Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket minne för PB 12" - 1 GHz

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon ge goda råd angående var jag hittar specifikationer för det
1 GB minne som ska passa till Powerbook 12" - 1 GHz modellen.

Jag tittar just nu på följande Kingston minne
- DIMM DDR 1024MB PC2100 266MHZ NON-ECC, KVR
Säljs hos Dustin men är osäker på alla parametrar att ta hänsyn till
- 2.195 exkl. moms låter OK innan "rabbatt":

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/PartsInfo.asp?ktcpartno=KVR266X64SC25/1G

Kingston skriver:

Standard 128M X 64 Non-ECC 266MHz 200-pin
Unbuffered SODIMM
(SDRAM-DDR, 2.5V, CL2.5, 400mil, TSOP, Double-Sided, Gold)

Gissningsvis är fler än jag beredd att hitta ett anständigt pris, så please
specifikationernan är speciellt av intresse.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Kan någon ge goda råd angående var jag hittar specifikationer för det
1 GB minne som ska passa till Powerbook 12" - 1 GHz modellen.

Jag tittar just nu på följande Kingston minne
- DIMM DDR 1024MB PC2100 266MHZ NON-ECC, KVR
Säljs hos Dustin men är osäker på alla parametrar att ta hänsyn till
- 2.195 exkl. moms låter OK innan "rabbatt":

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/PartsInfo.asp?ktcpartno=KVR266X64SC25/1G

Kingston skriver:

Standard 128M X 64 Non-ECC 266MHz 200-pin
Unbuffered SODIMM
(SDRAM-DDR, 2.5V, CL2.5, 400mil, TSOP, Double-Sided, Gold)

Gissningsvis är fler än jag beredd att hitta ett anständigt pris, så please
specifikationernan är speciellt av intresse.

Det ska funka är till 99.9% samma minne som Apple använder finns ju inte så många som tillverkar 1GB SoDimmar , däremot så finns det många som sätter sitt namn på dem.

Men se till att ha bytesrätt för säkerhets skull.

Som jag uppfattar det har du kollat på ddr-minne för stationära datorer. Dvs detta:
http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010047770

DIMM DDR 1024MB PC2100 266MHZ NON-ECC, KVR

Det som passar till PB 12" är detta:
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010063048

SO-DIMM 1GB DDR PC2100/266MHZ KINGSTON

Det är kraftigt mycket dyrare. Kostar 6450kr exkl moms.

om man ska köpa en gig so dimm ska man nog köpa det från utlandet. Www.transitl.com har ganska bra priser....
elelr har jag fel?!

Ett tips om minnen....

Kolla in www.crucial.com/eu
Dagspriset på 1 GB minne för PB 12" är

305 Euro (inkl. moms) i monopol* valutan blir det 2,793 kronor
Priset borde inkludera frakt tror jag!

PS lite skoj! Jag kunde inte hålla mig angående *

Nästan rätt - fast det priset gäller med 17,5% moms så lite dyrare blir det med våra 25% moms - frågar 1 gång till - var hittar man specifikationerna på detta DDR minne, ingen som vet ???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Nästan rätt - fast det priset gäller med 17,5% moms så lite dyrare blir det med våra 25% moms - frågar 1 gång till - var hittar man specifikationerna på detta DDR minne, ingen som vet ???

SoDimm 266 är ju en standard för bärbara. Kingston minnet med specifikationerna du skrev längst ned på sidan passar ju i PB12".

Senast redigerat 2004-01-28 15:13

Hoppas du har rätt, det finns ju varianter när det gäller om man ska ha Non-ECC eller bara ECC eller buffrade alternativt icke buffrade minnen, vet att jag sett specifikationerna någonstans - ska söka på Apples DEV-sidor om dom kan föklara dettta lite tydligare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Hoppas du har rätt, det finns ju varianter när det gäller om man ska ha Non-ECC eller bara ECC eller buffrade alternativt icke buffrade minnen, vet att jag sett specifikationerna någonstans - ska söka på Apples DEV-sidor om dom kan föklara dettta lite tydligare.

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G4/12inchPowerBookG4/4_Expansion/chapter_5_section_3.html#//apple_ref/doc/uid/TP30000878/TPXREF102

Observera bara minnet för 2195kr exkl moms INTE passar i PowerBook 12". Det du ska ha är betydligt dyrare. Se länk i mitt första inlägg ovan. De har dock sänkt priset på det idag. Nu kostar det "bara" 4075kr exkl moms.

Det billigare är ett dimm-minne, det till bärbara är ett so-dimm. Det är rätt stor fysisk skillnad på de två.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Hoppas du har rätt, det finns ju varianter när det gäller om man ska ha Non-ECC eller bara ECC eller buffrade alternativt icke buffrade minnen, vet att jag sett specifikationerna någonstans - ska söka på Apples DEV-sidor om dom kan föklara dettta lite tydligare.

Varje gång du startar din dator så testas ju minnet duger inte minnet till datorn så startar inte datorn.

Kör själv med PC minnen i nästan alla mina macar funkar perfekt.
Äldre macar var känsligare.

Här hittar du en intressant länk:

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G4/12inchPowerBookG4/4_Expansion/chapter_5_section_3.html

Härmapa!

