Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12, vad är på gång?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag planerar att snart uppgradera mig från iBook till Powerbook. Har blivit helt beroende av det smidiga 12 formatet (det enda bärbara!) och lutar därför starkt åt en pb12 superdrive. Nu undrar jag är det värt att köpa minsta powerbooken, eller är den för strippad på ingångar, prestanda och dylikt (d v s för lik iBook)? Vet någon dessutom hur ofta Apple stoppar i nya processorer (när gjordes den senast på pb12)? Är lite orolig att beställa precis innnan ett sånt tillfälle.

  • Medlem
  • 2004-01-25 14:51

Tolvtummarna verkar likna varandra vad gäller prestanda, ingångar och liknande. Thomas Ytterberg i MacWorld menar att det som skiljer de bägge åt är att PB har snabbare processor och bättre anslutninsmöjligheter för externa skärmar. På de större PB:na är skärmarna bättre, grafikkorten större (och snabbare?), ingångarna fler (FW 800 och USB 2) och systembussen har bättre styrkrets vilket ger en bättre fartkänsla. Så uppgradering från Ibook till 12" PB känns nästan lite onödigt, tycker jag det verkar.

Det ryktas mycket om bättre skärmar, processorer och annat nu för tiden här. Det mesta verkar vara löst snack. Nog blir det bättre så småningom, men om det blir imorgon eller om ett år kan nog ingen säga med säkerhet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 15:01

SÅ MYCKET VAR DET MED LÖSA SNACKET !!

http://www.macnn.com/news/19756&startNumber=10

denna skärm går redan att beskåda på ett antal bärbara pc, fördel fantastisk färg och upplösning, samt extrem bred betraktningsvinkel. Vilket gör att flera personer kan granska samma bild utan att behöva vända, vrid eller höja datorn och skärmen.

Senast redigerat 2004-01-25 15:13
  • Medlem
  • 2004-01-25 15:09

Ja, men det var ju från början av förra sommaren. Leveranser andra halvan av 2003. Var är de nu? "...om det blir imorgon eller om ett år kan nog ingen säga..."- har trots det en viss relevans. Dessutom ryktas det om annat än skärmar.

Men det var ju bra att jag fick svar på min fråga jag ställde i den andra tråden:"Köpa mac för första gången".

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 15:14

stryk då löst snack!!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
stryk då löst snack!!!!

Varför skulle han göra det? Tills motsatsen bevisas är det ju löst snack. Och eftersom nyheten är från 13 juni förra året visar det ju att det inte fanns mycket sanning i påståendet. Vi har då inte sett några burkar med 15,4" skärm än. Kanske sitter Apple och gömmer dem i ett hemligt valv sen 6 månader?

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
SÅ MYCKET VAR DET MED LÖSA SNACKET !!

http://www.macnn.com/news/19756&startNumber=10

denna skärm går redan att beskåda på ett antal bärbara pc, fördel fantastisk färg och upplösning, samt extrem bred betraktningsvinkel. Vilket gör att flera personer kan granska samma bild utan att behöva vända, vrid eller höja datorn och skärmen.

NEWSFLASH

Allt som står på internet är inte sant.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-25 17:46

Jag tror att Apple kommer lansera nya bärbara i år, annars kommer dom ju hamna alldeles för långt efter PC.
G5 PB är nog ganska troligt, kanske till hösten, vi får se...
I Book däremot tror jag inte kommer uppdateras så mycket, där behåller dom nog G4an och sänker priset i stället.
Fast det är ju bara mina gissningar.

  • Medlem
  • 2004-01-26 21:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
stryk då löst snack!!!!

Se inlägget av Rickard A!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-26 22:24

nej men om ett asiatiskt företag går ut med en pressrelease, om att Apple har lagt in en order på 15.4" skärmar , så är trovärdigheten hög,
tills den har dementerats från antingen Apple eller levererande företag.

ps , jag tror inte Apple sitter och gömmer på dessa skärmar.
Apple har fullt upp att reparera och leverera återtagna bärbara , nu förhoppningsvis utan vita fläckar + att hitta en ny prosessor lösning att stoppa in i nästa generation av bärbara.

trevlig dag på er Rickard och Giggs.

Senast redigerat 2004-01-26 22:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
nej men om ett asiatiskt företag går ut med en pressrelease, om att Apple har lagt in en order på 15.4" skärmar , så är trovärdigheten hög,
tills den har dementerats från antingen Apple eller levererande företag.

ps , jag tror inte Apple sitter och gömmer på dessa skärmar.
Apple har fullt upp att reparera och leverera återtagna bärbara , nu förhoppningsvis utan vita fläckar.

trevlig dag på er Rickard och Giggs.

Så vart är skärmarna då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-26 22:40

skriv och fråga ngn ansvarig på Apple
eller bolaget som tillverkar dom.

