Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Martin är dum i huvudet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag upptäckte precis att vi har kört med helt felaktiga MySQL inställningar på servern sedan i Augusti 2003.

Visst känns sidorna lite "rappare" nu?

  • Medlem
  • 2004-01-27 17:18

Kanske... men jag håller med om rubriken i vilket fall.

Hur går det med überuppdateringen?

Det är bättre att glädjas åt sina framgångar än att sörja sina motgångar. Det är bara att gratulera att du hittat ett bättre sätt.

Jag har pysslat med något liknande men i mindre skala. Ett AppleScript+ShellScript som blåser igenom hela dokumentmappen på jakt efter viss typ av info. I OS 9 tog motsvarande procedur sisådär 45 minuter. Det första försöket (bra) försöket under OS X tog 360 sekunder. Efter att ha ägnat hela dagen är jag nu nere i 45 sekunder.

Jämfört med OS är det i storleksordningen 60 gånger snabbare, och även med OS X-mått så är det åtta gånger snabbare.

Grymt stolt blir man när man gjort något ännu bättre

Tycker jag du också ska vara

  • Medlem
  • 2004-01-27 17:37

Absolut!

Jag tycker Björnström och alla andra som håller till här och hjälper till, ska känna sig glada och nöjda mest varje dag.

  • Medlem
  • 2004-01-27 18:05

Äsch Martin...det har funkat bra ändå.
Tycker du ska vara stolt och glad...det är inte alla som har ett eget Macfora:)
För visst är det väl kul 99% av tiden......?;)

Vågade knappt klicka på denna tråd......Men den handlade inte om mig tack och lov.

Dessutom så tycker jag att det har funkat rappt förut också.....

Vilken typ av felaktiga inställningar? Hur mycket borde det påverka?

Jag har inte heller upplevt forumet som långsamt.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-27 19:49

Jag säger som Richard, gläd dig åt att du nu har lyckats göra systemet snabbare. Tror inte någon har lidit skada. Tummen upp!

  • Medlem
  • 2004-01-27 20:01

Äääsh då, och jag som trodde att min dator hade blivit snabbare…

Det kan nog stämma mycket väl. Sen någon gång i somras (antagligen i augusti då) har sidorna kännts slöa.

(När jag såg rubriken tänkte jag nåt i stil med "neej, har någon skrivit något elakt om björnström, och han är arg..." :D:D)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Vilken typ av felaktiga inställningar? Hur mycket borde det påverka?

Jag har inte heller upplevt forumet som långsamt.

När man ställer in mysql använder man my.ini.
I denna fil fanns två hakparanteser som delade av filen - detta uppmärksammade jag inte. I den övre delen av filen ställer man in inställningar för själva databasen, i den nedre ställer man in mysql GUI:et som vi använder på servern.

Slutsats: Alla mina inställningar lästes aldrig in och användes ej. Och MySQL fick nöja sig med en tråd till processorn och 8MB cache. Nu använder den åtta trådar och 256MB cache (bland annat) och det gör en jäkla skillnad märker jag redan.

Det förklarar också varför databasen fick slita så mycket när vi hade 2200 inloggade på MWSF osv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
När man ställer in mysql använder man my.ini.
I denna fil fanns två hakparanteser som delade av filen - detta uppmärksammade jag inte. I den övre delen av filen ställer man in inställningar för själva databasen, i den nedre ställer man in mysql GUI:et som vi använder på servern.

Slutsats: Alla mina inställningar lästes aldrig in och användes ej. Och MySQL fick nöja sig med en tråd till processorn och 8MB cache. Nu använder den åtta trådar och 256MB cache (bland annat) och det gör en jäkla skillnad märker jag redan.

Det förklarar också varför databasen fick slita så mycket när vi hade 2200 inloggade på MWSF osv.

När man har fått ett felmedelande från mysql, har det varit pga av att databasen inte orkat med allt då?

/Kristofer

  • Medlem
  • 2004-01-27 22:20

Jag har inte märkt nån skillnad.

Å så en sak till, var inte så hård mot dig själv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-28 08:23

Det finns minst en hake med allting.

jag tycker det är "mysigt" när det går långsamt

1
Bevaka tråden