Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant G5 Powerbook indikation

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kollade in den första 64 bitars bärbara som släppts eMachines
http://www.emachines.com/products/products.html?prod=eMachines_M6807.

Trodde den skulle vara tyngre och dyrare($1549) än vad den var. Detta tyder på att Apple kan och måste släppa en ännu lättare och relativt prisvärd G5 snart.

  • Medlem
  • 2004-01-27 10:31

Snarare väldigt billiga PC-datorer. Att det råkar vara 64-bitar i processorn betyder ju inte att det finns andra gemensamma saker.

Dessutom tror jag att vissa (de flesta) PC-tillverkare har lägre krav på hur ofta fläkten ska få gå igång än Apple. Vi Mac-ägare brukar ju klaga om fläkten går igång, min PC drar igång fläkten om jag flyttar ett fönster. Kraven och förväntningarna är helt enkelt lägre i PC-världen i vissa avseenden.

Grymt billiga datorer, om Windows är "your thing". Jag har aldrig sett de här eMachines i Sverige, dock. De fick väl på båten för att de rippade iMac för några år sedan?

Brorsan har en 2.6ghz bärbar. Fan fläkten låter som ett hus och är alltid igång. Sjukt jobbigt!

Min iBook är däremot tystare än dual xeon inlåst i ett kassavalv.

  • Medlem
  • 2004-01-27 15:10

Ja, jag minns hur rädd jag blev första gången fläkten gick igång på min Ibook.Jag hade haft den ett bra tag och det enda som låtit ordentligt dittills var CD:n. Jag visste inte ens att datorn hade en fläkt - rätt så nervöst var det.

En kompis Fujitsu-Siemens låter också mest hela tiden. Det är ju tystnaden som är det bästa med en bärbar!

Flyttar till aktuella rykten, där jag tycker att tråden hör hemma.

/c, moderator

Jag önskar fläkten kunde öka farten lite i min PB 12" för den blir så varm efter en kvarts användning att man inte kan ha den i knäet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 23:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag har aldrig sett de här eMachines i Sverige, dock. De fick väl på båten för att de rippade iMac för några år sedan?

finns på PC City om du nu skulle vilja ha en sån

Citat:

Skrevs ursprungligen av D Damlin
Jag önskar fläkten kunde öka farten lite i min PB 12" för den blir så varm efter en kvarts användning att man inte kan ha den i knäet.

Hur mycket minne har du i den ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Kollade in den första 64 bitars bärbara som släppts eMachines
http://www.emachines.com/products/products.html?prod=eMachines_M6807.

Trodde den skulle vara tyngre och dyrare($1549) än vad den var. Detta tyder på att Apple kan och måste släppa en ännu lättare och relativt prisvärd G5 snart.

Säg mig Jazzper, på vilket sätt är detta en Powerbook G5 indikation?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Säg mig Jazzper, på vilket sätt är detta en Powerbook G5 indikation?

Om eMachines ett copycatföretag kan lyckas få ut en AMD baserad "64" bitars dator så kan ju inte Apple ligga långt efter . Nya G5 processorn som lämpar sig för bärbara tillverkas ju redan så det borde bara vara en tidsfråga.
Vore pinsamt om APPLE & IBM skulle hamna på efterkälken vad gäller att leverera "64" bitars bärbara.

Kylning behöver inte vara ett så stort problem eftersom nya G5 processorn tydligen bara drar 1/3 så mycket ström som den "gamla" och dessutom kan klockas ned för ytterligare kylning och längre batteritid.

Tror G5 bärbara kommer till sommaren eller ännu tidigare. Eller så får Apple börja köra med dubbla G4or i bärbara. Men det kommer nog inte slå lika bra som G5 PB.

Senast redigerat 2004-01-29 04:03
  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 02:59

Uhh.. vilken mardröm att ha en bärbar med två g4or.. den fläkten måste komma från helvetet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Om eMachines ett copycatföretag kan lyckas få ut en AMD baserad "64" bitars dator så kan ju inte Apple ligga långt efter . Nya G5 processorn som lämpar sig för bärbara tillverkas ju redan så det borde bara vara en tidsfråga.
Vore pinsamt om APPLE & IBM skulle hamna på efterkälken vad gäller att leverera "64" bitars bärbara.

