Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig java-stöd i OSX

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-28 22:23

En kompis till mig berättade att det företaget han jobbar för har problem med sin programvara för MacOSX. Programet är skrivet i java för att det ska funka att lätt distrubiera till både mac och pc. Nästan 20% av programen till macen laggar rejält medans windows-versionen flyter på klockrent. Bör kanske påpeka att programet hanterar rätt mycket grafik och är resurskrävande.
Tycker det verkar lite konstigt, eftersom OS X har inbyggt stöd för java.

Någon som har hört/sett något liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 22:34

Ja, i min profession använder jag delvis ett utvärderingsprogram som är skrivet helt i Java. Hastigheten flyter på bra på min bärbara PC som är en billig Dell men programmet är obrukbart på min TiPb DVI 667 pga att det är så långsamt. Suck. Längtar efter SNABBA bärbara prisvärda kvalitetsbyggda PB... Man kan tydligen inte få allt i denna värld. Lite synd att man uppskattar Mac OS X så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 22:37

Används Suns Java eller MS "Java" på burkarna?
Det sistnämnda är snabbt men inte java.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 22:52

Har ni laddat ner senaste versionen på burkarna? Ni får den inte via software update utan måste ladda ner den via http://www.apple.com/java .

Och för att kommentera ovanstånde: De senaste versionerna av Suns VM är *betydligt* snabbare mot äldre versioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 22:54

Jag använder Suns Java på Dell och Apples på min PB. Har även testat att leka med lite DP versioner av framtida Apple-implementationer utan någon märkbar hastighetsskillnad.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 22:59

hmm... jag kör gnutella-klienten limewire (som är skriven i java) på min G4 Cube och tycker inte den laggar nämnvärt.
Vad menar han med att "20% av programen till macen laggar rejält" ???

/jensa

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-29 10:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av schmuck
hmm... jag kör gnutella-klienten limewire (som är skriven i java) på min G4 Cube och tycker inte den laggar nämnvärt.
Vad menar han med att "20% av programen till macen laggar rejält" ???

/jensa

Det är liksom det som är det konstiga.. 20% av programen är direkt obrukbara på macen. Limewire är väl inte så resurskrävande, till skillnad från att hantera tung video och grafik.

Ingår inte den senaste versionen av java i Panther?

Senast redigerat 2004-01-29 11:38
  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 10:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av pijon
Det är liksom det som är det konstiga.. 20% av programen är direkt obrukbara på macen.

Dom är inte skrivna för MSjava? (som ju inte är java)
Prova dom i en java-validator

Citat:

Ingår inte den senaste versionen av java i Panther?

1.4.1 skall vara ner om man har 10.3.2

Dom enda java programmen jag upplever sega är dom som är dåligt skrivna..

Okej, dom kan vara sega att starta upp. Men sen.. Tycker jag knappast inte det laggar. Pröva typ ThinkFree office. Så slött är det inte.

Om någon till äventyrs vill uppleva den här segheten med ett i övrigt spännande program, så kan ni testa att ladda ner och köra Maestro, det program som NASA använder för att hantera Spirit och Opportunity på Mars. När man har installerat programmet kan man ladda ner 3D-bilder från Mars och titta på, förutsatt att det inte är så segt att man ger upp innan.

Om någon med G5:a testar det här, så är jag nyfiken på hur pass det flyter.

  • Medlem
  • 2004-05-11 22:11
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om någon till äventyrs vill uppleva den här segheten med ett i övrigt spännande program, så kan ni testa att ladda ner och köra Maestro, det program som NASA använder för att hantera Spirit och Opportunity på Mars. När man har installerat programmet kan man ladda ner 3D-bilder från Mars och titta på, förutsatt att det inte är så segt att man ger upp innan.

Om någon med G5:a testar det här, så är jag nyfiken på hur pass det flyter.

Det flyter men man hade definitivt inte kunnat skriva Unreal Tournament i Java3D, för fps:en kan räknas på mina tio fingrar...

Att Java-program skulle vara obrukbara på Mac kan bero på att koden innehåller Windowsspecifika sökvägar till filer som ex "C:/bla/blabla etc".
Helt korkat om det skall vara plattformsoberoende, men jag har sett det..

-Mikael

1
Bevaka tråden