Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera gammal G3

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 04:31

Har ni några förslag på vad man kan göra med en beige G3/300 DT? Jag funderar på att piffa upp den lite nu när den är tillräckligt gammal för att man ska våga det

Vad skulle det t.ex. kosta att klocka processorn och hur svårt vore det?

Den är ju tämligen grå så det vore trevligt om man kunde få den lite vackrare. Ska man kanske lacka den i M90-kamouflage?
Då den är ogenomskinlig kan man ju knappast få ut något av att sätta neonljus i den som alla PC-nissar verkar göra.

Har ni några andra förslag på vad man kan utsätta den för?

Tech spec: G3/300, 160 MB RAM, Radeon 7K-kort, USB-kort, ATA66-kort med en IBM 60GXP 40 GB (originalhårddisken är urplockad då den lät så in i Helsingborg mycket), Zipdrive, diskettdrive (obetydligt använd ) och en intern Yamaha CDRW (från en slaktad extern Lacie SCSI. Går ej att boota ifrån vilket innebär att fanskapet måste plockas ut och ersättas med original-IDE-CD-läsaren om man får för sig att installera om OS:et (just nu har dne 10.2.8 och 9.2.2)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-28 08:02

Du kan ju göra som jag gjorde. Köp en billig PC-låda för 499 kr hos Clas Ohlsson.
http://homepage.mac.com/mlindell/PhotoAlbum6.html
Då får du plats med både CD-ROM och CD-brännaren samtidigt.

OBS! Men tänk på att flytta jumper-switchen som visas i bilden i mitten. Den sitter emellan PCI-kortplatserna och ska flyttas till läge PS/2 om du använder en ATX-nätdel. OBS! Viktigt!

Jag testade att överklocka min 266:a, men den tvärvägrade att gå fortare.

Det finns även plats för zip-drive, men jag brydde mig inte om att montera in den eftersom jag har en extern sådan.

Senast redigerat 2004-01-28 08:26
  • Avstängd
  • 2004-01-28 10:18

Som nämnt, chassibyte är ganska snyggt på en gammal beige sak, speciellt DT-modellen... den är verkligen inte snygg

Testa att överklocka också, det kan inte gå annat än åt helvete, haha, ne det är i stort sett harmlöst.

Jag målade min 233DT (senare o/c:ad till 266) svart. Men det är bara för att man inte ska se sen Så ful är den...

Du kan ju alternativt spendera lite pengar på en G3/G4-uppgradering och lite mera minne så skulle burken "hålla" ett tag till.

Diskettvaddå? Aha, dom sakerna. Jag slängde min DT's diskettstation i soptunnan med resonemanget "Inte fan ska en server behöva disketter, eller?!"

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Du kan ju göra som jag gjorde. Köp en billig PC-låda för 499 kr hos Clas Ohlsson.
http://homepage.mac.com/mlindell/PhotoAlbum6.html
Då får du plats med både CD-ROM och CD-brännaren samtidigt.

OBS! Men tänk på att flytta jumper-switchen som visas i bilden i mitten. Den sitter emellan PCI-kortplatserna och ska flyttas till läge PS/2 om du använder en ATX-nätdel. OBS! Viktigt!

Jag testade att överklocka min 266:a, men den tvärvägrade att gå fortare.

Det finns även plats för zip-drive, men jag brydde mig inte om att montera in den eftersom jag har en extern sådan.

IMG033? Är inte 100 på vilken komponent du menar.

Dock kunde det ju vara en kul grej att göra. Då får jag plats för mer än två interna hårddiskar och antagligen elurtag för en massa andra interna godsaker. Fast lådan kommer säkert låta mer och en PC-låda är aldrig snygg.

JAg har aldrig gjort något liknande så jag är inte säker på att jag skulle klara det, men det kan ju vara kul att prova. Behöver man några speciella verktyg?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Som nämnt, chassibyte är ganska snyggt på en gammal beige sak, speciellt DT-modellen... den är verkligen inte snygg

Testa att överklocka också, det kan inte gå annat än åt helvete, haha, ne det är i stort sett harmlöst.

Jag målade min 233DT (senare o/c:ad till 266) svart. Men det är bara för att man inte ska se sen Så ful är den...

Du kan ju alternativt spendera lite pengar på en G3/G4-uppgradering och lite mera minne så skulle burken "hålla" ett tag till.

Diskettvaddå? Aha, dom sakerna. Jag slängde min DT's diskettstation i soptunnan med resonemanget "Inte fan ska en server behöva disketter, eller?!"

Den är snyggare än de flesta PC-burkarna jag har sett- Nja, uppgradera processorn skulle kosta mer än det smakar.
Jag har även funderat på att låta den stå som server/router.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-28 15:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Doktor G
IMG033? Är inte 100 på vilken komponent du menar.

Dock kunde det ju vara en kul grej att göra. Då får jag plats för mer än två interna hårddiskar och antagligen elurtag för en massa andra interna godsaker. Fast lådan kommer säkert låta mer och en PC-låda är aldrig snygg.

JAg har aldrig gjort något liknande så jag är inte säker på att jag skulle klara det, men det kan ju vara kul att prova. Behöver man några speciella verktyg?

Ja, img033 ungefär mitt i bilden så ser du en liten jumper liknande de du har på hårddiskarna. Flytta den ett snäpp åt höger innan du kopplar in ATX-nätdelen.

Hur mycket oväsen datorn ger ifrån sig beror på fläkten i nätdelen och dina diskar. Min PM G3 upplever jag som tystare efter ombyggnaden.

