Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mydoom drabbade PC-folket i natt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läser på text-TV följande:

Ny datormask sprids via e-post


Natten till idag drabbades världens
datorer av e-postmasken Mydoom och
på ett par timmar blev den det mest
spridda viruset i Sverige, skriver TT.

Viruset sätter sig i datorn om
e-brevets bilaga öppnas och masken
öppnar också en bakdörr i datorn.
Via den kan andra ta sig in och köra
filer som ställer till problem.

Datasäkerhetsföretagen uppdaterade
under natten sina program och virus-
skydd. Företag och privatpersoner med
automatisk uppdatering är skyddade,
men de som måste uppdatera manuellt
varnas för att öppna okända filer.

Visst är det konstigt att de inte skriver vilka system som drabbas och sådant där.)

Det behöver de väl inte skriva, alla vet väl att det inte drabbar Mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-27 08:12

Det verkar vara några linux-fanatiker som ligger bakom detta. Masken ropar nämligen va 1024 millisekunder på sco.com med frågan "GET / HTTP/1.1" Detta anrop görs från varje infekterad dator, världen över.

Nån som är sur på SCO???

Och helt rätt detta funkar icke på Macar, möjligen om nån sitter med VPC och nån windblows-utgåva kan man drabbas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Nån som är sur på SCO???

Det är nog ganska mycket Linuxfolk som är sura på SCO nu under rättsproccessen mot IBM.

/Kristofer

Det är ingen som bryr sig om 4% av användarna, det är därför ni har knappt några virus.

Dock skulle jag tro det blev ett herrans liv om man började göra virus till Mac.

Idioter till användare finns på båda platformar, men tydligen ska dessa typer klicka på varje attachments dom får av ren nyfikenhet.

Ursprungligen av Likvid:

Det är ingen som bryr sig om 4% av användarna, det är därför ni har knappt några virus.

Nej, det beror inte på att det är få användare. Det beror på att systemet från grunden är utvecklat för att vara säkert. Så länge som Apple serverar oss med säkerhetsuppdateringar och vi installerar dem är risken nästintill obefintlig att drabbas av virus, ÄVEN om det skulle vara 50 % mac-användare.

PS.

Kolla här, sen är det bara att leka med Kharma.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 10:25
Ursprungligen av Ciryon:

PS. Nej, det beror inte på att det är få användare. Det beror på att systemet från grunden är utvecklat för att vara säkert. Så länge som Apple serverar oss med säkerhetsuppdateringar och vi installerar dem är risken nästintill obefintlig att drabbas av virus, ÄVEN om det skulle vara 50 % mac-användare.

Kolla här, sen är det bara att leka med Kharma.

Ciryon

Jag håller helt med dig och visst är han en irriterande PCfanatiker, men jag är inte för publik bestraffning och är rädd för att det är just så här det där Kharmasystemet kan användas/missbrukas. Jag säger ta bort Kharma! (OT jag vet!)

Kolla in SCOs förstasida samt deras undersida om hur man skyddar sig mot viruset. Det enda jag saknar är en länk till Apple Store

Edit: Stavfel...

Senast redigerat 2004-01-30 18:23
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-05 09:38
Ursprungligen av Christofer:

Kolla in SCOs förstasida samt deras undersida om hur man skyddar sig mot viruset.

Har ni inte sett vad SCO har fått tagit till för medel för att stå emot viruset/attacken? Mellan den 1:a och 12:e februari finns inte SCO, utan under den tiden gäller SCO Online. Vad säger man?

PS. Det går ju iofs fortfarande att hitta fram via sco.com (skippa det inledande www)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 15:15

Det drabbar inte bara PC användare. Det drabbar mej oxo som macare. Hur då? 95% av sveriges internet befolkning har fått sina PCs smittade och sänder en massa bröte som gör att det slöar ner mej.

Those bastards!

1
Bevaka tråden