Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill se PowerBag som jubileumsmaskin!!!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 21:15

Idag finns 12", 15" & 17" som PowerBook. Många tycker att en 17" är för stor men jag skulle vilja se en 20" också. Denna skulle tillsammans med 17" vara en så kallad PowerBag (eller något liknande).
Det skulle finnas plats för dubbla proppar och större diskar och större batteri. Man skulle kunna välja ett kraftigare grafikkort och även ett seriöst ljudkort om så önskas.

Varför då ett sådant monster?
Jo helt enkelt för att det skulle finnas MÖJLIGHET att ta med maskinen även om man inte brukar jobba på tåget/flyget mm eller brukar ta jobbet med hem. Om man sitter på en plats men kanske åker någon gång men behöver mycket kraft så känns det lite onödigt att ha en PowerMac på skrivbordet som gör ett jätte bra jobb och sedan en DYR bärbar som man bara plockar fram några få gånger i månaden som tillika är seg.

Kostnad?
En 17" kostar idag 33000.-. En G5 mellanmodell (2*1,8) ligger på ca 26000.- plus en 20" skärm på ca 15000.- gör 41000.-. Det är 8000.- mer är dagens toppmodell av PowerBook. Steget mellan SuperDrivemaskinerna 15" & 17" är 5000.-.
Hur som helst är det mycket billigare än både en PowerMac med skärm och en PowerBook.

Jag är helt övertygad om att det skulle finnas en stor marknad för en 2*1,5GHz G5 PowerBag med 160GB som man dessutom kan välja ett 128MB grafikkort till om man så önskar.

Senast redigerat 2004-01-26 00:50
  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 03:02

Problemet är att 20" går ju inte ner i någon normal väska alls. Blir nog på tok för stor. Däremot en 17" men något tjockare ist för att få plats med allt godis skulle nog fungera.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 09:05

en 20" skulle bli väldigt ömtålig.

behövs nog en rejäl väska, typ i aluminium eller liknande. skärmen kommer ju att vridas sönder annars.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 10:09

comes with a personal porter, giant backpack and a clip-card to your local chiropractor...

....in short: Jag e skeptiskt

/jensa

  • Medlem
  • 2004-01-26 10:20

Problemet med extrema "notebooks", vilket jag tycker gäller även 17" är att de är dyra och varken bärbara eller stationära. Bättre då att köpa en G5:a och en iBook. Det BÄSTA från två världar, och inte en tveksam kompromiss.

Det finns ingenting som hindrar att man packar ned en PB plus tangentbord och en platt skärm i en bag redan idag... G4:or, eller G5:or är inget som helst problem att transportera i en taxi, om man har en skärm att koppla in den till. De har ju transport och stöldvänliga handtag.

1
Bevaka tråden