Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook eller inte

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-26 14:00

Det er ikke lett å bestemme seg. Jeg vet at for samme pris som en godt utrystet ibook 12, får jeg denne http://www.whitebox.no/default.asp?Action=Specify&nComputer=9

Riktig nok ikke iBook design ,men 1.6 ghz centrino, 1400*1050 oppløsning. Og jeg vet at den centrino maskinen yter bedre enn den beste powerbooken. Så mitt dilemma denne uken blir;

1. søt og smidig ibook med litt middels ytelse og kun XGA skjerm
eller
2. En litt mindre søt og smidig pc med topp ytelse og SXGA

Jeg driver mye med grafisk produksjon så jeg foretrekker noe høyere enn XGA.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
Det er ikke lett å bestemme seg. Jeg vet at for samme pris som en godt utrystet ibook 12, får jeg denne http://www.whitebox.no/default.asp?Action=Specify&nComputer=9

Riktig nok ikke iBook design ,men 1.6 ghz centrino, 1400*1050 oppløsning. Og jeg vet at den centrino maskinen yter bedre enn den beste powerbooken. Så mitt dilemma denne uken blir;

1. søt og smidig ibook med litt middels ytelse og kun XGA skjerm
eller
2. En litt mindre søt og smidig pc med topp ytelse og SXGA

Jeg driver mye med grafisk produksjon så jeg foretrekker noe høyere enn XGA.

Om jag vore du skulle jag vänta lite eftersom Apple med största sannolikhet kommer lansera nya Powerbooks med högre upplösning när som helst.

Jobbar du med grafik så är ju ändå en Mac med OSX att föredra.

P.S
Glömde du inte att räkna in XP i ditt Centrino pris exempel.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-26 15:58

nei, jeg har XP fra før av

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Om jag vore du skulle jag vänta lite eftersom Apple med största sannolikhet kommer lansera nya Powerbooks med högre upplösning när som helst.

Finns det några konkreta rykten kring detta med skärmarnas upplösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-26 16:20

De kommer vel ikke med nye powerbooker FØR G5 pb? og det kan jo bli en stund til... 3. kvartal?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Finns det några konkreta rykten kring detta med skärmarnas upplösning?

Väck inte den miri som sover.

Tydligen finns det det.

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38621&perpage=15&pagenumber=5

Följ den tråden ett tag så ser du.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Om jag vore du skulle jag vänta lite eftersom Apple med största sannolikhet kommer lansera nya Powerbooks med högre upplösning när som helst.

Jobbar du med grafik så är ju ändå en Mac med OSX att föredra.

P.S
Glömde du inte att räkna in XP i ditt Centrino pris exempel.

Ja, men NÄÄÄÄR kommer dessa? kommer det någon uppdatering på Ibook snart?

Frågan är ju vad man ska uppdatera på iBook?

Så länge man inte uppdaterar powerbookmodellerna finns det ju inte mycket man kan göra med iBook.

Så då kan man lika gärna köpa en Ibook nu?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Ja, men NÄÄÄÄR kommer dessa? kommer det någon uppdatering på Ibook snart?

Med största sannolikhet kommer Apple lansera nya PowerBooks snart och antagligen en hastighetsjustering uppåt på iBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
De kommer vel ikke med nye powerbooker FØR G5 pb? og det kan jo bli en stund til... 3. kvartal?

Tror G5 PB's kommer till sommaren men innan dess kommer definitivt G4 och kanske 2XG4PowerBooks med högre upplösning. Lär ju inte bli jättebilliga iofs.

  • Medlem
  • 2004-01-26 21:06

Hoppas att Apple gör en lättare iBook. Visst, 12-tummaren är fin, men rätt tung. Det vore också kul med lite trevligare fäger än vitt. Vita tangentbord borde förbjudas! De ser smutsiga ut efter ett par dagar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 21:19

Samma pris?
Det skiljer ju ganska precis momssatsen (mva) - så nu kan alla hugade räkna ut den norska momsen i läxa till imorgon…

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Vita tangentbord borde förbjudas! De ser smutsiga ut efter ett par dagar.

Du får ursäkta, men mitt tangentbord blir inte alls smutsigt...
Undrar vad man kan dra för slutsatser av det?

  • Medlem
  • 2004-01-26 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Väck inte den miri som sover.

  • Medlem
  • 2004-01-26 22:11

Vad väntar du dig för svar egentligen när du på ett macforum frågar om du ska köpa Mac eller PC?:confused:

  • Medlem
  • 2004-01-26 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Med största sannolikhet kommer Apple lansera nya PowerBooks snart och antagligen en hastighetsjustering uppåt på iBook.

Det är ett evigt tjat om nya bärbara som ska komma snart, men ingen kan visa något konkret och matnyttigt. Var kommer ryktena ifrån? Framför allt de där förbannade skärmarna börjar bli tröttsamma. Får hoppas att innehållet i skärmartikeln från början av sommaren infrias någon gång. (miri blir så arg annars?;))Men, som de säger, intet är som väntans tider!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Det är ett evigt tjat om nya bärbara som ska komma snart, men ingen kan visa något konkret och matnyttigt. Var kommer ryktena ifrån?

Jag tror inte jazzper har någon annan grund för sina uttalanden än spekulationer, mer eller mindre grundade.

Det finns två tillfällen då man kan misstänka att uppdateringar är pågång och det är om det finns mycket trovärdiga rykten (så trovärdiga som nu rykten kan bli) eller om det är "dags" för en ny uppdatering. Apple har t.ex. väldigt ofta haft en produktcykel på ganska precis 6 månader så om det var ett halvår sedan senaste modellen kom så kan man ha god anledning att vänta en ny modell. Men ibland stämmer förstås inte detta (som PB 15" som fick vänta nästan ett år på uppdatering).

Senaste PowerBook kom 16 september. Det är 133 dagar sedan nu och snittet för en uppdatering är 163 dagar. Så en uppdatering ligger nog inom 1-2 månader eller tidigare.

Senaste iBook kom 22 oktober. Det är 97 dagar sedan och snittet är 151 dagar. Så där dröjer det nog lite längre innan vi får se en uppdatering, kanske april-maj.

Nya skärmar är däremot rätt osäkert, massor av rykten har kommit och gått utan att något hänt. Senaste uppdateringen av skärmar var 28 januari 2003, alltså nästan exakt ett år sedan nu. Det är hög tid med andra ord... men skärmarna följer inte samma cykel som datorerna.

Alla siffror hittar man enkelt på MacRumors Buyer's Guide.

  • Medlem
  • 2004-01-27 15:04

Äntligen ett vettigt inlägg bland alla spekulativa rykten och lösa gissningar utan grund. Hoppas att ryktesspridningen dämpas en liten aning iom detta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Hoppas att ryktesspridningen dämpas en liten aning iom detta.

You wish...

Macfolk, lösa rykten och för högt ställda förväntningar är saker som verkar svåra att skilja åt...

1
Bevaka tråden