Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Passar 8123A-CDRW min PowerBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-19 21:40

Hej!

Är på gång att köpa en intern brännare till min TiBook G4 / 400. Brännaren kommer från en ny ibook och är Apples modell 8123A - senaste modellen. Vet någon med 100% säkerhet om denna passar i min Powerbook? Är det, utöver krånglet med bytet, bara att byta rakt av med andra ord?

Jag skulle även vilja komma i kontakt med någon som gjort en sådan här operation i en PowerBook G4 som min. Är det rysligt svårt? Såg i servicemanualen att man behöver ett nytt "dustcover" av något slag. Var sjuttsigen får man tag på ett sådant?

Något annat jag bör tänka på när jag gör detta? Alla tips välkomnas!

Tack på förhand,
Fredrik

  • Medlem
  • 2004-01-20 20:14

Har nu hört att det ska / bör funka. Någon som sätter emot? Kan vara bra att veta..

/Fredrik

Titta på Powerbook1.com - det är det enda företag jag känner till som säljer denna typ av uppgraderingar

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-24 10:55

Jag kan hälsa att det är rejält pilligt inuti en PBG4! Men visst borde det gå hyffsat enkelt att byta optiska enheten. Den är lite klistrad där under tangentbordet så man får bruka ganska mycket våld å då går den där tunna plasten sönder. Jag tror dock att man klarar sig utan den om man låter bli att skita ner datorn och håller tangentbordet på plats.
Det svåraste brukar vara att få bottenplåten på plats igen, det brukar alltid bli lite glappt.

  • Medlem
  • 2004-01-24 22:41

Hej igen!

Jag har bestämt mig för att köpa driven och kommer antagligen att få den i veckan. Har kikat runt lite på bl a detta forum samt några andra för att få mesta, bästa tips om hur jag smidigast byter driven: Hur jag går tillväga för att öppna upp datorn och byta ut driven, vad jag kan tänkas behöva för verktyg mm. Tyvärr har jag inte funnit sådär jättemycket information. Har tagit hem servicemanualen till min PowerBook G4 för att få mer info den vägen, men där står bara hur man tar ur och och byter driven när man redan är "inne" i datorn verkar det som. Skulle någon som har gjort ingreppet eller vart med om ett liknande drive-byte kunna tipsa mig om vad som skall göras? Vilka verktyg behövs? Antar en vanlig mejsel för att få av chassit, samt någon Torx-mejsel har jag hört. Tack för hjälpen!

Hälsningar Fredrik

Torx behövs för höljet samt vissa skruvar "där inne". Köp en liten mejselsats på Clas Ohlson så kommer det nog att funka. Det fick jag göra när jag bytte hårddisk.
I min originalhandbok till min Powerbook G4 550 så står det i vilken ordning man måste/bör skruva skruvarna. Har du inte en sån beskrivning i din?

  • Medlem
  • 2004-01-25 00:52

Men man ska först pilla lite under tangentbordet...ta bort nåt dammskydd...och sen ska man under och gräva fram själva driven eller? Nåt mer jag bör tänka på?

/F

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-25 09:28

Driven sitter inte fast, den sitter inklämd. Tag ut hårddisken först, skruva ur de 2 skruvarna mot batteriet. Sen kan du prega ut DVDn, akta plasten!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-25 10:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Har tagit hem servicemanualen till min PowerBook G4 för att få mer info den vägen, men där står bara hur man tar ur och och byter driven när man redan är "inne" i datorn verkar det som. Skulle någon som har gjort ingreppet eller vart med om ett liknande drive-byte kunna tipsa mig om vad som skall göras? Vilka verktyg behövs? Antar en vanlig mejsel för att få av chassit, samt någon Torx-mejsel har jag hört. Tack för hjälpen!

Hälsningar Fredrik

OBS OBS OBS Apples servicemanualer är MYCKET bra handledningar. Om du läser ser du direkt i inledningen till varje avsnitt ("så här byter du optisk enhet") DELS vilka verktyg som krävs för det avsnittet, DELS vilka tidigare avsnitt du FÖRST måste göra för att komma till aktuellt avsnitt. Det är med andra ord normalt att de som du skriver antar att "du redan är inne i datorn". Slutsats: läs noga!

  • Medlem
  • 2004-01-25 11:41

Jamen hej, William!

Jag får gå igenom manualen en gång till. Gick direkt in på sektionen med DVD-bytet. Får nog börja från början istället, det kanske så det är tänkt. Antagligen är inte det här så svårt som jag tror. Antar att tålamod är utmaningen.

Det skulle dock vara av nytt om det fanns någon illustrerad, med foton, guide för hur man gör ingreppet.

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-25 12:05

Um, Apples service manualer _innehåller_ bilder. En hel del faktiskt. Inklusive sprängskisser.

  • Medlem
  • 2004-01-28 14:26

Hjälp! Det här var krångligt!

Det första man tänker på när man ser den interna driven i PowerBooken är att den ser väldigt "blottlagd" ut. Man börjar undra om driven verkligen passar till min dator. Man kanske luras av den kapslade looken av den nya driven, men samtidigt så "känns" det inte helt rätt. Kan någon verifiera att driven jag köpt (8123A - Suttit i G4 iBook) passar i min TiBook 400?

En annan fråga gäller det dammskydd som sitter på driven, under tangentbordet. Det är ett rejält meck att få bort detta. Det blir lätt så att plasten går sönder på vissa ställen. Jag hade hoppats på att kunna återanvända detta, men jag blir osäker. BEHÖVS verkligen detta? Jag menar, driven jag fått är ju helt kaplsad.

Har börjat pilla bort dammskyddet, men blir alltmer osäker. Borde jag stoppa eller är det bara att tuta och köra? =/

Tacksam för snabbt svar,

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • 2004-01-28 15:05

Fick en länk via Macoteket:

http://eshop.macsales.com/Tech/manuals/mercurycombos/OWCMercuryOpticalManual72.pdf

Man behöver nån "hållare" av något slag. Jaha...

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-28 15:17

Bilden längst ner på sidan fyra visar ju att driven är precis likadan som andra standarddrives fast med ett "nät" runt nederdelen. Det nätet kan du väl ta från den gamla??? För jag antar att det "nätet" är hållaren?

  • Medlem
  • 2004-01-28 16:05

Jag tänkte mer på metallramen som medföljer brännaren från Macoteket. Man behöver en sådan för att kunna fästa driven i min maskin verkar det som. Men, va sjutton...det var värt att chansa!

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-28 16:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Jag tänkte mer på metallramen som medföljer brännaren från Macoteket. Man behöver en sådan för att kunna fästa driven i min maskin verkar det som. Men, va sjutton...det var värt att chansa!

/Fredrik

Men den drive som sitter i ser ju ut (på sidan fyra längst ner) att vara standard. Sitter där en hållare på den måste det ju sitta en hållare i redan idag som du kan föra över på den nya driven???

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 00:04

Du borde kunne flytta över delarna från din gamla, dammskyddet behöver du inte ta bort, men däremot behöver du förmodligen skifta plast "fronten" mellan de båda drivarna, iaf var det så på den 8123 som en kompis köpte från dfwdepot i höstas.
Lycka till

1
Bevaka tråden