst. Ni har jätterätt bägge två. Minnen i Sverige hos svenska ÅF är jättebilligt. Och absolut inte dyrare än om man handlar från USA.

HALLÅÅÅÅ? Har ni sovit de senaste tio åren? Låt mig gissa att ni bägge är svenska minnes-ÅF... Och skillnaden mellan Dustins 990 och 710 spänn är...låt mig se ganska exakt 40% dyrare. Så 50-100% var väl inte så fel? Och skulle frakten från Dustin vara gratis??

Sverige ÄR dyrare och långsammare att ta till sig nyheter. Ni kan alltid hitta undantag på enstaka minnen, framför allt de mindre storlekarna (som 512). Om man som jag ofta vill ha de största tillgängliga minnena så gäller min tumregel. Basta. Små leverantörer i Sverige kan undantagsvis var nästan lika billiga, men de finns aldrig kvar nästa gång man skall handla. Jag förstår dock inte varför inte större aktörer kan priskonkurrera. Transporten mellan sydostasien och Sverige är inte längre än till USA. Skillnaden är bara större konkurrens.

Jag fortsätter jag nog handla från USA, även om ni kan hitta undantagen. Som 512-kretsarna. Berätta istället vem i Sverige som säljer 1GB SO-DIMM för 375*7,3 = 2730 spänn plus moms. Eller låt mitt inlägg tala för sig själv.

PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING - var nu inte så purkna och ta mitt inlägg så fantastiskt allvarligt. Självklart spetsar jag till formuleringar. Men min tumregel gäller. Undvik svenska ÅF på minnen sålänge deras högre priser inte ger bättre kvalitet. Vilket det inte gör jmf med i USA. Idag. Men det kan ju ändra sig.

Ursprungligen av William Naversten:

Nämenvisst. Ni har jätterätt bägge två. Minnen i Sverige hos svenska ÅF är jättebilligt. Och absolut inte dyrare än om man handlar från USA.

HALLÅÅÅÅ? Har ni sovit de senaste tio åren? Låt mig gissa att ni bägge är svenska minnes-ÅF... Och skillnaden mellan Dustins 990 och 710 spänn är...låt mig se ganska exakt 40% dyrare. Så 50-100% var väl inte så fel? Och skulle frakten från Dustin vara gratis??

Sverige ÄR dyrare och långsammare att ta till sig nyheter. Ni kan alltid hitta undantag på enstaka minnen, framför allt de mindre storlekarna (som 512). Om man som jag ofta vill ha de största tillgängliga minnena så gäller min tumregel. Basta. Små leverantörer i Sverige kan undantagsvis var nästan lika billiga, men de finns aldrig kvar nästa gång man skall handla. Jag förstår dock inte varför inte större aktörer kan priskonkurrera. Transporten mellan sydostasien och Sverige är inte längre än till USA. Skillnaden är bara större konkurrens.

Jag fortsätter jag nog handla från USA, även om ni kan hitta undantagen. Som 512-kretsarna. Berätta istället vem i Sverige som säljer 1GB SO-DIMM för 375*7,3 = 2730 spänn plus moms. Eller låt mitt inlägg tala för sig själv.

Du verkar totalt missa att du kom med en total osanning:

Citat:

Jag handlade en SO-DIMm på 1GB från www.transintl.com till min iBook 12" för samma peng som du köper 512 från svensk ÅF. Eller 256 MB från Apple. Det är ditt val.

Så är det ju bevisligen inte. Du har inte lärt dig räkna som oss andra antar jag?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-06 22:57
Ursprungligen av Rickard A:

Du verkar totalt missa att du kom med en total osanning:

Så är det ju bevisligen inte. Du har inte lärt dig räkna som oss andra antar jag?

Du är en tomte (= "lite förvirrad"). Jag sade inte att jag köpt minne idag. Jag köpte i oktober. Priserna fluktuerar över tiden.. Jag far inte med osanning. Jag lägger ner diskussionen nu och låter läsarna fundera över om de tycker att det verkar listigast att köpa från Sverige till överpris (oavsett om det innebär 10, 20, 30, 40, 50 eller 100%) eller från USA. När det är samma produkt, samma garanti och samma leverans och - nästan - samma leveranskostnad. Och DESSUTOM om man är privatperson slipper man ibland momskostnaden för att tullen sover.

