Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföringsprogram

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 22:01

Jag driver en enskild firma och har kikat lite på Unicells programvarför för bokföring. Är det någon som har testkört detta under en längre period och kan komma med någon slags utvärdering?
Jag har laddat hem demoversionen, och dess stora nackdelar verkar vara att man inte kan ändra utseendet på fakturorna särskilt ingående, samt att det inte är så grafiskt tilltalande. Priset och enkelheten talar dock för.

Några rekommendationer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-27 23:20

1.) SPCS Avendo Business. Gjort av Visma som köpt SPCS. Använder MS Desktop Edition SQL så databasen är en riktig fullt fungerande. Har ej offert funktion inbyggd men det brukar man klara sig utan.

2.) XOR Compact. Lättanvänt. Risig databas, fungerar för 1-2 användare men fler i nätverk är att be om problem.

Båda ha demosar. Ring så skickar dem hem en CD-skiva till dig som är fullt fungerande i 30 dagar tror jag det är.

Min rekommendation är Avendo Business som har en modernare och robustare programkod.

Se till att du har supportavtal. Den dagen databsen skiter sig är det guld värt när nån annan får sittar och rota i soppan.

Tja! Vill bara komplettera inlägget ovan. XOR Compact 4.5 (med risig databas) är rejält uppdaterad nu - till Compact S - nytt namn samma program. En stor förbättring är just databasen - helt omskriven - och det skall enligt säkra käller (jag jobbar på xor) var mkt bättre - helst i nätverk. problemen har varit kända länge - och nu äntligen uppdaterats

http://www.xor.se

fotnot: jobbar på marknadsavdelningen...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 09:38

Tack för svaren.

Så Unicell var det ingen som hade provat?

  • Medlem
  • 2004-05-11 11:45
Ursprungligen av Gislaved.net:

Tack för svaren.

Så Unicell var det ingen som hade provat?

Det bästa du kan göra är att prova själv. Köp aldrig ett program utan att prova hemma i lugn och ro - och prova flera olika - från olika leverantörer. Det är inte säkert att det som passar för andra passar för Dig. Unicell har flera olika program - varför, jo därför att behoven är så olika i olika företag.

Ehh, funkar dessa program i OSX?

  • Medlem
  • 2004-05-11 11:40
Ursprungligen av Ryberg:

Ehh, funkar dessa program i OSX?

ALLA Unicell´s program fungera både i OS9 och OSX (dessutom även i Windows).
www.unicell.se

nope

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ryberg
Ehh, funkar dessa program i OSX?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-29 12:50
Citat:

fotnot: jobbar på marknadsavdelningen...

Ah, den där avdelningen som så sent som för två år sedan sa att vi lovar att XOR Connect kommer i skarp version innan sommaren 2002, efter sommaren hetter det att den kommer garanterat innan julen 2002. Har den kommit än?

Finns Compact XL i skarp version? Jag har fortfarande inte fått de två licenser jag beställt för 6 månader sedan som då hette att de fanns att köpa.

Jag har fått uppdateringen till Compact S, den kommer at få ligga kvar i sin kartong. I veckan som kommer går vi över helt till ett system från annan tillverkare.

Hej igen,

Det vet jag inte...jag började här för 6 månader sedan...men, jag har i alla fall hört om dessa förseningarna - och kan väl bara säga att Compact S skall vara en "bra" uppdatering som fixar gamla flaskhalsar/problem - bland annat databasen...

Har du inte fått XL ännu? Det är väl försäljningen du skall tala med då :rolleyes: Sven-Erik på sälj är ansvarig för XL. Fast det känns som om XL har en del barnsjukdomar fortfarande - vad jag har hört.

lycka till med det nya systemet

FYI: jag vidarebefodrar ditt inlägg till produktansvarig för Compact.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Ah, den där avdelningen som så sent som för två år sedan sa att vi lovar att XOR Connect kommer i skarp version innan sommaren 2002, efter sommaren hetter det att den kommer garanterat innan julen 2002. Har den kommit än?

Finns Compact XL i skarp version? Jag har fortfarande inte fått de två licenser jag beställt för 6 månader sedan som då hette att de fanns att köpa.

Jag har fått uppdateringen till Compact S, den kommer at få ligga kvar i sin kartong. I veckan som kommer går vi över helt till ett system från annan tillverkare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-29 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Det vet jag inte...jag började här för 6 månader sedan...
.
.
jag vidarebefodrar ditt inlägg till produktansvarig för Compact.

Det är inte dig jag är irriterad på så ta de inte personligt.

Nä det behövs inte vidarebefodras jag vill inte ha licenserna längre.

Det var för övrigt Sven-Erik som tyckte att det var hel rätt att man fick kontoplan BAS 2000 när man valde BAS 96 under installation av demon/betan av Connect. Tokstolle

Hej igen Molia,

Jag tar det inte personligt Men det är klart det är tråkigt med "missnöjda" kunder och en annan försöker bara vara hjälpsam. Hur som helst - det är bra att du säger "ifrån"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-29 16:45

Jag har provat UniCell och kan inte säga att jag är så imponerad. Visst funkade det, men när det blev dags för bokslut och annat "krångligt" så ville jag inte vara med längre. Dels för att jag är urusel på bokföring men mest för att programmet inte hjälpte mig ett dugg. UniCell har dåligt med färdiga rapporter och det är väldigt krångligt att göra egna.

Nu använder jag Montanias "StepOne Bokföring nxt" och det är värt varenda krona jag betalat. Jag har lyckats ta mig igenom två bokslut nu utan att bli irriterad

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 10:03

Går det att fakturera från Montanias programvara? Jag hittar inte den funktionen i beskrivningen av programmet.

Det går inte att fakturera ifrån
StepOne bokföring nxt.

Du måste ha StepOne Ekonomi nxt
för att kunna fakturera.

Rekommenderar dig också att kika på Stelvio Bokföring
http://www.ct.se/

  • Medlem
  • 2004-05-11 11:51
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Det går inte att fakturera ifrån
StepOne bokföring nxt.

Du måste ha StepOne Ekonomi nxt
för att kunna fakturera.

Rekommenderar dig också att kika på Stelvio Bokföring
http://www.ct.se/

Ska Du köpa StepOne Ekonomi, då får du punga ut med nästan 4.000:- kr - Titta också på andra lösningar i så fall. T.ex Unicell, dom har ett program med både bokföring, fakturering och reskontra för 1.250:- kr - UNI_BAS
www.unicell.se

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 17:19

Kanske e-bokföringen från Föreningssparbanken är ett bättre alternativ för mig? 300 spänn i månaden om man vill ha fakturering inkluderad.

Någon som har provat detta?

  • Medlem
  • 2004-05-11 11:52
Ursprungligen av Gislaved.net:

Kanske e-bokföringen från Föreningssparbanken är ett bättre alternativ för mig? 300 spänn i månaden om man vill ha fakturering inkluderad.

Någon som har provat detta?

Man kan prova E-bokföringen online. Prova också andra lösningar t.ex Unicell´s
www.unicell.se

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 18:49

Har kört Unicell programvara under OS 9.2. Bra o enkla program

Ilkka

Se dina privata meddelanden ynotx!

1
Bevaka tråden