Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inloggning varje dag med ADSL?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skrivit om ungefär detta i en tidigare tråd, men nu har jag tröttnat på att det inte fungerar. Jag har Telia ADSL med en Netgear-router. Förr kunde jag vara inloggad i stort sett hur länge som helst, nu måste jag logga in varje dag. Det räcker att logga in på morgonen, sen funkar det hela dan. Det spelar ingen roll om datorn varit avstängd eller i vila över natten. På kontoret behöver jag inte logga in, visserligen med en annan router. Min kompis har också en likadan Netgear-router med Telia och han behöver inte logga in varje dag. Är det nån inställning som är fel, eller vad kan jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 08:19

Varför inte ha macICX inställd så den loggar in tomatiskt?

Använd MacIC eller MacICX beroende på operativ.
Lägg det i startobjekt så behöver du aldrig ens tänka på det.

kommer inte ihåg adressen men sök på google efter MacIC så hittar du det.
Mycket smidigt!

- Slice -

Jag har försökt med MacICX och lagt det i startobjekt. Men det fungerar inte även om jag öppnar programmet och klickar på "Connect". Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 08:48

Har du ställt in MacICX korrekt?
I Inställningarna ska man skriva in adressen till login-sidan (login1.telia.com eller vad du har) och så ska man skriva in sitt inloggningsnamn och lösenord, samt tidsintervallet mellan anslutningarna (5 min är bra).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-26 09:06

Jag har oxå Telia ADSL och en Netgear-router (trådlös) och det funkar utan att behöva logga in varje dag. Har dock för mig att jag någonstans i själva konfigurationen av routern kryssat i eller fyllt i något om detta. Sitter på jobbet just nu så jag kan inte kolla.

Ett bra alternativ skulle ju kunna vara att ringa Telias support. Har du tur så får du prata med någon hjälpsam och kunnig person. Det är ju dock lite lotteri...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 09:07

I de flesta routrar så finns den en funktion som brukar heta "keep-alive" och om den är aktiverad så ska den skicka lite traffik då och då så att man aldrig blir utloggad pga inaktivitet.

Kolla om den är aktiverad. Om den är det så kan du ha något fel på routern. Prova att resetta den eller ringa Netgear.

Jag har också Telia ADSL och MacICX och har noterat att inloggning krävs mycket oftare än tdigare.
Jag är inte nätverkskunning men .... kan det vara så att antalet dynamiska adresser ej räcker för antalet användare och att Telia därför kopplar ned inaktiva adresser?

Inte för att det löser problemet, men jag har en Apple AirPort-station och jag kan åka hemifrån en hel helg och ta datorn med mig utan att behöva logga in igen när jag kommer hem på söndagkvällen. AirPort-stationen har ingen inställning för "keep alive", men det verkar som att den sköter det rätt bra ändå.

Kan man inte göra en protestlista och få ihop typ femtio tusen namnunderskrifter som alla vill ha bort den eländiga inloggningen från Telia ADSL?

  • Medlem
  • 2004-01-26 11:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
Jag har också Telia ADSL och MacICX och har noterat att inloggning krävs mycket oftare än tdigare.

Samma här! Jag kör Telia ADSL, trådlös Netgear router för 3 bärbara i hemmet. Har märkt följande problem:
- Inloggning på Telia måste göras oftare (dagligen ) nu än tidigare. Använder då MacICX och det brukar fungera bra.
- Relativt ofta måste routern/ADSLmodemet startas om eftersom det inte går att ansluta annars ! Irriterande - vad göra?
- Jag kan inte få systemet att fungera alls om jag vill utnyttja AirportExtreme kapaciteten i en av mina PB. Detta trots att Netgear-burken ska klara av detta! Förklaringar????

Personligen tänker jag byta fr Telia -> Bostream, men det beror mest på priset per prestanda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
Personligen tänker jag byta fr Telia -> Bostream, men det beror mest på priset per prestanda.

Det har jag gjort för länge sedan. telia kunde inte komma ihåg att jag begärt flyttning av adsl med telefonflyttningen. sedan kunde de inte påskynda ärendet, trots att missen var deras. och så missade de igen!
och loggningen var bara för jobbig (alcatel modem). med en router som var inställd på att göra "refresh" så kunde jag hålla förbindelsen uppe några dagar i stöten. sämst var dock att telias servrar kraschade då och då. jag tror att loggningsproblemen handlar om at telia har mjukvaru- och eller hårdvaruproblem med sina serverlösningar.

  • Medlem
  • 2004-01-26 11:34

Här med telia ADSL D-link router.
Funkat smärfritt två månader men för nån vecka sen måste jag logga in ibland..
datorn står i vila och stängs nästan aldrig av. Har varit tvungen att börja använda ICX igen..men det var det jag ville slippa då jag delar med mig av linan till grannen.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-01-26 11:34

Jag har problem med MacICX 0.2
"[11:31] Connection failed
Could not resolve server address"

Med MacICX 0.1 funkar det hur bra som helst(Förrutom problemet med att logga in efter vila)

Använder "login1.telia.com" som server (i den tidigare versionen behövde man ej ställa in detta) - ska man använda nån annan server?

edit:
körde en traceroute på "login1.telia.com" och fick fram "login1.ollbox.skanova.net", men denna funkar inte heller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 17:16

Om du har comhem, så ska du byta till login1.comhem.se.
Jag har också problem med detta på en av mina datorer och jag kan inte hitta problemet.

MacICX 1.0 finns ju, uppgradera till den.

MacICX har varit lite nyckfullt med Telia ADSL och Airport för mig därhemma.

Den enda lösning som varit riktigt effektiv, är så bisarr att man nästan skäms för att berätta om den...

Logga in via Explorer (ja-ja...:-), och sedan direkt efter inlogg stänga ner Expl, och sedan köra Mozille/Safari/Mail. Har inte behövt nyinlogga på över en månad!!!

1
Bevaka tråden