Kylning behöver inte vara ett så stort problem eftersom nya G5 processorn tydligen bara drar 1/4 så mycket ström som den "gamla" och dessutom kan klockas ned för ytterligare kylning och längre batteritid.

Tror G5 bärbara kommer till sommaren eller ännu tidigare. Eller så får Apple börja köra med dubbla G4or i bärbara. Men det kommer nog inte slå lika bra som G5 PB.

Hade det varit Dell, IBM och HP som nyss börjat leverera 64-bitars processorer i bärbara datorer så kanske man kunde börja prata om att Apple hamnat på efterkälken men så är knappast fallet här. Dessutom är det inte 64-bitars designen i sig som är anledningen till att Apple bör trycka in en G5:a i en laptop utan det faktum att hela arkitekturen i processorn är kraftigt överlägsen G4:an. I dagens datorer så finns det nästan bara en aspekt där 64-bitars processorer ger ökade prestanda över 32-bitars dito och det är i minneskapacitet. 64-bitars processorer kan addressera vida mer än de 8 GB som en 32-bitars processor maximalt kan hantera. Jag misstänker dock att det kommer att dröja ett tag innan vi kan stoppa in mer än 8 GB RAM i våra Powerbook-datorer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Om eMachines ett copycatföretag kan lyckas få ut en AMD baserad "64" bitars dator så kan ju inte Apple ligga långt efter . Nya G5 processorn som lämpar sig för bärbara tillverkas ju redan så det borde bara vara en tidsfråga.
Vore pinsamt om APPLE & IBM skulle hamna på efterkälken vad gäller att leverera "64" bitars bärbara.

Just 64 bits heltalshantering är absolut inte viktigt i en bärbar dator. Inte i nuläget i alla fall, och det lär dessutom dröja ytterligare ett par år innan den minoritet som har sådana behov inte är negligerbar. Man ska inte hänga upp sig på just 64 bit-grejen, det är mest bara marknadsföring. Den egentliga fördelen med 64-bitsprocessorer är i stället att de kan adressera mer minne, men i en bärbar dator finns det för många andra begränsande faktorer. Vilken tillverkare av bärbara datorer pressar in 8 (platskrävande, prishöjande) minnesplatser bara-för-att?

Citat:

Kylning behöver inte vara ett så stort problem eftersom nya G5 processorn tydligen bara drar 1/3 så mycket ström som den "gamla" och dessutom kan klockas ned för ytterligare kylning och längre batteritid.

Stämmer, men G5:ans systembuss ställer ju samtidigt mycket högre krav på övriga komponenter. Skulle gissa på att exempelvis nortbridge-chippet rentav kan vara ett större problem än själva processorn för Apples ingenjörer, men man får hoppas att allt sådant kan lösas inom en inte alltför lång tidsperiod.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Säg mig Jazzper, på vilket sätt är detta en Powerbook G5 indikation?

Jag skulle säga att det är noll indikation. Att dra sådana slutsatser är som att säga: Man kan få en PC på 3,2 GHz - detta är en indikation på Apple kommer att komma med en mac på 3,2 GHz.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 12:03

Deras minsta laptop var minst sagt billig, 1099 USD... ihop med gällande dollarkurs... för en dator med 512 mb ram, 60 gb hd, cdrw/dvd. Sjukt billigt imho...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag skulle säga att det är noll indikation. Att dra sådana slutsatser är som att säga: Man kan få en PC på 3,2 GHz - detta är en indikation på Apple kommer att komma med en mac på 3,2 GHz.

My point exactly!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K

Stämmer, men G5:ans systembuss ställer ju samtidigt mycket högre krav på övriga komponenter. Skulle gissa på att exempelvis nortbridge-chippet rentav kan vara ett större problem än själva processorn för Apples ingenjörer, men man får hoppas att allt sådant kan lösas inom en inte alltför lång tidsperiod.

Om AMD/eMachines kan lösa problemet med att få in en 64 bitars processor i en bärbar så borde det ju inte vara något problem för Apple/IBM även om processorerna skiljer sig åt en del.

