Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk spelexport 400 miljoner.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De största dataspelstillverkarna i Sverige (2002 års siffror). Svenska speltillverkare nettoexport uppskattas till 3-400 miljoner kronor per år. Inte illa. Källa: Eventertain.

1. Digital illusion (DICE) 185 miljoner kr
2. UDS Göteborg 41 miljoner kr
3. Starbreeze Uppsala 36 miljoner kr
4. Paradox Entertainment 14 miljoner kr
5. Warthog Sweden 12 miljoner kr

Dessutom blev DICE årets IT-företag vid Comdex här hemma för någon vecka sedan.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-01-25 15:00

Roligt att det går bra för våra Svenska spelutvecklare speciellt Dice!

Jag minns när jag och Olof Gustafsson satt i hans gamla lya i Fritsla och finslipade musik och Ljud till Pinball Dreams!

Det var inte så glamoröst på den tiden men ack så roligt trots att man ibland satt 2 dygn med musik utan att sova. Ändå hann vi göra demo-musik till våra Amiga demos!

På den tiden fanns det ingen månadslön och Olle visste inte om eller när han skulle få pengar men i dag ser allt helt annorlunda ut för grabbarna från The Silents Sweden Det som startade som en hobby blev deras levebröd!

Olle frågade mig många gånger om jag ville ha jobb hos DI men på grund av sjukdom så blev det aldrig så men vi är goda vänner sen barnsben och jag tycker att det är roligt att det går bra för Dice mina vänner!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
De största dataspelstillverkarna i Sverige (2002 års siffror). Svenska speltillverkare nettoexport uppskattas till 3-400 miljoner kronor per år. Inte illa. Källa: Eventertain.

1. Digital illusion (DICE) 185 miljoner kr
2. UDS Göteborg 41 miljoner kr
3. Starbreeze Uppsala 36 miljoner kr
4. Paradox Entertainment 14 miljoner kr
5. Warthog Sweden 12 miljoner kr

Dessutom blev DICE årets IT-företag vid Comdex här hemma för någon vecka sedan.

och bland dom finns min numera fd arbetsgivare.
Computer Sweden hadde i slutet på förra året en artikel om svenska dataspels industrin, jag tror att top tre listan såg ut nått liknande:
1. DICE
2. Starbreeze eller Paradox
3. Warthog Sweden

UDS har det ju inte så himla lätt nu för tiden verkar det som, har varit tyst ett tag runt dom, och jag kommer fatiskt inte ihåg vad som hände med dom då..

Även om Battlefield 1942 var ett bra spel så tycker jag det är synd att dom släpper åtskilda tunna Expansion Packs istället för att satsa energin på någonting som lyfter spelet till nya nivåer. Köpte Road for Rome och det var inte värt pengarna alls så det har avfärdat mig att köpa dom andra som har kommit. Battlefield 1942 var å andra sidan ett bra köp. Bra spel. Hoppas dom gör uppföljaren lika bra också.

Trevligt annars att Svensk spelproduktion börjar bli större. Som sagt, det är synd att Sverige som har dom bästa dataspelarna inte gör fler dataspel.

Här har ni eh skön lista som sägs täcka in "Svenska datorspeltillverkare, med spel som huvudverksamhet, per 2003-11-1"

Kolla listan.

1
Bevaka tråden