Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbjud datorkrig!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-27 23:08

Med jämna mellanrum brukar det dyka om trådar som enbart handlar om att "PC är så mycket billigare än Mac" osv. som faktiskt inte ger någonting alls.
Kan inte 99mac införa någon slags policy att sådana trådar ska låsas på stört så fort en moderator får syn på dem?
De spårar mer eller mindre alltid ur, och inget vettigt (iallafall inget som inte sagts några gånger tidigare) blir sagt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 23:16

Thumbs up, though deciding who is what may be a problem : 99krig.com?

Är den typen av trådar inte intressanta så är det ju ingen som skriver i dem, då försvinner de av sig själva.

Alltså måste man inte låsa dem, bara sluta skriva i dem.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-27 23:23

Ut åkte tråden!
Kan ni låta bli dem, fine, men tyvärr brukar whiners vara självgående.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-27 23:31

"Note to self - do not write in pointless computer-war-threads"

  • Medlem
  • 2004-01-28 00:14

Jag som inte varit med så länge har inte hunnit tröttna än, men jag förstår ju av den senaste att det föreligger en risk att det lätt blir alltför tråkig stämning på forumet, vilket vore tråkigt. En öppen debatt mellan olika ståndpunkter kan väl inte va fel, därför känner jag mig tveksam till en standardlösning som stängning "at first sight". Spårar trådarna ur och det blir för hätskt, så visst... Att låta dem självdö genom att inte medverka är dock bättre tror jag.

Dessa datordebatter påminner om en del motsvarigheter på vissa andra forum, t.ex "min Centrum spelar skiten av din xxx som kostar 3 ggr mer" vilket lätt skapar krig och dålig stämning.

Därför bör de som främst är ute efter att skönmåla PCn (ja, i många av dessa trådar förekommer skönmålning) fundera på om inte Datorkrig på eForum är ett bättre val.

Är det inte bättre att förbjuda sådana här meningslösa trådar? :rolleyes:

Gillar man inte en tråd så är det ju bara låta bli att läsa och delta i den...

  • Medlem
  • 2004-01-28 19:13

Fattar inte varför man skriver här om att macar är dyra dock, är det någon här som inte vet det? Någon som inte ha valt att betala extra för att den gillar apples produkter? Borde väcka mer "aha!" om an skrev på ett pc forum: "visste ni att en mac kostar xxxxx kr?". Jag tror att många pc användare inte vet det...iaf fler än de macare som inte vet att de betalat mer!:)

edit: och självklart så pallar jag inte heller med datorkrigen, men det vore kul om det gick att nämna något om pc, tex att det har kommit en billig AMD 64 utan att det blir försvarsställning hos många.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 19:52

Jag läser gärna "PC vs Mac" -trådar. Aldrig fel att jämföra de två plattformarna. Önskar dock att man kunde slippa inlägg av den här typen i de trådarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 19:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Önskar dock att man kunde slippa inlägg av den här typen i de trådarna.

Kan man : bara att lägga de mest frekventa tjötmånsarna på ignoreringslistan…
Det gör jag med några, och dels slipper man se det och dels så blir sidan mer lättbrowsad, så jag rekommenderar det stark...
[NÄ! Det var inte mig du skulle ha på listan… sluta bums… ]

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 21:33

Jag tycker också att det är kul att läsa datorkrig-trådar... Dom som är störda av det kan ju lämna tråden som den är dårå. Men det är ju herr Björnström som pyntar så jag tycker han kan bestämma.

  • Medlem
  • 2004-01-29 01:54

Faktiskt rätt kul att skriva i dem också. Alltid ventilerar man bort lite övertryck, så att barnen och hustrun slipper gömma sig.

Hmmmm... men här är alla övertygade redan... Är det inte bättre att sådana diskussioner flyttas till, tja, lökiga forum som sviklåckers..?

Ignoreralista? Trevlig idé, men ska man verkligen göra så?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-30 08:27

Varför blir det Mac Vs PC här då? Alla kör väl Mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av JohanK
Varför blir det Mac Vs PC här då? Alla kör väl Mac?

Nä.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-01-30 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av JohanK
Varför blir det Mac Vs PC här då? Alla kör väl Mac?

Självklart :rolleyes:

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-01-30 22:31

När vi ändå är i farten och förbjuder saker som "dator krig" kan vi då inte passa på att förbjuda krig över huvud taget? Snälla...

Naturligtvis kan datorkrigsliknande trådar bli jobbiga. Men eftersom vi alla är begåvade med fri vilja kan vi ju sluta läsa/delta när vi ser var det bär hän, eller? och det är väl heller inte så svårt att se vad tråden kommer att innehålla och hoppa över den, det gör jag. Man måste inte läsa allt, vi kan välja. Länge leve den fria viljan

Daniel

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-31 01:25

Tycker att vi kan låta bli att posta datorkrigtrådar här eftersom de är oproduktiva och istället om vi nu känner frustration över windows eller mac eller linux eller vad det nu kan vara, posta dessa frustrationer på sverigeklockare så som scooterbabe i all sin vishet föreslagit. På så sätt hålls 99mac trevligt och fint och andra forum kan ta del av all kunskap och insikt som finns hos våra ibland så frustrerade tangentbordsfingrar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-02-04 16:25

En riktig slagträsdebatt om mac vs pc kan var uppfriskande faktiskt. Det är aldrig bra att slöa till.

Datorkrig kan vara ganska underhållande att läsa och att skriva i men jag tycker att så fort någon person börjar använda invektiv och rena personangrepp så skall den personen stängas av inte tråden som sådan. Kan man inte föra en diskussion utan att ta till kraftuttryck så har man inte på forumet att göra oavsett vad diskussionen handlar om.

1
Bevaka tråden