Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WINE för OS X!

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://darwine.sourceforge.net/project.html

Well, lite kvar att gå på. Men det kan bli spännande. Tänk er Apple slänga in ett par mille i utvecklingen där

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 09:55

Onekligen spännande just nu.

  • Medlem
  • 2004-01-09 10:05

Det ligger inte i Apples intresse att ge pengar till ett prjekt som i princip snor utvecklare från Apple-plattformen.

Wine är väl bara sådär i Linux? Men visst vore det kul om det skulle funka.

Wine i Linux funkar väl bra. Med Winex som är en kommersiell version anpassad för spel kan jag köra Morrowind och Temple of Elemental Evil och en massa andra. Med en annan kommersiell Winebaserad mjukvara, CrossOver Office, funkar Officepaketet, Adobes och Macromedias program.

Programmen är inte lika fina som de skulle vara om man körde dem helt nativt, men om man håller sig till program som är kända att fungera är det dunder.

Problemet med Wine till PPC är att "Wine Is Not an Emulator" man kan inte slänga in windowsprogram och hoppas att de funkar. De måste kompileras för PPC. Det funkar förstås om man vill snabb-porta ett program. Är inte spelet Spyhunter portat just så?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 10:36

Trevligt!
Kan inte alla fredagar starta med liknande nyheter?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-09 11:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Problemet med Wine till PPC är att "Wine Is Not an Emulator" man kan inte slänga in windowsprogram och hoppas att de funkar. De måste kompileras för PPC. Det funkar förstås om man vill snabb-porta ett program. Är inte spelet Spyhunter portat just så?

Det framgick väl av texten att de skulle använda BOCHS för emulering av processorn?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det framgick väl av texten att de skulle använda BOCHS för emulering av processorn?

Det har du rätt i. Ursäkta. Det kanske kan bli nåt.

Wine funkar otroligt bra i Linux. Blir förvånad varje gång hur bra saker fungerar. Prestandan är så bra att vissa spel går snabbare i Linux med Wine än i Windows på samma dator.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-09 21:50

Det är för att wine på en pc kör pc prylar rakt av mot processorn och korten. Linux i sig är snabbare än windows och mindre skräp i så det är klart det går snabbare.
Att köra det på en mac och hoppas för mycket skulle iaf inte jag göra. Då kommer man till emulering igen och allt blir jobbigt. Så tyvärr, håll inte tummarna för hårt. Kan nog funka för småapplikationer men tror inte vi får någon blixtrande prestanda.

Det är mycket möjligt att det blir bättre prestanda än Virtual PC i alla fall.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-01-10 02:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av glemme
Det är för att wine på en pc kör pc prylar rakt av mot processorn och korten. Linux i sig är snabbare än windows och mindre skräp i så det är klart det går snabbare.
Att köra det på en mac och hoppas för mycket skulle iaf inte jag göra. Då kommer man till emulering igen och allt blir jobbigt. Så tyvärr, håll inte tummarna för hårt. Kan nog funka för småapplikationer men tror inte vi får någon blixtrande prestanda.

Om man kör Wine och Bochs, måste ju det gå mycket snabbare än VPC därför att alla APIn går ju nativ till skillnad mot VPC där hela opertativet måste emuleras...

Borde det inte å att skriva ett win-program som omkopilerade x86 binärkod till ppc binärkod.. då skulle ju program i PPC-WINE t.om kunna bli snabbare än på PC?

emulera mera

Citat:

Skrevs ursprungligen av glemme
Det är för att wine på en pc kör pc prylar rakt av mot processorn och korten. Linux i sig är snabbare än windows och mindre skräp i så det är klart det går snabbare.
Att köra det på en mac och hoppas för mycket skulle iaf inte jag göra. Då kommer man till emulering igen och allt blir jobbigt. Så tyvärr, håll inte tummarna för hårt. Kan nog funka för småapplikationer men tror inte vi får någon blixtrande prestanda.

Som sagt. Eftersom du slipper att tjafsa med att emulera Windows, så vinner du ytterligare snabbhet. Det det kommer att göra är ungefär som det beryktade Apple projektet "RedBox" skulle ha gjort. Lägg till optimeringar för G5:an i Bochs så har du säkert något som är väldigt mycket snabbare än VPC. Givetvis så tror inte jag heller på att sitta och spela 3D spel i det hela. Men att fetta upp Barnspel, MSIE, Office etc skulle kunna fungera jäkligt smidigt.