Fortsätt du rekommendera folk att köpa minnen i Sverige. Jag tycker det är korkat och vill med konsumentmakt och internet/google tvinga fram bättre konkurrens.

Senast redigerat 2004-02-06 23:26
Ursprungligen av William Naversten:

PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING - var nu inte så purkna och ta mitt inlägg så fantastiskt allvarligt. Självklart spetsar jag till formuleringar.

Right back at ya!

Ursprungligen av William Naversten:

Ni kan alltid hitta undantag på enstaka minnen, framför allt de mindre storlekarna (som 512). Om man som jag ofta vill ha de största tillgängliga minnena så gäller min tumregel. Basta. Små leverantörer i Sverige kan undantagsvis var nästan lika billiga, men de finns aldrig kvar nästa gång man skall handla.
...
Jag fortsätter jag nog handla från USA, även om ni kan hitta undantagen. Som 512-kretsarna. Berätta istället vem i Sverige som säljer 1GB SO-DIMM för 375*7,3 = 2730 spänn plus moms. Eller låt mitt inlägg tala för sig själv.

Komplett har en 1024mb modul för 2685 + moms, och jag skulle inte kalla Komplett en liten leverantör

Ursprungligen av William Naversten:

PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING - var nu inte så purkna och ta mitt inlägg så fantastiskt allvarligt. Självklart spetsar jag till formuleringar. Men min tumregel gäller. Undvik svenska ÅF på minnen sålänge deras högre priser inte ger bättre kvalitet. Vilket det inte gör jmf med i USA. Idag. Men det kan ju ändra sig.

Det är klart att priserna är billigare om man köper från USA, men jag tycker att det ofta är så att man får betala moms + tullavgifter och frakten brukar heller inte vara så billig när man väl har hittat en affär som shippar till europa. Mitt förslag är i så fall att handla från tyskland. Då slipper man moms+tullavgifter och dessutom brukar frakten vara ganska billig. Dessutom känns det tryggare att handla inom EU

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-06 23:44
Ursprungligen av ptolemy:

Komplett har en 1024mb modul för 2685 + moms, och jag skulle inte kalla Komplett en liten leverantör

Det är klart att priserna är billigare om man köper från USA, men jag tycker att det ofta är så att man får betala moms + tullavgifter och frakten brukar heller inte vara så billig när man väl har hittat en affär som shippar till europa. Mitt förslag är i så fall att handla från tyskland. Då slipper man moms+tullavgifter och dessutom brukar frakten vara ganska billig. Dessutom känns det tryggare att handla inom EU

Se på fan. Ett undantag jämfört med det som varit regel i många år! Handla givetvis där!!! Här är länken till alla som vill ha större minne i sin iBook G4!!!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=45828&t=2062&l=2&AvdID=1&CatID=17&GrpID=20&s=pl

Synd att inte Macbarometern länkar in! (http://macworld.idg.se/tjanster/macbarometern/minnen.asp)

I övrigt handlar jag hellre från USA än EU, eftersom servicekänslan är sjufalt bättre utvecklad där. Det är en åsikt jag baserar på erfarenhet och inget försök till argumentation eftersom du i teori har rätt. Prova gärna dock att leka med tanken att handla från en italiensk grossist och försöka skicka tillbaka ett parti med felaktiga varor som du vill ha krediterade, så förstår du nog vad jag menar...

Ursprungligen av William Naversten:

Prova gärna dock att leka med tanken att handla från en italiensk grossist och försöka skicka tillbaka ett parti med felaktiga varor som du vill ha krediterade, så förstår du nog vad jag menar...

Hehe, det tänkte jag inte på
jag har bara handlat från tyskland och dom ska ju vara ordningsamma har jag hört

Kan för övrigt tipsa om buggy.no-ip.com för att hitta billiga priser (använd sökfunktionen). Länkar mestadels till affärer för PC-delar, men ibland så kan man ju använda såna till mac också

Ursprungligen av ptolemy:

Hehe, det tänkte jag inte på
jag har bara handlat från tyskland och dom ska ju vara ordningsamma har jag hört

Kan för övrigt tipsa om buggy.no-ip.com för att hitta billiga priser (använd sökfunktionen). Länkar mestadels till affärer för PC-delar, men ibland så kan man ju använda såna till mac också

är ett hängivet fan av buggy och kan även rekomendera deras forum, även om det är mest pc frågor/svar där..