  • Medlem
  • 2004-01-26 22:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
skriv och fråga ngn ansvarig på Apple
eller bolaget som tillverkar dom.

Jag väntar nog och ser, men jag slipper gärna ryktestjat i alla trådar - inte bara från dig, miri.

Ha en trevlig dag själv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-26 23:01

underbar logik: Har jag förstått den rätt?
den ena undrar var skärmarna finns, eftersom han inte vet detta, så kan en asiatisk pressrelease inte vara sann. Den andre ser hänvisning till samma pressrelease som ryktestjat.

Så det ni varken känner till eller har sett är enligt er rykten.

Är det rätt uppfattat?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Tolvtummarna verkar likna varandra vad gäller prestanda, ingångar och liknande. Thomas Ytterberg i MacWorld menar att det som skiljer de bägge åt är att PB har snabbare processor och bättre anslutninsmöjligheter för externa skärmar. På de större PB:na är skärmarna bättre, grafikkorten större (och snabbare?), ingångarna fler (FW 800 och USB 2) och systembussen har bättre styrkrets vilket ger en bättre fartkänsla. Så uppgradering från Ibook till 12" PB känns nästan lite onödigt, tycker jag det verkar.

Det ryktas mycket om bättre skärmar, processorer och annat nu för tiden här. Det mesta verkar vara löst snack. Nog blir det bättre så småningom, men om det blir imorgon eller om ett år kan nog ingen säga med säkerhet.

MacWorld jämförde ju med den äldre 12"-867Mhz Powerbooken hade de jämfört med 1GHz varianten så hade prestandan skiljt mer p.g.a att den nyare PBn har snabbare minne m.m.

Jag kan faktiskt med säkerhet säga att nya bärbara från Apple med mer högupplösta skärmar blir det inom 3 månader senast 17 April.

  • Medlem
  • 2004-01-26 23:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
underbar logik: Har jag förstått den rätt?
den ena undrar var skärmarna finns, eftersom han inte vet detta, så kan en asiatisk pressrelease inte vara sann. Den andre ser hänvisning till samma pressrelease som ryktestjat.

Så det ni varken känner till eller har sett är enligt er rykten.

Är det rätt uppfattat?

Men det tjatas hela tiden på en massa olika håll om att nya bärbara kommer snart, när som helst, den 26/1, yada, yada... Nya processorer, nya skärmar, nytt och bättre allting, teknikskiften etc. Var och varannan tråd fylls ju med såna rykten oavsett om de är efterfrågade eller inte.

Det blir ju lite synd om man råder t ex en som vill skaffa ny Mac att vänta därför att det "snart händer något". Ingen verkar kunna säga att något snart händer och inte vad som då sker heller. Det enda jag har sett är din referens angående skärmarna och det var ju minst sagt lite oklart som rykte/bekräftelse rörande sakernas tillstånd. När kommer skärmarna? Sitter de redan i? Det går ju inte att säga att det snart händer något för det som stod i artikeln på Macnn hade ju tydligen inte infriats trots att det skulle ha gjort det. Vad ska man då tro? Det går ju bara att spekulera, trots vad som stod, och då på lösa grunder.

Jag fick min Powerbook 12" förra vecka och kan absolut INTE klaga på skärmen, extremt nöjd faktiskt. Den är jättetyst även fast jag kör 10.3.2 - bli knappt ljumen på undersidan. Valde Combomodellen efter som jag redan har en stationär MDD där jag kan bränna DVD. Jag fattade senaste MWSF 2004 som att iDVD 4 ( iLife 04 ) tillåter att man har detta på en bärbar och kan flytta projektet till en dator med DVD-brännare, så för min del hade det varit slöseri med pengarna att skaffa en PB med inbyggd Superdrive. iBooken tycker jag alltid har känts för plastig. OM man behöver PCMIA-kortplast så är 12" för klen, satsa då hellre på 15"-17" FW 400 duger nog för lång tid framöver om du redan har sådana tillbehör - kan vara onödigt med FW 800. Som exempel så tog det 13 minuter i Targetmode att föra över ca: 7 GB MP4-låtar med FW 400, helt OK för min del. Tycker att den har betydligt högre finnish än iBooken, tangenterna svarar grymt gott - helt enkelt en optimalt bra och snyggt byggd bärbar dator. OM jag ska klaga på något så är det möjligen min egen syn då det blir lite dålig belysning eller när jag är trött, då är PB 12" lite väl liten att titta på... men det kommer som sagt vad med åren.

Uppgraderingarna brukar ha 9 månaders mellanrum så troligt datum för rev. 3 är i maj och trolig svensk leverans 1 månad senare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Jag fick min Powerbook 12" förra vecka och kan absolut INTE klaga på skärmen, extremt nöjd faktiskt.

