Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga/länka Airportsignal?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi använder oss av ett trådlöst nätverk via Airport (den gamla varianten, alltså inte Extreme) och det fungerar strålande. Sedan ett tag tillbaka är dock våra lokaler utbyggda och i den nya delen är signalen svag eller i vissa fall helt obefintlig.

Vad finns det för lösningar? Kan man länka signalen vidare med någon slavsändare, koppla in en airportstation till eller på något sätt förstärka signalen med en extra antenn eller dylikt?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • 2004-01-25 12:36

man kan koppla in en större antenn. Men det kräver förstås att basstationen kan ha en dylik. Gamla ap-stationen kan inte göra det tror jag, men det går att komma runt det om man vågar öppna skalet och greja lite själv.

http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2002/09/11/wet11.html

http://www.racerocks.com/racerock/rrcom/airport/airport.htm

Dra en TP-kabel till andra änden av lokalen och koppla in en till AP-bas. billigast och bäst.

Okej, låter som jag får sikta på att skaffa en AirPort-basstation till. Tack för snabba svar!

En till AP är definitivt bästa lösningen. Då får du dubbla bandbredden också, bara du kommer ihåg att inte lägga dem på samma kanal.
Att koppla på en "större" antenn är inget man bara gör "sådär" utan att det blir olagligt.
De flesta accesspunkter säljs med en utstrålad signal som ligger strax under det max tillåtna.
Man måste komma ihåg att reglerna inte bara specar hur mycket effekt man får sprida, utan även i vilken koncentration. En antenn med större "förstärkning" koncentrerar signalen till ett mindre område, inom vilket signalen upplevs som starkare. Det är den upplevda signalen på ett visst avstånd som inte får överstiga ett visst värde.

Jag har en ständig fråga:

Om man återgår till frågan i tråden, är det då inte möjligt att länka två
stycken basstationer till varandra?

Om jag vill förlänga ett nätverk utan fysisk förbindelse, kan man då inte
koppla in en extra airport station som slavsändare?

Jag är mycket intresserad av detta.

/kebarb

Ursprungligen av Jonas Mellander:

En till AP är definitivt bästa lösningen. Då får du dubbla bandbredden också, bara du kommer ihåg att inte lägga dem på samma kanal.
Att koppla på en "större" antenn är inget man bara gör "sådär" utan att det blir olagligt.
De flesta accesspunkter säljs med en utstrålad signal som ligger strax under det max tillåtna.
Man måste komma ihåg att reglerna inte bara specar hur mycket effekt man får sprida, utan även i vilken koncentration. En antenn med större "förstärkning" koncentrerar signalen till ett mindre område, inom vilket signalen upplevs som starkare. Det är den upplevda signalen på ett visst avstånd som inte får överstiga ett visst värde.

Jag har en AP-extreme bas på switchen, sen en AP Express i köket som förlänger nätverket så hela kåken ska ha tillgång till nätverket. Funkar bra.

Tjenare Nurell!

Har du någon tråd imellan dessa AP enheter eller är det trådlöst?

Jag vill nämligen kunna snappa upp en annan station med min airport
och förstärka denna. Den andra stationen är dock inte en Airport och
jag kan inte konfigurera den.

Ser din konfiguration ut såhär?:

[switch]===TP===[AirPort-extreme]~~~~~WiFi~~~~~[AirPort-expresse]~~~~~WiFi~~~~~

Hoppas du förstår skissen

Jag vill ha detta:

[WiFi station]~~~~~~WiFi~~~~~~[Airport11Mb]~~~~~~WiFi~~~~~~[Powerbook]

Eller i värsta fall:

[WiFi station]~~~~~~WiFi~~~~~~[Airport11Mb]======TP======[Powerbook]

/kebarb

Ursprungligen av Nurell:

Jag har en AP-extreme bas på switchen, sen en AP Express i köket som förlänger nätverket så hela kåken ska ha tillgång till nätverket. Funkar bra.

1
Bevaka tråden