Angende minne så finns det ju redan 2GB ddr SoDimm även om dom är dyra men minneskapaciteten är ju mycket viktigt för prestandan vissa tunga beräkningar går ju mångdubbelt så fort på en dator med dubbelt så mycket minne.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Om AMD/eMachines kan lösa problemet med att få in en 64 bitars processor i en bärbar så borde det ju inte vara något problem för Apple/IBM även om processorerna skiljer sig åt en del.

Angende minne så finns det ju redan 2GB ddr SoDimm även om dom är dyra men minneskapaciteten är ju mycket viktigt för prestandan vissa tunga beräkningar går ju mångdubbelt så fort på en dator med dubbelt så mycket minne.

Med det resonemanget borde inte exempelvid Dell ha några problem med att trycka in en Itanium prolle i sin Latitude-serie heller. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Med det resonemanget borde inte exempelvid Dell ha några problem med att trycka in en Itanium prolle i sin Latitude-serie heller. :rolleyes:

Nej mitt resonemang håller men inte din jämförelse eftersom det redan nu finns G5 processorer som lämpar sig för bruk i bärbara datorer , till skillnad mot Itanium som inte lär komma i någon variant som lämpar sig för bärbara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Nej mitt resonemang håller men inte din jämförelse eftersom det redan nu finns G5 processorer som lämpar sig för bruk i bärbara datorer , till skillnad mot Itanium som inte lär komma i någon variant som lämpar sig för bärbara.

Men vad är det som är så j-a viktigt med att just en 64-bitars processor i en bärbar? Eller överhuvudtaget? Det är ju en kraftig prestandaskillnad mellan Apples 32 bitars G4 och 64 bitars G5 men det beror ju inte att G5an är just 64 bitar utan att den har helt överlägsen arkitektur på såväl processor som moderkort. När det gäller AMDs 64 bitars så är ju den inte alls snabbare än Intels 32bitars Pentium4 3,2Ghz. Vissa tester ja, men allmänt sett är P4an snabbare. Hade jag tänkt köpa en PC hade jag verkligen inte valt en 64-bitars bara för att det är just 64-bitars. Snarare hade jag undvikt den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Men vad är det som är så j-a viktigt med att just en 64-bitars processor i en bärbar? Eller överhuvudtaget? Det är ju en kraftig prestandaskillnad mellan Apples 32 bitars G4 och 64 bitars G5 men det beror ju inte att G5an är just 64 bitar utan att den har helt överlägsen arkitektur på såväl processor som moderkort. När det gäller AMDs 64 bitars så är ju den inte alls snabbare än Intels 32bitars Pentium4 3,2Ghz. Vissa tester ja, men allmänt sett är P4an snabbare. Hade jag tänkt köpa en PC hade jag verkligen inte valt en 64-bitars bara för att det är just 64-bitars. Snarare hade jag undvikt den.

Men du kanske inte jobbar med forskning eller programmering ?

Förstår du inte varför det är viktigt att Apple migrerar till 64 bitars processorer så är ju argumentet att de lika gärna kunde ha fortsatt med 8bitars datorer. Ingen skulle ju ha brytt sig , eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
När det gäller AMDs 64 bitars så är ju den inte alls snabbare än Intels 32bitars Pentium4 3,2Ghz. Vissa tester ja, men allmänt sett är P4an snabbare. Hade jag tänkt köpa en PC hade jag verkligen inte valt en 64-bitars bara för att det är just 64-bitars. Snarare hade jag undvikt den.

Ja men det beror på att programmen inte är optimerade för AMDs 64-bitars processor och det är väl inte så konstigt om då Xeon och Opteron är jämförbara.

Testa kör en Opteron mot Xeon i en 64-bitars version av Linux så får du se stor skillnad.

Detsamma gäller ju G5:an, det tar tid att hinna få alla program optimerad och idag är det ju för tidigt tycker jag att hoppa på 64-bitars tåget, men om 2år så får du kanske en G5 med 4GHz och program som är optimerade.

Sen är det väl inga problem om man har pengarna att ösa om man absolut vill ha en Powerbook med 64-bitar.

