Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Nätverk - Tips emotages tack!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu ett Airport nätverk hemma. Trevligt värre. Det är fan så mycket skönare att sitta på balkongen och surfa än inne i arbetsrummet.

Men jag behöver hjälp. I manualen står det att man kan få en icke-Airport förberedd dator in i detta nätverk genom att koppla in den i Airporten, men detta verkar vara funka om man Airporten hämtar sitt nätverk via modem. Men det är ju inget skoj - jag sitter ju med bredband hemma via Ethernet. Hur får jag detta att spela ihop?
Jag hittade en lite spännande inställning som heter PPPoE (PPP over Ethernet) - kan jag använda denna på nåt sätt mån tro?

Vore attans coolt att få den lite äldre iMac Rev B och Powerbook G4 att leka tillsammans på vår Bredband lina via Airport.

Tacksam för hjälp.

Koppla in Airporten i en minihub och ladda hem denna:

Ip Net Router

Använd konfigurationsguiden som medföljer i nedladdningen. Hur enkelt som helst!

MVH Mattias

Det ska nog gå att fixa utan detta lilla program men tack namne! Du verkar vara ett riktigt Airport proffs...

Det finns en artikel på Apple Knowledge Base som beskriver hur man gör. Det den missar är var själva Ethernet sladden ska sitta och hur man ska få den dator UTAN Airport kort ska kopplas ihop med Airporten.

Detta är artikelns ID: 86015
"AirPort Software Base Station: Sharing an Internet Connection over Ethernet"

Vet nån hur man får detta att funka?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-27 10:30

Det enda du behöver göra är att se till att dom datorerna utan AirPort är inkopplade i samma hub som AirPorten och ge dom ett IP i samma range som AirPorten delar ut. Hemma hos mig delar den ut 10.0.1.* så när jag kopplar in min dator med ethernet ger jag den bara 10.0.1.42 och jag kan snacka med alla datorerna på AirPorten utan att behöva krånga alls. Om du också sätter AirPorten (10.0.1.1) till router så kan jag surfa precis som alla andra.

Inga extra programvaror krävs!

(Skaffa en hub, koppla in ethernet till bredband, extra datorerna och airporten i hubben och allt ska funka)

[ 27-08-2001: Meddelandet ändrat av: kent ]

Så hub:en är ett måste alltså?
Jag misstänkte det... men fick något slags hopp om att jag skulle slippa det på något sätt...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-27 10:35

Tyvärr kommer du inte undan utan hubb.. Men det är ingen superdyr grej, och du behöver ju bara en 5 portars eller så. Helt klart värt det!

Hubb är nu inhandlad. En otroligt liten sak. Två tändsikaskar ungefär. Allt funkar riktigt bra!
Tack för hjälpen.

En sista fråga bara.. Airport kopplingen vågar rätt mycket. Kan jag göra något åt det?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-27 17:46

Vad säger du att din AirPort koppling gör? Om du menar att kvaliten går upp och ner även om du sitter still så kan det ha att göra med externa störningar bland annat, plus att det verkar göra skillnad hur man håller händerna när man har en titan som inte har så extremt bra antenn..

1
Bevaka tråden