Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB Turbo

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 01:26

Under våren 2004 kommer vi att lansera en ny tjänst som blir tillgänglig för de som bor i en lägenhet ansluten till Bredbandsbolagets fibernät. Tjänsten är ett Internetabonnemang med en kapacitet på 100 Mbit/s ....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-25 02:09

ja, för 800 nånting i månaden och med ett tank tak på 300gb

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 08:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
ja, för 800 nånting i månaden och med ett tank tak på 300gb

va e de för skit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 08:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av dp
va e de för skit

Ett skäligt pris för tjänsten och de kostnader den medför för leverantören?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 10:48

...och i sann BBB-anda med ett antal välkända portar spärrade eller.....???
*suck*

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-25 10:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av schmuck
...och i sann BBB-anda med ett antal välkända portar spärrade eller.....???
*suck*

ser jag som mindre problem än 300gb limit

Någon som vet vad det kostar om man vill ha 100mb utan tak?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-25 13:11

Det finns ingen 100mbit tjänst till privatpersoner utan tak idag.
Antal välkända spärrade portar? Det skulle väl vara port 25, 135 och 139 varav de senare verkligen behöver blockeras för att skydda folk från sig själva.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-25 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Det finns ingen 100mbit tjänst till privatpersoner utan tak idag.
Antal välkända spärrade portar? Det skulle väl vara port 25, 135 och 139 varav de senare verkligen behöver blockeras för att skydda folk från sig själva.

Vad brukas de portarna användas till?

25 är för mail, 135 är RPC (Remote Procedure Call) och 139 är en av tre portar som används av SMB (NetBIOS över TCP/IP). Båda de sistnämda är relaterade till säkerhet och virus. Mail är väl mest pga spam-problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 22:35

ISP:s som påtvingar bandwidth caps på sina kunder går fetbort hos mig. Håller mig till Bostream så länge.

Jag tror att vi som är lite mer normala i vårt användande av bredbandsanslutningen uppskattar att extremanvändare begränsas så att priserna för tjänsterna inte behöver skjuta i höjden mer än nödvändigt. Tanken med bredbandsanslutningar till hemmet är inte att alla ska ha sin egen serverhall....

Hur mycket data skyfflar ni i månaden? Någon som har koll på det? (Hur mäter ni det?)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 23:47

Citat Jonas Mellander:
"Tanken med bredbandsanslutningar till hemmet är inte att alla ska ha sin egen serverhall...."

Uppenbarligen inte! Det som stör mej är att min ISP faktiskt begränsar min tillgång till nätet. De vet uppenbarligen vad som är bäst för mej...
Fast samtidigt är det ju så att vi har ett stort problem med öppna relayer (bland annat)...

Saxat ur en artikel:
"The matter of relaying mail is a serious one that has led to a lot happening in the world of electronic mail. In the past, many SMTP servers were set up as open relays, meaning that anyone on the Internet could send mail from an SMTP server to any recipient in the world; what this led to was spammers sending bulk mail and using an open relay as the server to send from. This quickly evolved into a problem with wasted bandwidth and worse, the rapid spread of SPAM across the Internet...."

Vad vill du säga med saxningen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 00:08

att det tyvärr är väldigt lätt att spamma och att ISP'erna därför (tyvärr igen) måste göra nånting för att minska skräptrafik och minska mängden spam... (tyvärr)

så om de mail-servers (och hackade win-boxar) kunde sluta köra öppna relayer så skulle IPS'erna slippa filtrera bort trafik till vissa portar...

/jensa

Problemet är väl inte bara hackade burkar. Det finns massor med folk som som har ekonomiskt intresse av att bedriva spamverksamhet. Kan man då köpa 100Mbps för under tusenlappen i månaden blir det ett problem.
Därför är det fullt normalt att spärra vissa portar som "inte hör hemma" i en hembredbandsanslutning. Jag förstår vissas frustration, men jag håller inte med.

Är det någon här som gör av med mer än 300GB/mån?

J.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 10:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Därför är det fullt normalt att spärra vissa portar som "inte hör hemma" i en hembredbandsanslutning. Jag förstår vissas frustration, men jag håller inte med.

Jag håller med dig.

Dessutom förstår jag inte riktigt inställningen att billiga privatabonnemang skall vara helt utan några som helst begränsningar. De är ju just hem-abonnemang. Vill du ha mer trafik än (låt säga) 3 GB per månad? Hyr en plats i en serverhall eller skaffa motsvarande företagsabonnemang så får du det du vill ha - man får (förhoppningsvis) det man betalar för. Sett i det sammanhanget känns erbjudanden likt BBB Turbo helt plötsligt riktigt justa.

Jag menar inte att låta gnällig, jag förstår givetvis att alla vill få ut så mycket av sina abonnemang som möjligt, men jag har lite svårt att förstå de krav som somliga ställer på sina billiga privatabonnemang.

Jag misstänker att dom som gnäller över priserna hos internetleverantörerna resonerar på samma sätt när det gäller program och filmer och därför piratkopierar och laddar hem via nätet program musik och filmer...Svårt att motivera en ûbersnabb anslutning för en konsument.

Well. Om kunderna inte vill ha spärrar så märks väl det snabbt. Titta på Fel.. Telia som tog bort sitt tak efter gnäll från kunderna..

Man får tänka på att leverantör så tillhandahåller man tjänster som folk efterfrågar. Och om de flesta inte laddar hem 300 GB så är det ju jättebra. Om 90% av dom gör det, ja då har dom underskattat vad folk vill ha uppkopplingen till..

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Jag misstänker att dom som gnäller över priserna hos internetleverantörerna resonerar på samma sätt när det gäller program och filmer och därför piratkopierar och laddar hem via nätet program musik och filmer...Svårt att motivera en ûbersnabb anslutning för en konsument.

Well.. Äpple och päron. Priserna kunde vara lägre på bandbredden. Allt handlar om att det är dålig konkurrens vilket driver upp priserna. Nu när PTS har sagt sitt för Telias favör så kommer säkert priserna HÖJAS. I t.e.x Sydkorea så har 99% av befolkningen tillgång till väldigt billigt breddband på minst 2 mbit på grund av konkurrensen. Såg någon rapport (postad här tror jag) från något stort och aktat undersökningsföretag, som jyst pekade på det. Länder med liten eller snevriden konkurrens betyder högre priser.

Just det. Skulle inte banga att ha denna tjänst...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 23:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Ett skäligt pris för tjänsten och de kostnader den medför för leverantören?

Jo men vem behöver 100 mbit som privat person egentligen. Om man har en komersiell verksamhet på linan fattar jag att det är billigt men även jag som egen företagare tycker att det är tok för dyrt och onödigt även om 100 mbit nästan brädar 13 rätt i krogkön.

/e

1
Bevaka tråden