Köp en bärbar 64-bitars AMD laptop och ta ur komponenterna och sätt in dom i en Powerbook, det borde gå knöla in sakerna i en Powerbook.

Sen kan ni posta på diverse forum att ni har den nya Powerbook men att Apple valt gå vidare med AMD som partner

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Men du kanske inte jobbar med forskning eller programmering ?

Förstår du inte varför det är viktigt att Apple migrerar till 64 bitars processorer så är ju argumentet att de lika gärna kunde ha fortsatt med 8bitars datorer. Ingen skulle ju ha brytt sig , eller?

Men du överdriver ju betydelsen av steget till just 64bitar nå otroligt. Som om det vore saknade länken för att vi ska kunna utrota all svält och alla sjukdomar i världen. Alla vet att det nån gång kommer komma en bärbar från Apple med en 64bitars processor. Det finns ingen anledning i världen för Apple att stressa fram en sån bara för att det kommit en bärbar pc med 64bitar. Hur mångar forskare och programmerare tror du köper en emachine? 0. Musikerna blir inte automatiskt bättre musiker för att de köper en dator med en 64bitars processor. Samma med grafikerna, porrsurfarna, forskarna, orderhanterarna, redigerarna, programmerarna osv.

Men skit samma- det är mot 64bitar det bär. Inget att tjafsa om.

  • Medlem
  • 2004-01-29 16:58

Du, det där stämmer inte. Det finns en undersökning som visar att porrsurfarna får jobbet gjort på under halva tiden med 64 bitar i holken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A

Men skit samma- det är mot 64bitar det bär. Inget att tjafsa om.

Precis och om programmerare som ofta använder bärbara till stor del även kan testa sina program/os på sin 64 bitars PB så lär ju utvecklingen bära dit lite fortare . Samma gäller forskare som faktiskt behöver använda ohemult mycket minne när de gör sina beräkningar.Om de gör sina tunga beräkningar på en 32 bitars PB så kan en 64 bitars PB vara mer än 10 ggr. så snabb bara p.g.a den större minnesadresseringen och virtuella minnets negativa inverkan på en 32bitars PB.
Även grafiker och video proffs uppskattar nog också om deras process och renderingstider kortas avsevärt.
Liksom musiker som slipper att processorn går i taket även vid enormt många pluggar igång.

Ingen har pratat om att Apple ska stressa fram en bärbar G5 men dom har säkert jobbat på bärbara G5 varianter i flera år. Apple's utvecklingsframförhållning är ju som tur bättre än sitt rykte.

Senast redigerat 2004-01-30 03:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Du, det där stämmer inte. Det finns en undersökning som visar att porrsurfarna får jobbet gjort på under halva tiden med 64 bitar i holken.

Hmmmm...då kanske man skulle köpa en ändå..

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Om AMD/eMachines kan lösa problemet med att få in en 64 bitars processor i en bärbar så borde det ju inte vara något problem för Apple/IBM även om processorerna skiljer sig åt en del.

Alltså, det handlar ju inte om att det är en 64-bitars processor - du verkar ha missuppfattat problematiken. Det som gör att en processor betecknas som "64-bitars" är i stora drag att heltalsenheterna kan skyffla 64-bits heltal i ett enda svep i stället för två. Det har egentligen ingen större relevans för själva effektförbrukningen, utan problemet med G5:an är i stället att kunna bygga ett moderkort med brutalsnabb systembuss utan att tumma alltför mycket på värmeutveckling och batteritid.

Citat:

Angende minne så finns det ju redan 2GB ddr SoDimm även om dom är dyra men minneskapaciteten är ju mycket viktigt för prestandan vissa tunga beräkningar går ju mångdubbelt så fort på en dator med dubbelt så mycket minne.

Wow... tog det lång tid för dig att komma fram till den slutsatsen?

