Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

operativsystemsökvertygundersökning

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är med i en projektgrupp som har fått i uppgift att ta fram en prototyp för ett informations och filsökningsverktyg för ett operativsystem. Researchen har gått knackig och vi har inte kunnat täcka tillräckligt med områden. Här ett phpforumlär som vi skulle ha nytta av om ni fyllde i.

Skulle bli riktigt tacksam om så många som möjligt kunde ta sig tid att fylla i det. Tar max 3 min.

formulär här

Senast redigerat 2004-01-27 22:25

Jag antar att du menar ett filsökningsverktyg?

Nja. Fast mer. men jag ändrar så det blir tydligare.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 22:23

Tyckte oxå at tfrågorna var "konstiga", så jag fyllde i hälften och kände sedan att det blev knas…
Se det som positive feedback

Du ändrar alltså till att det endast handlar om filsökningsverktyg?

Jag gillar inte att ni använder skalor på frågor där det ena inte utesluter det andra. Till exempel:

7. Vad anser du vara viktigast. Visuell tydlighet i form av animationer, ikoner etc. (1), eller mindre visuell tydlighet, mer text och mindre utsmyckningar etc. (5)

Vad säger att mer text ger mindre tydlighet och att ikoner och anomationer ger mer tydlighet?

Fråga 8 och 9 har ungefär samma problem. Jag anser att ni omformulerar frågorna. Läs gärna ett kapitel i en metodikbok eller liknande (hoppas jag inte verkar spydig, det vill jag inte vara, men det är riktigt svårt att svara på frågorna så som de är utformade). Då får ni ett mycket bättre resultat och mer power.

Nej. Just nu handlar det även om att vara kopplad till informationsdatabaser av olika slag. (imdb.org, allmusic.com) Vi är på konceptstadiet än så länge.

Niklas Brunberg: Jo jag håller med om att det känns tacky och resultatet inte håller, men syftet är att skaffa oss ett litet hum innan vi kommer igång och går ner djupare. Har du någon litteratur att rekommendera?

Okej, då fattar jag.

Angående skalproblematiken kan det vara bra att inte ha två frågor med i skalan överhuvudtaget. I stället för att fråga om man föredrar en sak framför en annan, när de i verkligheten inte måste utesluta varandra, kan man fråga två gånger; hur viktigt man tycker det ena är på en skala; och sedan fråga samma sak om den andra saken på en skala.

Dessutom kan det vara bra att nämna vad 1,2,3,4 och 5 innebär. Till exempel att; 1 är oviktigt; 2 inte så viktigt viktigt; 3 viktigt; 4 mycket viktigt; och 5 avgörande. Till exempel.

Hej David, välkommen till 99mac!

Man kan inte fråga användare om hur ett program ska fungera och sedan använda dessa svar som underlag för att öka användbarheten eller enkelheten i ett program. (Man måste observera användaren.) Möjligen kan man använda frågeformuläret för att ta reda på om det finns ett intresse för ett program med olika funktioner, men det är förstås mer för marknadsavdelningen än för utvecklingsavdelningen.

Hursomhelst så finns det gott om information som handlar om det ni har fått i uppgift, eftersom jag är lite intresserad av ämnet kan jag ge er lite länkar till info som kanske räcker för att lösa er uppgift.

