Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutiner till LW320

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !
Jag har införskaffat en fin Personal laserwriter 320 av en 99mac-medlem.
Nu har kommit så långt att jag tänkt mig att skriva ut något mer vettigt , istället för testsidan som kommer när den startar (visst , den är jättefin)
Skall jag använda Laserwriter 300 som skrivare , eller finns det drivisar speciellt för 320.
Backa tiden några år och försök att minnas..... jag kör 9.2.2

Eftersom LW320 till skilllnad från LW300 har LocalTalk och PostScript är det vanliga LaserWriter 8 som gäller. PPD-fil för LW320 finns med systemet.

Det är inte lätt med mac och skrivare. Men får man lägga ned en vecka såkanske man kan använda skrivaren, om man har tur och lyckas få igång det. Jag försöker välja laserwriter 8 , men den dyker inte upp i rutan till höger, där man väljer vilken port man vill ha den på. Suck, vad det ska vara användarovänligt när det gäller skrivare.

Har du aktiverat Apple Talk? Hur ansluter du till skrivaren? Seriellt direkt eller via Ethernet och en Ethernet-LocalTalk-brygga?

Den är ansluten seriellt via skrivarporten direkt. Jag kan välja LW300, men det fungerar ju inte. Laserwriter 8 finns , men går ej att välja.

Vad menar du med att det inte går att välja LaserWriter 8 om den "finns"?
Skärmfoto?

Jo, i vänstra rutan finn ju ett gäng skrivare. När man klickar på en , så dyker portarna upp i högra rutan och man kan välja Modemport eller skrivarport. När man klickar på Laserwriter 8 händer ingenting. Nu lite skämmigt.... hur gör man en skrivbordsavbild i classic ? har för att det är någon tangenttryckning. I jaguar finns det ju ett program för det.

Shift-Alt-Äpple-3

Kolla i Apple-menyn-->Inställningar-->AppleTalk att AppleTalk är påslaget och att rätt port är vald (den port du kopplat in skrivaren i).

Testa sedan att starta om skrivaren efter att du verifierat att allt är rätt inkopplat och inställt i datorn. De kan nämligen få för sig att lägga sig på olika AppleTalk-nät om de inte hittar någon annan när de frågar efter andra nätnoder.

Tack för hjälpen Jonas, du fick mig att vilja fortsätta att försöka. Som tur är har jag tålamod, och har ännu efter 2 dagar inte blivit arg. Det är ju tur , för skurken i det hela är jag själv. En liten ändring i Appletalk från ethernet till skrivarport löste det hela. Som vanligt så är det något enkelt fel som ställer till det hela.

1
Bevaka tråden