PB12" är en grym bärbar det är ingen av oss som tycker annorlunda det vi pratar om är att det är dags att uppdatera 15" modellen och erbjuda en skärm med högre upplösning till den. 12" PB uppdateras nog inte förrän till sommaren kanske med undantag för någon speedbump innan.

  • Medlem
  • 2004-01-27 00:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
MacWorld jämförde ju med den äldre 12"-867Mhz Powerbooken hade de jämfört med 1GHz varianten så hade prestandan skiljt mer p.g.a att den nyare PBn har snabbare minne m.m.

Jag kan faktiskt med säkerhet säga att nya bärbara från Apple med mer högupplösta skärmar blir det inom 3 månader senast 17 April.

Jaha, där ser man, slarvigt av mig. Men kan PB:n dra nytta fullt ut av prestandaförbättringarna precis som sina större bröder? Om den ändå är strypt på andra håll precis som en Ibook spelar det kanske ingen större roll och gör Ibooken till ett bättre köp iaf?

Vad grundar du ditt tvärsäkra uttalande på om nya bärbara?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
PB12" är en grym bärbar det är ingen av oss som tycker annorlunda det vi pratar om är att det är dags att uppdatera 15" modellen och erbjuda en skärm med högre upplösning till den. 12" PB uppdateras nog inte förrän till sommaren kanske med undantag för någon speedbump innan.

Nu cyklar du allt lite - tråden började med Nu undrar jag är det värt att köpa minsta powerbooken, eller är den för strippad på ingångar, prestanda och dylikt (d v s för lik iBook)?

Som sagt vad jag kan läsa innantill - det är som synes detta som jag svarade på. Jag har alltså försökt ge frågeställaren en del svar som en sorts handledning ifall han var lite tveksam om det var rätt tidpunkt att handla på...

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Det blir ju lite synd om man råder t ex en som vill skaffa ny Mac att vänta därför att det "snart händer något". Ingen verkar kunna säga att något snart händer och inte vad som då sker heller. Det enda jag har sett är din referens angående skärmarna och det var ju minst sagt lite oklart som rykte/bekräftelse rörande sakernas tillstånd. När kommer skärmarna? Sitter de redan i? Det går ju inte att säga att det snart händer något för det som stod i artikeln på Macnn hade ju tydligen inte infriats trots att det skulle ha gjort det. Vad ska man då tro? Det går ju bara att spekulera, trots vad som stod, och då på lösa grunder.

I datorvärlden är det ju så att vill man ha det bästa för pengarna så ska man köpa efter närmaste produktlansering och sälja innan nästa lansering om man vill uppgradera sin maskin på bästa sätt.

Att Apple har beställt dom beryktade 15.4 skärmarna är helt klart och lade dom ordern i Juni för att de skulle produceras efter sommaren så kan de ju börja sälja datorerna med de skärmarna först nu. Frågan är exakt när de ska lanseras och vad dom kommer att kosta WSXGA+ blir inte billigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Nu cyklar du allt lite - tråden började med Nu undrar jag är det värt att köpa minsta powerbooken, eller är den för strippad på ingångar, prestanda och dylikt (d v s för lik iBook)?

Som sagt vad jag kan läsa innantill - det är som synes detta som jag svarade på. Jag har alltså försökt ge frågeställaren en del svar som en sorts handledning ifall han var lite tveksam om det var rätt tidpunkt att handla på...

Olle

Visst men din betoning på KLAGA får det ju att se ut som om det har extremklagats på 12" skärmen i den här tråden och det har det väl inte gjorts?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 00:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Att Apple har beställt dom beryktade 15.4 skärmarna är helt klart och lade dom ordern i Juni för att de skulle produceras efter sommaren så kan de ju börja sälja datorerna med de skärmarna först nu.

Med sådan framförhållning och lageruppbyggnad så lär det ju inte komma någon G5:a i PB förrs under senhösten - den har ju knappt kommit igång ännu i större tillverkning (750fx).

Citat:

Frågan är exakt när de ska lanseras och vad dom kommer att kosta WSXGA blir inte billigt.

tft handlar väl bara om att stapla "transistorer" - formen är ju mindre intressant, men densiteten är det iofs (som för 12,1" som har hög densitet)

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Visst men din betoning på KLAGA får det ju att se ut som om det har extremklagats på 12" skärmen i den här tråden och det har det väl inte gjorts?