Search Query Spellchecking (.doc 72kB)
Interface Techniques for Making Searching for Information More Effective (.pdf 103kB)
A Search User Interface in a Digital Library Application (.doc 1796kB)
Search in the Web Shopping Environment (.doc 283kB)
Evidence-Based Practice in Search Interface Design (.pdf 187kB)
Changing the Pace of Search: Supporting "Background" Information Seeking (.pdf 134kB)
Search Log Analysis as a Usability Engineering Tool (.doc 485kB)
Best Practices and Future Visions for Search User Interfaces: Position Paper (.pdf 178kB)
Utilizing a users context to improve search resultsr (.doc 186kB)
Finding the Right Stuff (.doc 64kB)
"I'm Feeling Lucky": the Role of Emotions in Seeking Information on the Web(.pdf 190kB)
Search Histories for User Support In User Interfaces (.pdf 296kB)
Reconciling Information-Seeking Behavior with Search User Interfaces for the Web (.doc 231kB)
Dynamic taxonomies and guided searches (.pdf 2051kB)
Why search is not a technology problem: Case Study, BBCi Search (.ppt 3.4MB)
Using Categories to Improve Search (.pdf 119kB)
Search Without Keywords (.pdf 234kB)
Predicting Where a Web User Wants to Go (.pdf 64kB)
Search on mobile phones (.pdf 247K)

On search, the series
The search for search's next generation
Metadata and search
Putting it Together: Taxonomy, Classification & Search
Search Engine Personalization: An Exploratory Study
Search and You May Find
Search: Visible and Simple
Intranet Usability: The Trillion-Dollar Question
Web Search: How the Web Has Changed Information Retrieval
Searching The Workplace Web
Precision and Recall
On Search: The Users
Microsoft Research Seeks Better Search
WhatIsFindability?
On Beyond Help: User Assistance and the User Interface
Search Interfaces
Ambient Findability
The Necessity for Information Space Mapping for Information Retrieval on the Semantic Web
Looking, Finding, Searching…How Users Do It
Designing a Search That Works for Users
The Age of Findability
The Design of Browsing and Berrypicking Techniques for the Online Search Interface
The Flamenco Project
Question-Answering and Search Engines
Mind Your Phraseology!
Modern Information Retrieval

Eftersom det här är ett Mac-forum så får du absolut inte missa Metadata, The Mac, and You av John Siracusa. Du bör förmodligen också känna till V-twin (.pdf 362K) och förstås också att en Newton alltid hittar Elvis.

(Om ni kommer att läsa om GUI i allmänhet så rekommenderar jag att du köper boken The Humane Interface av Jef Raskin och någon av Bruce "Tog" Tognazzini, hans böcker är både roliga och intressanta.)

Du hittar en ganska omfattande lista på många av de sökverktyg som finns hos Searchtools.com. What People Search For är förmodligen mer rolig än nyttig.

Om du vill ha litteratur för att göra ett bra formulär och analysera informationen så är boken som marknadsförare brukar börja att läsa "Information för marknadsföringsbeslut" av Per Lekvall och Clas Wahlbin (IHM förlag), vill du veta mer om skillnaderna mellan en pappersenkät och en webenkät så har två tjejer en webplats som förmodligen passar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 11:14

Kortfattat.. det var en väldigt mysko undersökning.. frågorna 1, 2, 3 och 5 gick att svara på utan att det skulle kunna ge missvisande resultat.
Jag rekommenderar att ni funderar igenom frågorna lite mer och säger till när ni har en ny undersökning ute.

Lite funderingar..
fråga 4: jag kör debian, osx, os9, xp, solaris 8 och beos hemma just nu.. ensvarsfråga?
fråga 5: "i ditt nuvarande operativsystem" .. i de unix-baserade operativen så kör jag sökningar mycket oftare än i de övriga pga väldigt snabb sökningsfunktionalitet.
fråga 6: även om väldigt snabba sökningar är jätteviktiga så tycker jag att det MÅSTE finnas möjlighet för mer grundlig sökning.
fråga 7: Niklas svarade väldigt bra på den frågan.
fråga 8: "Söka på bilder, musik, film och andra filtyper var för sig innan sökningen görs" <- motsägande mening. Söka på alla filtyper ser jag som ganska självklart att det är viktigare.. men att söka "bilder, musik, film och andra filtyper var för sig" är en väldigt trevlig feature.
fråga 9: Konstig fråga. Kan det vara viktigt att man inte ska kunna ha möjligheten att söka i externa databaser?

1
Bevaka tråden