Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac på måndag?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-24 00:50

Kommer Apple att släppa en ny Mac på måndag? Enligt den brittiska webbtidningen The Register finns det vissa tecken på det.

Looprumors har vaknat upp ur sin zombie-dvala och tror också på något nu på måndag.

Det gissar jag med

Är det på måndag 20 år sedan det hände eller i morgon lördag?

  • Medlem
  • 2004-01-24 01:23

HALLELUJA!!!!!

  • Medlem
  • 2004-01-24 01:40

Det var den 24 januari 1984, så Macens 20-årsjubileum är i dag, lördag.

Grattis!

  • Medlem
  • 2004-01-24 01:44

Computer Sweden uppmärksammar Macens tjugoårsdag med två artiklar: den här och den här.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 08:42

Jag säger bara 1.26.04...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 09:45

Vad roliga ni är Något fel på fantasin är det sannerligen inte i all fall (med syfte på den tidigare tråden i samma ämne också)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Looprumors har vaknat upp ur sin zombie-dvala och tror också på något nu på måndag.

De verkar inte ha märkt att det är nytt år dock...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 15:11

Man kan ju alltid hoppas Men jag har inte råd att köpa en ny dator ändå, så det gör egentligen mig detsamma.

  • Medlem
  • 2004-01-24 16:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Man kan ju alltid hoppas Men jag har inte råd att köpa en ny dator ändå, så det gör egentligen mig detsamma.

Man blir ju orolig när det är såhär tyst.....

Hoppas det blir en ny superbra bärbar!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 23:45

G5 PB 2GHz :D............not

Citat:

Skrevs ursprungligen av dp
G5 PB 2GHz :D............not

Om ett år eller så är det nog verklighet faktiskt, men inte imorgon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Om ett år eller så är det nog verklighet faktiskt, men inte imorgon

Man ska aldrig säga aldrig PBG5 kan mycket väl komma snart , vissa kunder kanske köper en 64 Bitars AMD baserad annars.

Men troligare är nog en försommarlansering.

Bara dom inte släpper något som är så hutlöst dyrt som 20th Aniversery Mac, dvs. något som Jobs & vänner har råd att leka med, vad kostade den - 3-4 måndslöner för en normalt underbetald arbetstagare ? Jag vill gärna se en variant av Cuben med inbyggd dockning för mini iPod. Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att dom väntar till 25-årsdagen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Man ska aldrig säga aldrig PBG5 kan mycket väl komma snart , vissa kunder kanske köper en 64 Bitars AMD baserad annars.

Det spelar ingen roll hur många kunder som köper 64 bitars AMD istället, Apple kan inte utveckla en PB G5 snabbare vad som är fysiskt möjligt. Flera höga Apple-chefer har uttalat sig om hur svårt, rent tekniskt, det är att göra en PB G5. Apple jobbar förstås med det för högtryck, men det tar sin tid. PB G4 kom ett år efter PM G4 som jämförelse.

Och ärligt talat, det är nog extremt få kunder som gör valet av bärbar dator utifrån vilken som har 64 bitars processor eftersom extremt få kunder har nytta av det i dagsläget. Sen kanske det finns några lättlurade som tror att det spelar en stor roll och dom kan väl lika gärna köra pc...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Men troligare är nog en försommarlansering.

Snarare efter sommaren, under hösten, om du frågar mig. Men vi får väl se...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det spelar ingen roll hur många kunder som köper 64 bitars AMD istället, Apple kan inte utveckla en PB G5 snabbare vad som är fysiskt möjligt. Flera höga Apple-chefer har uttalat sig om hur svårt, rent tekniskt, det är att göra en PB G5. Apple jobbar förstås med det för högtryck, men det tar sin tid. PB G4 kom ett år efter PM G4 som jämförelse.

Och ärligt talat, det är nog extremt få kunder som gör valet av bärbar dator utifrån vilken som har 64 bitars processor eftersom extremt få kunder har nytta av det i dagsläget. Sen kanske det finns några lättlurade som tror att det spelar en stor roll och dom kan väl lika gärna köra pc...

Snarare efter sommaren, under hösten, om du frågar mig. Men vi får väl se...

Med tanke på hur många filmare som använder sina powerbooks för videoredigering så spelar ju det en ganska stor roll att man kan ha mer minne i en 64 bitars dator än i en 32 bitars. Och ganska många forskare och programerare skulle nog nappa.

Att Apple säger att det är svårt att konstruera en bärbar G5 gör ju att det är lite som att slå sig för bröstet för dom om de lanserar just en sådan tidigare än väntat.

Men det kan ju lika gärna komma dubbla G4:or snart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Bara dom inte släpper något som är så hutlöst dyrt som 20th Aniversery Mac, dvs. något som Jobs & vänner har råd att leka med, vad kostade den - 3-4 måndslöner för en normalt underbetald arbetstagare ? Jag vill gärna se en variant av Cuben med inbyggd dockning för mini iPod. Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att dom väntar till 25-årsdagen.

Jag tror faktiskt inte att de kommer att göra om det misstaget. Det sägs att Jobs hatade jubileums-Macen, så jag tror inte att han skulle godkänna ännu en dyr och slö elitprodukt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-26 10:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Med tanke på hur många filmare som använder sina powerbooks för videoredigering så spelar ju det en ganska stor roll att man kan ha mer minne i en 64 bitars dator än i en 32 bitars. Och ganska många forskare och programerare skulle nog nappa.

Med tanke på att ingen av PB-modellerna stöder mer minne än 2 GB i dagsläget så skulle det inte vara ett argument. En 32 bitsprocessor klarar att adressera det dubbla – 4 GB – så det finns utvecklingsmöjligheter för mer minne redan i G4-processorbaserade bärbara.