http://www.tgb.nu (the buyers guide) för forumet och http://tracker.tgb.nu för buggy.. (urlen som ptolemy skrev funkar också väldigt bra = )

ni gjorde förövrigt så att jag tjänade lite (tror jag) på att inte beställa minnen från usa/england utan istället från komplett..

hade faktiskt tänkt beställa från crucial.com/uk = )

ååhh vad jag längtar tills jag köper min ibook = D

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-06 23:04
Ursprungligen av William Naversten:

Regel 2, svenska vanliga ÅF tar ungefär 50-100% mer (beroende på om du har otur med moms i tullen eller inte) jämfört med om du beställer från USA. Oacceptabel prisskillnad för obefintlig skillnad i garanti/säkerhet.

Jag handlade en SO-DIMm på 1GB från www.transintl.com till min iBook 12" för samma peng som du köper 512 från svensk ÅF. Eller 256 MB från Apple. Det är ditt val.

Hur mycket blev extrautgifterna, frakt och ev moms och tull.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-06 23:13
Ursprungligen av dabloom:

Hur mycket blev extrautgifterna, frakt och ev moms och tull.

Frakten kommer man överens om vid köpet. Tror det landade på 25 dollar via FedEx express. Minnen är inte dyra att transportera. Har man konto hos svensk speditör/tull så kostar inte administrationen ngt, men det har inte jag, så det blev 60 spänn till. På ett ungefär.

Jag köpte tio batterier till iBook 12" härom veckan. Behöver fem själv och satte in en annons på säljes. TOTALKOSTNAD med frakt, tull och transport blev drygt 900 kronor. INKLUSIVE momsen som jag betalde. Jämför med Apples pris i Sverige, 1495 kronor. Och "konkurrensen", som kanske kommer ner i 1350 om man prutar stenhårt. Frakten i detta fall - för tio "tegelstenar" - blev 40 dollar. Jmf postens företagspaket som väl är uppe i tresiffriga tal för inrikespaket...?

Ni som behöver ett batteri för 950 är välkomna...

Stoppa in så mycket minne du kan iBooken. Det lönar sig i längden. Speciellt om du vill ha flera program igång samtidigt.

Kan man ställa in timings på ibooken eller kör den efter SPD?

Vad ligger det inbyggda minnet på?

Jag körde med 256 i en vecka och uppgraderade sen till 640 med märkbar skillnad som följd. Lite mer krävande program har mer respons och arbetar snabbare, Garageband, klarade till exempel 60% fler spår nu. Datorn blev helt enkelt ännu snabbare och smidigare att använda.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 10:49

Prova att köra med endast 384MB. Det ska fungera hyfsat. Om det inte skulle räcka kan du senare snabbt byta ut en utav RAM modulerna själv.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Prova att köra med endast 384MB. Det ska fungera hyfsat. Om det inte skulle räcka kan du senare snabbt byta ut en utav RAM modulerna själv.

//Rob

Jo, men problemet är ju då att man måste kasta bort (sälja) den gamla modulen och då förlorar man pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-01 02:43

640mb rakt av....om 1-2 år kommer du ångra dig om du valde 384

Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
640mb rakt av....om 1-2 år kommer du ångra dig om du valde 384

Snarare 1-2 veckor

Om man går till en "vanlig" pc-handel, vad ska man säga att man ska ha för minne? Räcker det att säga SO-DIMM DDR PC2100? Finns det fler specifikationer man måste ange, isåfall vilka?

Ursprungligen av Dr Bowman:

Om man går till en "vanlig" pc-handel, vad ska man säga att man ska ha för minne? Räcker det att säga SO-DIMM DDR PC2100? Finns det fler specifikationer man måste ange, isåfall vilka?

Det borde räcka för att få rätt sorts modul.

Tilllägg: Om det skulle uppstå frågetecken;
PC2100 DDR266 200-pinnars SO-DIMM, för att vara lite övertydlig

Senast redigerat 2004-02-04 18:51

AHA, jag trodde man behövde nån slags speciella äppelminnen.

Hittade en 512modul för 899. ddr2700 men bara CL2.5
Vad är har det minne som är integrerat i datorn för specifikationer?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-02-04 16:22

640 eller mer, helt klart

  • Medlem
  • 2004-02-04 23:45

Är det verkligen så stor skillnad mellan t ex 384 och 640? Jag märkte inte mycket mellan 128 och 384. Är det fortfarande för lite eller är det jag som är dum?

Bevaka tråden