Du behöver en bågfil för att göra hålet till bildskärmskontakten. En bra kombinationstång är också bra att ha om du vill göra plats för ljudkortet. Jag klippte av plåten på baksidan mellan PCI-platserna till vänster eftersom ljudkontakterna hamnade bakom.

Du behöver inte borra några hål i Clas Ohlsson-chassit! De befintliga hålen för logikkortet passar ändå.

  • Medlem
  • 2004-01-28 16:53

Testa att klocka upp den till 400MHz. Det är rätt så enkelt men lite småpillrigt.

Instruktioner finns här hur man går till väga. Ett tips är att använda sig av de konfigurationer där busshastigheten är 66MHz för systembussen och 33MHz för PCI bussen.
http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/g3ae1.html

edit: stavfel

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-28 16:56

400 MHz är nog väl optimistiskt, men 350 kan nog funka.
Fast man vet ju aldrig, jag drog upp en 333:a till 417...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 20:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Ja, img033 ungefär mitt i bilden så ser du en liten jumper liknande de du har på hårddiskarna. Flytta den ett snäpp åt höger innan du kopplar in ATX-nätdelen.

Hur mycket oväsen datorn ger ifrån sig beror på fläkten i nätdelen och dina diskar. Min PM G3 upplever jag som tystare efter ombyggnaden.

Du behöver en bågfil för att göra hålet till bildskärmskontakten. En bra kombinationstång är också bra att ha om du vill göra plats för ljudkortet. Jag klippte av plåten på baksidan mellan PCI-platserna till vänster eftersom ljudkontakterna hamnade bakom.

Du behöver inte borra några hål i Clas Ohlsson-chassit! De befintliga hålen för logikkortet passar ändå.

Okej, jag tror jag förstår vilken du menar. Är på resande fot så jag kan inte öppna G3:an och kolla. Ingår nätdel eller återvinner man den från Macen?

Det blev ju snyggt så jag överväger verkligen att prova. Dock vill jag inte spendera mer än högst en tusenlapp på datorn.

Är det någon annan som byggt om sin Mac och har erfarenheter att dela med sig?
Någon som kan tipsa om bra websidor, forum, böcker etc om grunderna i PC-byggnation/moddning?

Tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 20:56

Jag publicerar rapporter om hur arbetet fortskrider om/när jag sätter fart.

Ska man förresten använda något speciellt verktyg när man flyttar jumprarna?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 21:05

Kollade på några chassier, en del är ju verkligen groteskt fula:

  • Medlem
  • 2004-01-28 21:41

Jag har kört min Beige G3 med 300MHz CPU (från en blåvit) i 400MHz som server i snart ett år nu. Det borde fungera lika bra att klocka "orginal" 300MHz CPU:n i de beiga till 400, men vissa maskiner verkar vara mer kinkiga än andra. Det är bara att testa och se...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-29 08:30

>>Doktor G
Jag köpte ett chassi med nätdel, vilken jag också använder. Macens nätdel passar inte i de fysiska måtten.

Jumpern flyttar du för hand. En liten plastbit som ska sitta på två små metallben som sticker upp från logikkortet. Gjort på ett ögonblick.

  • Medlem
  • 2004-01-29 09:23

Är det någon som har ett logikkort till en beige G3 300 liggande? Jag vill testa!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 10:35

[I/IMG]http://kylning.com/info.php?cPath=72_125&products_id=574[/IMG]

Här finns det mkt prylar, kanske mest för pc nördar

//Magnus

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 13:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
>>Doktor G
Jag köpte ett chassi med nätdel, vilken jag också använder. Macens nätdel passar inte i de fysiska måtten.

Jumpern flyttar du för hand. En liten plastbit som ska sitta på två små metallben som sticker upp från logikkortet. Gjort på ett ögonblick.

Jag syftade främst på jumprarna för att överklocka processorn. De verkar ju väldigt små.

  • Avstängd
  • 2004-01-29 13:51

nejdå... riv loss hela jumperblocket och mosa dit vanliga "pc-jumprar" eller om du har den mindre modellen typ hårddiskjumprar... spelar ingen större roll, det sitter ändå

  • Medlem
  • 2004-01-29 15:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
nejdå... riv loss hela jumperblocket och mosa dit vanliga "pc-jumprar" eller om du har den mindre modellen typ hårddiskjumprar... spelar ingen större roll, det sitter ändå

Det går också bra att göra egna jumprar av lite kabeltråd eller så.;)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
nejdå... riv loss hela jumperblocket och mosa dit vanliga "pc-jumprar" eller om du har den mindre modellen typ hårddiskjumprar... spelar ingen större roll, det sitter ändå

Okej. Får kolla närmare när jag kommer hem till maskinen. Det kan väl inte vara allt för svårt, jag känner idioter som har överklockat sina PC-burkar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 19:27
Citat:

Datorchassi ATX/ATX12V "midi-tower" passande både ATX- och ATX12V-moderkort (AMD, Intel PIII & P4). 300 W nätaggregat. Plats för 3 st 5,25"-enheter, 2 st 3,5"-enheter samt 2 st 3,5"-enheter (internt). LED-indikatorer och resetknapp. Storlek 200x360x480 mm.

Bra att jag får plats med både CD-läsaren och brännaren, fast två interna hårddiskplatser verkar lite snålt. Hoppas man inte behöver sätta in en extra fläkt. Jag vill att den ska vara så tyst som möjligt. Kanske skulle man skära ut ett Äpple på sidan och lysa upp det med ett lysrör?

Det ska bli ett kul och kompetenshöjande experiment. Jag har bytt minnen, kort, skivor, CD-läsare men aldrig överklockat eller gjort något mer "avancerat."

1
Bevaka tråden