Det skulle skulle ju vara förargligt att kasta ut bortår 4-5 tusem på ett minne som inte följde de specar som Apple har satt upp. Ett dåligt minne kan faktiskt starta din dator men ställa till med all sköns fel - när det gällde SDRAM original så funkade det nästan alltid att handla i PC-affär och till humanar pris. Vill bestämt hävda att även nyare macar kan ha problem, har sett tragiska exempel på detta senaste året. Hade på min förra Powerbook 550 ett 512 minne som inte ville fungera - detta fick den auktoriserade appleåterförsäljaren tillbaka. En vän till mig ( Larsal på 99mac ) fick sända tillbaka ett minne till Macoteket som trilskades rejält på hans MDD, datorn startade men sedan ville den inte mycket mer. Tack för länken såg det tidigare idag men han då inte läsa allt som stod i den, ska ta mig tid under kvällen att lusläsa den. Ska kanske kolla med Dustin, allternativt blir det Crusial istället - misstänker att Dustin inte vet om det minne de säljer skulle vara JDEC-kompatibelt, dvs. lämpligt för PB 12" 1 GHz.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Härmapa!

Ursäkta men tror du att jag hade skrivit in länken om jag hade sett att du redan hade gjort det? Om du dessutom hade observerat tidpunkten på postningarna så hade du kanske sett att det inte är så lång tid emellan och länkarna är faktiskt olika även om dom pekar till samma information..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Det skulle skulle ju vara förargligt att kasta ut bortår 4-5 tusem på ett minne som inte följde de specar som Apple har satt upp. Ett dåligt minne kan faktiskt starta din dator men ställa till med all sköns fel - när det gällde SDRAM original så funkade det nästan alltid att handla i PC-affär och till humanar pris. Vill bestämt hävda att även nyare macar kan ha problem, har sett tragiska exempel på detta senaste året. Hade på min förra Powerbook 550 ett 512 minne som inte ville fungera - detta fick den auktoriserade appleåterförsäljaren tillbaka. En vän till mig ( Larsal på 99mac ) fick sända tillbaka ett minne till Macoteket som trilskades rejält på hans MDD, datorn startade men sedan ville den inte mycket mer. Tack för länken såg det tidigare idag men han då inte läsa allt som stod i den, ska ta mig tid under kvällen att lusläsa den. Ska kanske kolla med Dustin, allternativt blir det Crusial istället - misstänker att Dustin inte vet om det minne de säljer skulle vara JDEC-kompatibelt, dvs. lämpligt för PB 12" 1 GHz.

Men det är ju inte Apple som specar minnena Utan Apple som anpassar sig till gällande standard.
Det finns inte många tillverkare i världen av minne dom flesta ligger i Korea
och dom säljer samma minnestyper till en mängd olika fabrikat.

Största skälet till dåliga minnen tror jag beror på vårdslös hantering har sett s.k. seriösa datorförsäljare hantera minnen sämre än lösgodis.
Att ha många minnen liggande lösa i en liten plastpåse och sedan gräva upp dom är nog inte så bra med tanke på dataminnens känslighet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Ursäkta men tror du att jag hade skrivit in länken om jag hade sett att du redan hade gjort det? Om du dessutom hade observerat tidpunkten på postningarna så hade du kanske sett att det inte är så lång tid emellan och länkarna är faktiskt olika även om dom pekar till samma information..

Men menade jag allvar då? Grinolle.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Men det är ju inte Apple som specar minnena Utan Apple som anpassar sig till gällande standard.

Jo allt detta är självfallet rätt men alla tillverkare av minnen följer inte JDEC-standarden och då kan man vara illa ute om det vill sig illa. Det vore ju fräsht om Apple kunde bestämma över tillverkarna men se detta lär nog aldrig lyckas.

Nu har jag hittat minnet hos Kingston ( http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=+16680+&distributor=0&submit1=Search ) och bett Dustin om ett pris - dom har inte detta i lager. Skrev så här till dom:

Vilket pris skulle gälla hos Dustin på Kingston minnet KTA-PBG4266/1G ( exkl. moms ) och kan ni ta hem det OM jag lägger en beställning... vill gärna handla svenskt även fast man kan hitta motsvarande minne för ca: 3.000 kronor inkl. svensk moms. ( I England kostar motsvarande minne med engelsk 17,5% moms ca: 306 euro, dvs. 2.800 kronor ).

Har hittat detta motsvarande minne på:

http://www.crucial.com/eu/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=Apple%2BPowerBook&mfr=Apple&cat=RAM&model=PowerBook+G4+1GHz+%2812-inch+Display%29&submit=Go

Minnet ska hamna i en bärbar Apple Powerbook 12" - 1 GHz modellen ( minnet är ett 1GB DDR PC2100 ) och vara kompatibelt med Apples specifikationer om JDEC-standard.

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G4/12inchPowerBookG4/4_Expansion/chapter_5_section_3.html

Tacksam för "Svar till alla", dvs. med kopia till mig på jobbet.

Mvh,
Olle Jonsson < olle.jonsson@xxx.xx >

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 18:16

512MB-versionen av det minnet köpte jag igår på dataprince i sthlm.. de verkade va billigast på den modulen av alla ställen jag kollat (1070:- eller vad det nu var). Det kan vara en bra idé att kolla med dom om de även har 1GB till bra priser.

Kan du se tillverkningsnummer och tillverkare på kortet ??? Samt ett exaktare pris... ska iof se om dom är nåbara på webben...

  • Medlem
  • 2004-03-18 21:54

Vad jag gjorde var att kolla i "About this Mac" -> "More info..." -> "Memory"

DIMM1/J22:

Size: 512 MB
Type: DDR SDRAM
Speed: PC2600U-25330

Tog med denna info till lokala databutiken som hade mycket billiga minnen. Köpte 2 st 512 vanliga PC minnen med samma betäckning. Fungerar perfekt.

Någon som gjort likadant med minnen till bärbara?

1
Bevaka tråden