Lite mer om RedBox:
http://old.macmilitia.com/homefront/122899.shtml

  • Medlem
  • 2004-01-12 09:19

Ja, VPC skulle inte behöva bli så vansinnigt mycket snabbare för att vara helt drägligt. Om man dessutom slipper den virtuella miljön så skulle det ju vara guld.

Även om det skulle vara möjligt att genomföra, så tror jag att det ligger flera år fram i tiden tyvärr. De här OpenSource projekten brukar inte vara snabba, och når ytterst sällan version 1.0.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
De här OpenSource projekten brukar inte vara snabba, och når ytterst sällan version 1.0.

Ja, Wine har utvecklats sedan 1993 (!) och fortfarande inte nått version 1.0. Tveksamt om de någonsin kommer bli det. Däremot har ju andra projekt som använder Wine-systemet nått flera versioner.

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-12 21:35

Wine fungerar riktigt fint i Linux till vissa saker. Och till vissa saker är det helt fruktansvärt. Winex är ett fult försök att implementera directx i smeten, och det blir lite sisådära. Nää, bojkotta winex och börja programmera programmen/spelen direkt för linux / macosx är min åsikt.

Länken ovan verkar inte funka längre, använd denna istället:
http://sourceforge.net/projects/darwine/

/Kristofer

Uhh... WINE står ju för Wine is not an Emulator. Hur fungerar det då -- eller måste jag läsa sidan nu?

Edit: Ahh, använder sig av Bochs x86 emulator genom WINE-interfacet så man kan köra Windows-program nativt i Aqua.

Wow måste jag säga. Låter hur coolt som helst!

Nån som har hittat en howto till hur man ska installera det? Jag hittar ingen

Jag testade Bochs på min G5 i hopp om att kunna testa några webbsidor i Explorer. Jag la dock ner rätt omgående eftersom prestandan var totalt obefintlig. VPC var ju rena F1-racern i jämförelse. Jag emulerade dessutom "bara" win 98.

Men det här Winejoxet ska väl vara till för att man bara kör själva programmet, då kanske det funkar bättre?

Kristofer

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag testade Bochs på min G5 i hopp om att kunna testa några webbsidor i Explorer. Jag la dock ner rätt omgående eftersom prestandan var totalt obefintlig. VPC var ju rena F1-racern i jämförelse. Jag emulerade dessutom "bara" win 98.

Bochs är knappast inte optimerat för G5:an nu. Sen som min namne skrev. Meningen är inte att köra hela Windows. Utan bara Windows programmen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com

Fräsigt!

  • Medlem
  • 2004-01-27 22:03

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon

Akta så att inte stackars Hexley dricker för mycket bara...

Jag skulle köpa det där programmet i så fall det var kommersiellt. Synd nu att det är Open Source och kommer ta evigheter innan man får en stabil version.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag skulle köpa det där programmet i så fall det var kommersiellt. Synd nu att det är Open Source och kommer ta evigheter innan man får en stabil version.

Konstig sak att säga.

Det kan gå fort också. Stabil i Open Source-världen betyder inte nödvändigtvis 1.0. I "Closed Source"-världen räknas väl 1.0 ofta som instabil, man skall helst vänta på 1.1-uppdateringen.

Jag använder flera program Open Source-program i version 0.1 som är användbara och som inte kraschar mer än andra. I ena världen kanske de handlar om utvecklarens roadmap, i andra om försäljningsavdelningens önskemål.

Nja, vad jag syftade på var en version som fungerade relativt smärtfritt att använda. Open Source är så ju segt så det inte är sant när det kommer till det... Som ovanstående sa, Wine har ju hållit på i hur många år som helst -- Virtual PC har ju nu skrivits om totalt verkar det som av Microsoft på typ ett år.

notera att "skrivits om totalt" är inget microsoft (eller nån annan) gör över en natt, så det skall du nog ta med en nypa salt vad gäller vpc, tänk mera ny logga och G5 stöd så är du på rätt väg...

Bevaka tråden