Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virginia Tech har bestämt sig

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det som tidigare bara var ett rykte har nu blivit verklighet. Virginia Tech har bestämt sig och byter ut sina G5:or mot XServer.

SAN FRANCISCO, Jan 27 (Reuters) - Virginia Polytechnic Institute and State University will upgrade its supercomputer that uses Apple Computer Inc. (NasdaqNM:AAPL - News)'s PowerMac G5 computers with Apple's recently introduced Xserve G5 servers that have two chips in each box, the university said on Tuesday.

The new system, which went online toward the end of last year and which Virginia Tech said was the most powerful supercomputer at any university in the world at the time, will be completed by May.

By moving to the thinner servers, the supercomputer will consume less power and generate less heat, said Srinidhi Varadarajan, assistant professor of computer science, college of engineering, at Virginia Tech.

"It cuts the system's size down by a factor of three," Varadarajan said. "The new system will take much less power and generate less heat and free up space."

The current supercomputer that uses 1,100 PowerMac G5 desktop computers occupies 3,000 square feet (280 sq metres). After the upgrade to 1,100 Xserve G5s, which Cupertino, California-based Apple announced earlier this month at its Macworld trade show, the system will occupy 1,000 square feet(93 sq metres).

Apple's G5 chips crunch 64 bits of data at a time, compared with the now-industry-standard of 32 bits found in the vast majority of personal computers and servers.

If laid on its side, the PowerMac G5 is about 7 inches (18 cm) tall. By comparison, the Xserve is about 1.75 inches (4.4 cm) high, said Alex Grossman, head of marketing for servers and storage for Apple.

"They're able to rack these in a much tighter and higher density manner," Grossman said.

The price of the upgrade has not yet settled on, but Varadarajan said it would be minimal compared to the cost of building a new supercomputer from scratch.

Asked what would become of the 1,100 PowerMac G5 computers being retired, Varadarajan said: "We're working on getting them very good homes."

Källa:
http://biz.yahoo.com/rc/040126/tech_virginiatech_apple_1.html

Mäktigt!!

  • Medlem
  • 2004-01-27 13:53

Märkligt.

Vore det inte smartare att vänta på lite snabbare datorer i så fall? De kanske behöver de stationära G5:orna också?

"We're working on getting them very good homes."

det är ju rätt mycket plats dom spara på att gå över till dom rackmonterbara xservers! man kanske kan konfundera på om dom har fått fler pengar efter all uppmärksamhet och kanske vill bygga på lite också; mer plats==flera numbercrunchers!!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-27 14:20

Varför inte behålla alla datorer och få en dubbelt så värstig pjäs. Kanske man kniper förstaplatsen på listan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Mäktigt!!

Extra mäktigt att det var Think Secrets rykte och MacRumors rykte som var helt rätt...

  • Medlem
  • 2004-01-27 14:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias C
"We're working on getting them very good homes."

Jag har iofs inte 280 kvm men några stycken kan jag ta - "very good home"!:D Jag antar att de delar ut dem gratis till den som vill ha, eller...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Märkligt.

Vore det inte smartare att vänta på lite snabbare datorer i så fall? De kanske behöver de stationära G5:orna också?

Jag gissar att dom skall sälja tillbaka G5orna. Då är ekvationen inte bara beroende på nyanskaffningsvärdet på Xservmaskinerna. Den är beroende på andrahandsvärdet av G5orna. Andrahandsvärdet på dual G5or är antagligen mycket nära nypris. Dom spar nog ganska mycket operativ kostnad att genomföra bytet snarast möjligt, dessutom.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-27 17:38

Jag tror de annonserar ut dem på eBay.
"1100 Power Mac G5s, starting at $1! No reserve! Shipping included!"

  • Medlem
  • 2004-01-27 18:02

Jag mailade dom och fick köpa 10st 500$
st + frakt = 550$ )).
Nån som vill köpa? jag säljer 8 av dom för ca 7800:-/st i början av juni.
Sant!!..........................................inte.

De skall distribueras på Campus...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-27 22:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
De skall distribueras på Campus...

Ok, jag läste att de inte skulle ut på skolan utan att apple skulle piffa till dem & sälja dem som nya... Minns dock inte var, men länken hittade jag här...

XServer G5 kan bli en storsäljare, hittade lite kompleterande information som pekar på detta. Följande ska ha kommit från Big Mac´s taleskvinna Lynn Nystrom.

Nystrom said federal agencies, including the Argonne National Lab, the National Security Agency, and NASA, are among those expressing interest in the supercomputer technology. She added that negotiations were underway with potential customers who could use the university's installation itself, or obtain rights to build their own supercomputer based on the university's technology.

In recent rankings of the world's supercomputers by the University of Tennessee, the Virginia Tech installation held third place, behind Japan's $250 million Earth Simulator Center and Hewlett-Packard's $215 million installation at the Los Alamos National Laboratory. The most eye-popping feature of Virginia Tech's “Big Mac” installation is its $7 million price tag.

Så med tanke på prislappen så står Apple sig väl i konkurensen.

KÄLLA finns här

Virginia Techs kluster kommer att få konkurrens på listan över de snabbaste superdatorerna av ett annat kluster som drivs av samma processorarkitektur, men som inte är byggt av Apple.

Det är IBM själva som ska bygga det nya klustret, som hamnar i Spanien och kommer att innehålla 4564 processorer av modell 970FX. Hur många Ghz de kommer ligga på framgår dock inte av sidan jag länkar till. Klustret kommer att bestå av 2282 st bladservrar av modell JS20, och således rör det sig om dual-processormaskiner. IBMs JS20 är idag konfigurerad med två PPC970 på 1.6 Ghz, men man kan ju tänka sig att hastigheten kommer att vara högre när klustret byggs. Det uppges ju att det ska köras på 970FX, inte 970 som sitter i dagens JS20.

IBM räknar med att klustret kommer att segla upp på andra plats på Top500 Supercomuter list.

En intressant effekt av det hela är följande:

Citat:

AltiVec (also known as VMX) is not new to the Apple programming community. However, it is relatively new to the Linux® community. Some minor enhancements to Linux are needed to provide a robust infrastructure for AltiVec, especially for 64-bit addressing. These include both kernel and tool-chain enhancements. IBM is working with the Linux community to provide these enhancements in upcoming Linux 2.6 distributions. In addition to a Linux 2.6 distribution, the supercluster will run various IBM software packages to support the programming and operation.

Ett Linux som är bättre optimerat för G5:an, och det faktum att arkitekturen får användning utanför Apples produkter, borde vara goda nyheter eftersom det sannolikt innebär att IBM kan avsätta större resurser för utveckling av PPC 970 och dess efterföljare.

1
Bevaka tråden