Nej inte i DENNA tråden men det är för de insatta ett välkännt faktum att det förekommit klagomål på PB 12" och vita fläckar på skärmen - något som Apples chefekonom bekräftade när man redovisade den senaste årsberättelse härom veckan - han la då till att detta problem nu är borta. Någon i denna tråd hade synpunkten att 15"-17" hade bättre skärm än 12", ställer mig lite tveksam till detta påstående. Jag såg förvisso rev. 1 av PB 12" när den var ny och där var skärmen lite luddig & svag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Nej inte i DENNA tråden men det är för de insatta ett välkännt faktum att det förekommit klagomål på PB 12" och vita fläckar på skärmen - något som Apples chefekonom bekräftade när man redovisade den senaste årsberättelse härom veckan - han la då till att detta problem nu är borta. Någon i denna tråd hade synpunkten att 15"-17" hade bättre skärm än 12", ställer mig lite tveksam till detta påstående. Jag såg förvisso rev. 1 av PB 12" när den var ny och där var skärmen lite luddig & svag.

Vita fläckarna problemet gällde ju främst 15" powerbooken.12" skärmar är ju oftast bättre än större skärmar eftersom punkterna sitter närmare varann och därför ger bättre bild.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Med sådan framförhållning och lageruppbyggnad så lär det ju inte komma någon G5:a i PB förrs under senhösten - den har ju knappt kommit igång ännu i större tillverkning (750fx).

tft handlar väl bara om att stapla "transistorer" - formen är ju mindre intressant, men densiteten är det iofs (som för 12,1" som har hög densitet)

Apple räknar knappast med att sälja 100.000 tals PB G5 på kort tid det blir ju en prestige produkt som ger merförsäljning åt deras övriga sortiment.

Tror själv att PB G5:an kommer strax före sommaren. Speciellt med tanke på http://www.emachines.com/products/products.html?prod=eMachines_M6807

Senast redigerat 2004-01-27 02:07
  • Medlem
  • 2004-01-27 00:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
I datorvärlden är det ju så att vill man ha det bästa för pengarna så ska man köpa efter närmaste produktlansering och sälja innan nästa lansering om man vill uppgradera sin maskin på bästa sätt.

Att Apple har beställt dom beryktade 15.4 skärmarna är helt klart och lade dom ordern i Juni för att de skulle produceras efter sommaren så kan de ju börja sälja datorerna med de skärmarna först nu. Frågan är exakt när de ska lanseras och vad dom kommer att kosta WSXGA+ blir inte billigt.

Kanske det, men ingen kan ju säga när denna famösa produktlansering sker! Eller vad den kommer att innehålla. Det spekuleras ju bara en massa hela tiden. Om någon nu funderar på att skaffa en Ibook, som i en annan tråd, varför ska han då invänta lanseringen av nya Powerbooks? Ibooken har ju redan uppgraderats nyligen. Och 15.4-skärmarna var ju kanske inte intressanta i den här tråden heller. Han ville ju ha en tolvtums-PB! Varför ska alla stackare vänta hela tiden på att det kanske kommer en lansering snart, 17:e april, framåt sommaren. Förr eller senare dyker det upp nya grejor och alla som redan har köpt ligger efter - och det sker hela tiden, om och om igen. Det är klart att det är surt att köpa precis innan en omfattande uppgradering och stå där med en sämre maskin till samma pris, men du kan ju bara ta ställning till det som finns, inte något som kanske kommer att finnas om ett tag om det blir som några ryktesspridare önskar sig. Om det som finns idag passar dig, så köp det!

Vad gäller produktionen av maskiner hänvisar jag till Pärs inlägg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Om det som finns idag passar dig, så köp det!

Visst du har rätt i det mesta , men med tanke på att det är nya maskiner på gång inom en kort tid så är det ju inte fel att rekommendera någon att vänta lite för att få lite mer att välja på och oftast går ju priset ned på äldre modeller.

Apple i USA har infört prisgaranti något jag tycker Apple borde göra även i Europa.Om priset går ned eller en ny modell lanseras inom några veckor från ens inköp så får man tillbaka mellanskillnaden eller en nyare modell.

Senast redigerat 2004-01-27 00:58
  • Medlem
  • 2004-01-27 00:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Apple i USA har infört prisgaranti något jag tycker Apple borde göra även i Europa.Om priset går ned eller en ny modell lanseras inom några veckor från ens inköp så får man tillbaka mellanskillnaden eller en nyare modell.

Verkar vettigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Den andre ser hänvisning till samma pressrelease som ryktestjat.

Men du har ju länkat till macnn vars länk går till en låst sajt. Ordet pressrelease nämns inte ens på macnns nyhet:

Citat:

The Digitimes reports that "Compal will start shipping 15.4-inch wide-screen PowerBooks for Apple in the second half of this year, with initial monthly shipments estimated at 30,000-40,000 units. Compal is currently producing 17-inch PowerBooks, while Quanta Computer and Asustek Computer are contract manufacturing the 15.2- and 12.1-inch models, respectively, sources said."

Eller har du begåvats med förmågan att se sånt inte vi andra ser?

Kommer du åt pressreleasen på den låsta sidan får du gärna citera den.

Bevaka tråden