Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

./configure?! Var, varför och hur?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 11:24

Har försökt mig på att installera GD2 för att kunna behandla bilder på serversidan.

Efter ett himmla bökande så lyckades jag installera GD. Sedan var det bara att göra [CODE]./configure --with-mysql --with-apxs|/CODE] och några --with med GD och tilläggen för denna, make och make install vad jag fåt för mig av alla sidor jag varit inne på.

Men det bidde ingen make eftersom filen inte fanns ?! Lyckades luska ut att configure inte finns i den uppackade mappen med PHP utan länkas från någonstans. Vad gör configure i terminalen? Var hamnar alla --with någonstanns? Man ser dom ju i phpinfo(). Om jag kör om ./configure med och utan --with en massa gånger, kluddar jag till det i datorn någonstans? Man får ju så många olika sätt beskrivna på nätet så jag vet inte vad jag skall göra.

Är tacksam för lite utredning i ämnet. vet inte ricktigt vad det är jag gör med datorn

/MVH, Peo

För det första måste du ha Developer Tools installerat.

./configure är ett skript som kollar vad du har för typ av maskin och skapar en Makefile som sedan programmet make använder för att kompilera programmet.

I GD2-paketet finns med största säkerhet en configure-fil. Kolla med ls -al, se också att den har executible rättighet satt.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 15:52

GD2 fick jag installerat rätt. libgd.a finns i /usr/local/lib/ Samma med jpeg och pnd. Men problemet är när jag skall få php att förstå att jag installerat... GD1.8 var det ju. Inte 2:an. Blev problem med det. Det var enklare att hämta hem den förra varianten. Mindre grejer att göra. Förstod inte vad det var jag skulle hämta hem med 2:an. Developer Tools har jag installerat. Provar mej på att installera GD2 med din beskrivning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per-Olof Rupp
GD2 fick jag installerat rätt. libgd.a finns i /usr/local/lib/ Samma med jpeg och pnd. Men problemet är när jag skall få php att förstå att jag installerat... GD1.8 var det ju. Inte 2:an. Blev problem med det. Det var enklare att hämta hem den förra varianten. Mindre grejer att göra. Förstod inte vad det var jag skulle hämta hem med 2:an. Developer Tools har jag installerat. Provar mej på att installera GD2 med din beskrivning.

De flesta configure-skript tillåter att du anger en specifik sökväg för ett kodbibliotek, så att den färdigkompilerade binärfilen länkas mot rätt objekt. Annars kommer binärfilen att länkas till det första matchande kodbibliotek som hittas, och om du har två versioner installerade finns risken att det blir fel version. Prova att köra "./configure --with-gd=/usr/local/lib" och se om det gör någon skillnad.

1
Bevaka tråden