Nej men allvarligt - ingen ifrågasätter att tunga beräkningar går bättre med mycket minne. Det jag sade var att det förmodligen inte finns en enda datortillverkare som i nuläget skulle vilja tillverka en laptop med 8 GB minne, eftersom marknaden i princip inte har något som helst behov av en sådan i nuläget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Alltså, det handlar ju inte om att det är en 64-bitars processor - du verkar ha missuppfattat problematiken. Det som gör att en processor betecknas som "64-bitars" är i stora drag att heltalsenheterna kan skyffla 64-bits heltal i ett enda svep i stället för två. Det har egentligen ingen större relevans för själva effektförbrukningen, utan problemet med G5:an är i stället att kunna bygga ett moderkort med brutalsnabb systembuss utan att tumma alltför mycket på värmeutveckling och batteritid.

Nej men allvarligt - ingen ifrågasätter att tunga beräkningar går bättre med mycket minne. Det jag sade var att det förmodligen inte finns en enda datortillverkare som i nuläget skulle vilja tillverka en laptop med 8 GB minne, eftersom marknaden i princip inte har något som helst behov av en sådan i nuläget.

Att marknaden inte har något intresse av en bärbar G5 är ju helt befängt
10000 tals programmerare fotografer filmredigerare grafiker och forskare m.fl. skulle beställa en direkt eftersom de behöver den extra mobila prestandan som de antingen tjänar pengar eller tid på. Priset skulle inte vara så viktigt heller eftersom det är en spjutspetsprodukt och sådant gillar ju Apple att lansera , men självklart vore det ju trevlig om priset inte var så farligt.

Nu var det ju du som skrev citat Samuel K. "Vilken tillverkare av bärbara datorer pressar in 8 (platskrävande, prishöjande) minnesplatser bara-för-att?"
Med 2 GB SoDimmar så behövs det ju inte så många platser och så småningom kommer ännu större minneskretar till bättre och bättre priser.

Upprepar åter att min uppfattning är att bärbara G5 kommer lanseras till sommaren. Då har Apple haft runt 2 års utvecklingstid alltså helt realistiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Men du kanske inte jobbar med forskning eller programmering?

Förklara gärna vad det är som gör att programmerare tycker det är jätteviktigt med 64 bitar i processorn. De programmerare jag känner har inte direkt uttryckt något sådant enormt behov.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Förstår du inte varför det är viktigt att Apple migrerar till 64 bitars processorer så är ju argumentet att de lika gärna kunde ha fortsatt med 8bitars datorer. Ingen skulle ju ha brytt sig , eller?

Förstår du inte att steget från 32 till 64 bitar inte spelar någon större roll för de flesta? Steget från 8 bitar till 32 är en helt annan sak.

Ditt snack om att det finns massor av folk där ute som bara längtar att slänga massor av pengar på en bärbar G5 just för att den har 64 bitars processor är just bara snack.

Apple behöver G5 i bärbara för att G5 innebär en otroligt mycket snabbare arkitektur som bara G5 kan utnyttja. INTE FÖR ATT DET ÄR 64 BITARS HELTALSHANTERING I PROCESSORN. Som någon annan redan skrivit i tråden: Skälet till att PowerMac G5 är så mycket snabbare än PowerMac G4 har inget att göra med 64 bitar. Inse det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Att marknaden inte har något intresse av en bärbar G5 är ju helt befängt
10000 tals programmerare fotografer filmredigerare grafiker och forskare m.fl. skulle beställa en direkt eftersom de behöver den extra mobila prestandan som de antingen tjänar pengar eller tid på.

Det är är bara fantasi-siffror som du hittar på eller hur? Har du nåt som helst belägg för ett sånt påstående?

Alla vill förstås ha snabbare datorer och i Apples fall är G5 steget efter G4 så det är förstås många som vill ha en bärbar G5. Så långt har du rätt. Men sen så hävdar du att det har att göra med att G5 är 64 bitar, trots att massor av folk här i massor av inlägg har försökt få dig att förstå att det INTE ÄR VIKTIGT MED 64 BITAR.

Sen hävdar du att bara för att det finns en bärbar PC med en processor som kan skyffla 64-bits heltal i ett enda svep i stället för två, som Samuel K beskrev det, så är det ett tecken på att Apple snart har en bärbar G5 klar. Det har ju inte med saken att göra! Läs Samuel K:s inlägg igen där han förklarar varför svårigheterna med en G5 i bärbara BEROR PÅ ANDRA FAKTORER ÄN BARA PROCESSORN.

Bevaka tråden