Jag har svårt att tänka mig att Apple varken vill göra avkall på storlek, tyngd eller batteritid i en PB G5, så den kommer nog att dröja tills processorn finns i stor upplaga med 90 nm teknik som inte drar så mycket ström (och blir het).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 13:52

Sanningens minut närmar sig...

Efter att ha skummat runt på ryktessajterna (ja, det är ju verkligen bara rykten än så länge!) är det ganska klart att det är oklart vad för sorts maskin det är frågan om. (vi antar då att det är en maskin )

Visst skulle det kunna vara en mac med anledning av det jubileum som firas. Men om man ser på vad Apple "förändrar världen" med idag så är det ju inte direkt macar utan konsumentprodukter i form av iPod. Sen läste jag om (ett år gamla) rykten på LoopRumors om en handskrifts-driven surfmojäng för hemmabruk. Vilket alla hardcorenördar här på 99mac förstås tycker är helt onödigt, men det är vad "average Janes" där ute använder sin dator till.

Med Apples snickarglädje för gränssnitt och en bra prislapp (möjligt, när hårdvaran är nerbantad) så skulle det kunna bli en killer liknande det som macen var ämnad för 1984. Vilket för oss till kommande Superbowlreklamen: känns svårt att göra en chockerande reklamfilm över huvud taget idag, och ännu svårare om macen. iPod gillas redan av alla. = det måste handla om en ny produkt!
Bara spekulationer, men kom ihåg var ni läste det först

Problemet med Pal är ju att vafasiken, det är ju omöjligt att komma på vad det är. "Over-the-air syncing and connect from everywhere"? Förstår inte innebörden med det...

Mystisk produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 14:13

Pal = polare, kompis i vardagen. Svårare än så behöver det inte vara

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Med tanke på att ingen av PB-modellerna stöder mer minne än 2 GB i dagsläget så skulle det inte vara ett argument. En 32 bitsprocessor klarar att adressera det dubbla – 4 GB – så det finns utvecklingsmöjligheter för mer minne redan i G4-processorbaserade bärbara.

Jag har svårt att tänka mig att Apple varken vill göra avkall på storlek, tyngd eller batteritid i en PB G5, så den kommer nog att dröja tills processorn finns i stor upplaga med 90 nm teknik som inte drar så mycket ström (och blir het).

Men Apple gjorde ju avkall på storlek tyngd och batteritid när de lanserade PB 17"
Den tilltänkte kunden av en G5 PB kommer nog inte avskräckas av kortare batteritid eftersom dom nog har råd med extra batterier och desutom lär ha tillgång till ström.
Om AMDs 64 bitars processorer fungerar i bärbara nu så ser jag ingen anledning till varför Apple inte skulle lyckas med detsamma.

Tror inte Apple räknar med att sälja mängder av G5 PB's på kort tid precis som med PB 17" men det är viktigt för dom att kunna visa upp att de hänger med i teknikracet.

Vad är det för skillnad mellan Pal och en Tablet och en PDA? Steve Jobs har ju sagt flera gånger att Tablets och PDAs är ute.

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Sanningens minut närmar sig...

Efter att ha skummat runt på ryktessajterna (ja, det är ju verkligen bara rykten än så länge!) är det ganska klart att det är oklart vad för sorts maskin det är frågan om. (vi antar då att det är en maskin )

Visst skulle det kunna vara en mac med anledning av det jubileum som firas. Men om man ser på vad Apple "förändrar världen" med idag så är det ju inte direkt macar utan konsumentprodukter i form av iPod. Sen läste jag om (ett år gamla) rykten på LoopRumors om en handskrifts-driven surfmojäng för hemmabruk. Vilket alla hardcorenördar här på 99mac förstås tycker är helt onödigt, men det är vad "average Janes" där ute använder sin dator till.

Med Apples snickarglädje för gränssnitt och en bra prislapp (möjligt, när hårdvaran är nerbantad) så skulle det kunna bli en killer liknande det som macen var ämnad för 1984. Vilket för oss till kommande Superbowlreklamen: känns svårt att göra en chockerande reklamfilm över huvud taget idag, och ännu svårare om macen. iPod gillas redan av alla. = det måste handla om en ny produkt!
Bara spekulationer, men kom ihåg var ni läste det först

Är det månne den trista betongmiljön i Flogsta som får dig att drömma dig bort från verkligheten?

Är inte det här ett sådant evighetsrykte som dyker upp som gammal skåpmat varje gång folk väntar sig nya prylar från Apple? Typ en nalle med namnet iPhone?

(…och om de nu släpper en handdator av något slag så lär jag ju få äta upp det här. )

Jag tror nästan iPhone blev iSync.

Och gräva upp gammal skåpmat är ju bra! G5:an grävdes upp om och om igen och det visade sig vara rätt! (visst, oundviklig situation, men ändå )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 14:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Är det månne den trista betongmiljön i Flogsta som får dig att drömma dig bort från verkligheten?

Är inte det här ett sådant evighetsrykte som dyker upp som gammal skåpmat varje gång folk väntar sig nya prylar från Apple? Typ en nalle med namnet iPhone?

(…och om de nu släpper en handdator av något slag så lär jag ju få äta upp det här. )

Flogsta är faktiskt byggt ur finaste mexi-tegel, men visst ger det vingar åt fantasin

På tal om Apple Pal är det nog just eder ödmjuke skribent arru och ingen annan som ligger bakom de återkommande referenserna till denna. Den passar ju så lagom bra in på alla tablet-rykten som florerar. Och som ovan, tror jag inte att äpplet kan chocka den industrialiserade världen med ännu en ny mac.

Fast egentligen är det bara bullshitto...

Bevaka tråden