Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + Windows = ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker få detta att fungera:

Airport Extreme Basestation 5.1 (Inte dagens uppdatering utan den innan.)
En PC med Win XP Home och ett Netgear WLAN kort installerat, drivisarna för kortet är 3.x nånting.

Genom att köra på MAC adresser kan jag få detta att fungera men det inte optimalt och jag vill ha det med WPA eller WEP men jag får det inte att fungera.
Jag ska villigt erkänna att jag inte provat WPA ännu bara WEP. Sägas ska också att jag inte är kungen på Win men börjar kunna dess uppbyggnad runt trådlösa nät rätt bra eftersom jag strulat med detta rätt mycket nu. (Och varje gång längtar jag intensivt till macen där det är så enkelt...)

Jag kör med 40-bitars kryptering lösenordet är 5 tecken långt.
Jag har i Win skrivit in nätverketsnamn för ESSID, kör Shared Key, Wireless Zero Config är påslagen den med. WEP krypteringen är 40/64 bitar kortet har också val för 128-bitars kryptering har inte testat det ännu.

Jag får inte PCn att fatta att den ska ansluta sig. Den ser nätverket, får IP uppgifter men kan alltså inte surfa eftersom den inte har loggat in på nätverket.

Måste få det att fungera med WEP helt enkelt.
Det håller inte att köra med MAC adresser.
Är det någon som gör detta? Hur ska jag gå vidare?

Inget bättre med nya uppdateringen till basstationen heller. Va fan... morr.. . grrr...

Uppdatera drivisar för Netgear korten på PCna då så får vi se.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 11:27

Testa att gå in i admin utility, välj basstationen och klicka ställ in.
klicka sedan på knappen Password (lösenord?) jag tror du skall se lösenordet i hexform där. testa att knappa in den koden på PCn istället för det 5 tecken långa lösenordet du har valt.

Okej testat och det fungerar inte.
Det får bli en lösning med MAC adresser i alla fall. Grr..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 12:34

synd att det inte funka, infon fick jag iallafall från apples knowledgebase nr. 150743

citerar:
Computers using wireless software other than AirPort may be able to connect to a password-protected AirPort network (and access the Internet). To do so, users must have an "equivalent network password," different from the one AirPort users enter.

To find the equivalent network password:

1.
Open AirPort Admin Utility, select your base station, and click Configure.
2.
Click the Password icon in the toolbar

Ja, det är trist att det inte fungerar.
Men men nu har vi det fungerande med två AP Extreme basstationer som kör roaming med tre PC burkar och en Mac.
Vi upptäckte också att 3com korten inte fungerar bra mot Apples Airport basstationer. Den hoppar i mottagningen.
Men med ett Orinoco fungerar det perfekt.

Så då har jag lärt mig något idag med.

1
Bevaka tråden