Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac --> firewire hd --> mac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-27 16:29

Undrar vad som händer om man kopplar ihop två macar med firewire, utan att starta upp den ena i "target mode"? sen undrar jag också om det är möjligt att två macar delar samma fw hd, om man kopplar från mac1 till fw hd och sen vidare till mac2 på samma kedja.

Har ingen extra fw-kabel så jag har "ev tursamt nog om nått kan gå galet" ej kunnat prova. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 16:40

Det finns/fanns något som hette "IP over FireWire" som gjorde det möjligt att ha ett IP-nätverk mellan två datorer med FireWirke-kabel. Det har rapporterats att FireWire-kontakter har börjat brinna när man försöker med IPOFW, men jag tror att det var en beta-version och att en skarp, fungerande version numera finns.
Sök på Apples Support-sida, så kanske det finns nåt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-27 16:43

ip over fw känner jag till, osx server har tex inbyggt stöd för det.

Men det är inte det jag undrar, utan om man får upp tex en powerbooks diskar om man kopplar in den via fw i en annan mac UTAN att starta den i targetmode.

Om så är fallet, så blir det ju intressant och se vad som händer om man sätter en fw disk där emellan. Någon som har provat?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 18:04

Det finns ett program som heter FireNet från ett företag som heter Unibrain.
Det fungerar t.o.m mellan PC och Mac.
Har inte använt det på ett tag nu, men när jag gjorde det så fungerade det alldeles utmärkt.

Firenet verkar vara en IP över FW-produkt. Att låta två maskinern dela på en FW-disk är så vitt jag vet omöjligt. Hur ska man t.ex. lösa skrivkonflikter som uppstår när båda datorerna skriver mot samma fil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 22:54

Det går att dela en skiva över nätverket och öppna en fil samtidigt på båda datorerna, så det borde gå med FW också på något sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 21:53

Det går alldeles utmärkt att koppla en extern fw-disk mellan två datorer men bara en dator blir "kontrollant", dvs för att du ska kunna läsa data från andra datorn måste du mappa upp disken via nätverket. Nätverket är förstås det nätverket som skickar data över Firewire (IP over Firewire)

1
Bevaka tråden