Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport programvaran uppdaterad

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 13:29

Även Airport-programvaran har uppdaterats. Nytt versionnummer är 3.3. Uppdateringen som väger 8.5 MB hämtas lämpligen genom Programuppdateraren. Uppdateringen uppdaterar Apple Airport Extreme basstationer till version 5.3. Uppdateringen kräver omstart av såväl dator som basstation.

Nya funktioner i AirPort Extreme enligt Apple är följande:
Den här programvaran ger stöd för WPA-specifikationen (Wi-Fi Protected Access™) för AirPort Extreme-basstationen och AirPort Extreme och AirPort-klienten. I AirPort Hjälp hittar du mer information om WPA. I denna uppdatering ingår även version 5.3 av AirPort Extreme-basstationens fasta programvara. Du hittar anvisningar för hur du uppdaterar basstationens fasta programvara i AirPort Hjälp.

AirPort Extreme-basstationen och AirPort Extreme-klienten är certifierade enligt Wi-Fi Certified™ för interoperatibilitet med 802.11b och 802.11g.

Måste vara nåt annat som är nytt. WPA har ju funnits sedan första systemuppdateringen efter att 10.3 släpptes. Jag kör dock 10.2.8 och får inte upp denna uppdatering i programuppdateraren.

Vi som har en AirPort-basstation "modell äldre" då? Vad ska vi göra? Innebär den nya programvaran någon förbättring för oss eller kan vi strunta i det hela?

Uppdatering gäller bara för Extreme med extern antennutgång

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 19:23

så nu kan man ha LAN med sånna som inte har ett nätverkskort som är trådlöst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 20:21

Förutom WPA-stödet.

Additional improvements in USB printing performance.

Performance improvements between wired and wireless clients.

axxe : det har man kunnat hela tiden. Det som står att att den kommunikation ska vara bättre. Jag har då dock inte märkt av att kommunikation skulle vara dålig.

BTW: Är det någon som kan berätta mer om WPA? Är det bättre än WEP? Är det snabbare? Fungerar det bättre mot Win osv.?

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Uppdatering gäller bara för Extreme med extern antennutgång

Verkar gälla båda modellerna. Min bas utan antennutgång ville ha uppdateringen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
BTW: Är det någon som kan berätta mer om WPA? Är det bättre än WEP? Är det snabbare? Fungerar det bättre mot Win osv.?

Jag skrev följande när WPA släpptes första gången:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31370&highlight=WPA

Började också skriva i FAQ:n förut, om 802.11 och allt runtikring. Men jag kommer inte ihåg hur långt jag kom.
Nu är ju inte FAQ:n tillgänglig längre, trots all entusiasm som var kring den. Men jag vill minnas att den kommer tillbaka. I samband med uppgraderingen?
Men mitt utlägg i diskussionen ovan är nog tillräckligt svar på din fråga hur som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 07:03

gött då kan jag ha ett lite större LAN på sportlovet istället för 2 pers kanske 4 pers

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Förutom WPA-stödet.

Additional improvements in USB printing performance.

Performance improvements between wired and wireless clients.

Bättre USB printing performance, tackar!, kunde behövas! Har haft lite strul ibland och varit tvungen att starta om airporten. *hämtar uppdatering*

Efter att jag uppgraderat till Airport 3.3 fungerar inte min Airport Extreme med riktad Dr Bott antenn. Med antennen urkopplad får jag signal, med antennen i hittar inte datorn Airporten.

Någon som har liknande problem? Eller ännu hellre, en lösning?

Låter extremt märkligt att antennen skulle påverkas av programvaran...
Jag antar att Dr Bott är en passiv antenn.

1
Bevaka tråden