Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X + Linux

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis hittat hit, så kanske har det här ältats ett par gånger tidigare, men jag hittade inget när jag sökte i alla fall.

Hur som helst. En G5:a ska införskaffas och min gamla grå G3:a ska bli en server med Yellow Dog Linux. G3:an ska stå i en garderob och styras helt från G5:an som jag ska köra OS X på.

Nu till mina funderingar. Först: Vilket är det smidigaste sättet att fjärrstyra Linux-burken på? Jag har för mig att det finns något program som låter en få upp Linux-skrivbordet på en annan dator, som om man satt vid själva Linux-datorn. Ungefär som terminalen, fast grafiskt. Någon som vet? Finns det till Mac OS X? Några andra bra idéer..?

För det andra: Idag använder jag mig av en Repotec bredbandsdelare med inbyggd switch. Jag köpte medvetet en lite dyrare modell som skulle vara snabbare, och enligt specifikationerna ska den här bredbandsdelaren ha en "troughput" på 55 mbit/sec. I verkligheten har jag dock aldrig kommit över 20 mbit, dvs långt ifrån de 100 som kortet klarar. (Jo, det är intressant för jag sitter på en riktigt fet internetuppkoppling som inom bredbandsnätet kan komma upp i hiskeliga hastigheter.) Jag funderar nu på om en Linux-baserad G3:a med två 100 mbit ethernet-kort skulle knäcka bredbansdelarens troughput på 55 (?) mbit/sec. Någon som har erfarenhet?

/Jens

  • Medlem
  • London
  • 2004-01-16 04:17

Du kan använda VNC för att fjärrstyra din linuxburk, Ciryon gillade tydligen VNCdimension så det är säkert bra. Jag har inget behov av VNC så jag har inte testat själv.
Vad gäller att dela ut bredbandet med G3:an skulle jag nog föreslå att du funderar på hur viktigt det är. Kan du linux bra så är det säkert inte så svårt att dela ut bredbandet med den, men det är ju garanterat svårare och större risk än med bredbandsdelaren.

Men det är ju alltid kul att testa och ett 100 Mbit kort kostar ju inte så mycket...

Jo, en del Linux kan jag. Har faktiskt fått e Linux-burk till att vara router en gång. Det var lite pilligt, men sååå svårt var det inte. Fast det är ju större risk för säkerhetsluckor än om man kör med en bredbandsdelare.

Med det jag undrade över var snarare hastigheten. Är en Linux-burk snabbare som router än en bredbandsdelare?

/Jens

Urk, VNC... Kör X via SSH istället: ssh -X ip_till_servern -l username.

Glöm inte att fixa /etc/sshd.config så X11Forwarding funkar.

VNC är väldigt trevligt om man vill ha en desktop på Linux (där det kanske körs lite grafiska statistikprogram). SSH, enligt Fredrik's metod ovan, är perfekt om du vill köra ett program från servern och få upp fönster på din Mac. X11's nätverksfunktioner är en av de allra största fördelarna med *nix system.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 14:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Urk, VNC... Kör X via SSH istället: ssh -X ip_till_servern -l username.

Glöm inte att fixa /etc/sshd.config så X11Forwarding funkar.

Det är nog just det jag har problem med på min server.
Får aldrig X11 att funka något vidare på den och min bärbara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av vemsom
Det är nog just det jag har problem med på min server.
Får aldrig X11 att funka något vidare på den och min bärbara.

Vad är det du inte får att funka?

/Kristofer

  • Medlem
  • 2004-01-23 23:34

Hur fixar man X11Forwarding? Beskriv det så att en idiot kan fatta det!

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Hur fixar man X11Forwarding? Beskriv det så att en idiot kan fatta det!

När jag ska köra ett xprogram på en annan unixburk, med apple x11, skriver jag i xterm (x11:s terminalfönster):

ssh -C -X användarnamn@server

när man är inloggad kör man bara programet som vanligt i promten (oftas genom att bara skriva namnet på det), så startas det i ett nytt fönster.

(-C är inte nödvändigt, det är bara för komprimeringen)

/Kristofer

EDIT: Ojjda, det handlade om att få det att funka på servern (eller heter det klienten i detta samanhang ). Ach, inlägget för vara kvar... nån kanske kan ha nytta av det

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 22:28

Angående linuxburk som router.

Har inte själv kört det (NAT) på linux. Däremot är det fantastiskt enkelt att sätta upp det med OpenBSD! Då får du det dessutom säkert på samma gång

The Fine Manual finns här --> http://www.openbsd.org/faq/pf/index.html

/jensa

Citat:

Skrevs ursprungligen av schmuck
Angående linuxburk som router.

Har inte själv kört det (NAT) på linux. Däremot är det fantastiskt enkelt att sätta upp det med OpenBSD! Då får du det dessutom säkert på samma gång

The Fine Manual finns här --> http://www.openbsd.org/faq/pf/index.html

/jensa

"problemet" med att sätta upp en openbsdserver, är att installationen inte är för någon höjdare för nybörjare om jag mins rätt va?

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 22:40

den är ju inte grafisk om det var det du tänkte på... Den är ju som en wizzard i textmode kan man säga. Man blir guidad steg för steg typ...

Det man bör veta är hur man vill partitionera sin disk och hur ens nätverk ser ut. Allt är dock väldigt bra dokumenterat så det bör inte va så tricky

ähh... svårt för mej å säga egentligen - har kört OpenBSD sen 3.0 nu == 2 år

/jensa

Däremot är BSD grymt mycket enklare att underhålla jämnfört mot Linux.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-19 08:45
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Däremot är BSD grymt mycket enklare att underhålla jämnfört mot Linux.

Tycke och smak. Själv tycker jag Debian är idiotenkelt att underhålla. apt-get update && apt-get upgrade en gång varje dag och alla säkerhetsinstalleringar installeras (i tid). På exempelvis FreeBSD är det väl, för motsvarande uppgradering, make world mot nyare CVS som gäller, och då måste man bygga lokalt. Binära paketuppdateringar under FreeBSD verkar fortfarande tämligen inofficiellt och metoden som beskrivs på länken känns en smula skakig.

Men jag antar att du menar även andra aspekter på systemunderhåll.

olov

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Däremot är BSD grymt mycket enklare att underhålla jämnfört mot Linux.

Du tänker på ports collection?

/Kristofer

Tänkte bara påpeka skillnaden mellan X forwarding och VNC.

X Windows är en server/klient arkitektur där servern är X programmet som har hand om grafikkort, pekare och tangentbord, dvs inmatning och visning. Klienten är det program som körs och som vill visa något på skärmen. Klienten skickar information om vad som ska ritas på skärmen till servern och servern i sin tur ritar det. Vanligtvis befinner sig server och klient på samma maskin men de kan även vara på helt skilda maskiner (på andra sidan jorden). Detta tack vare att de är så löst kopplade till varandra. Det enda som krävs är att de kan kommunicera.

Klient (program) <- - -> X-server

VNC fungerar däremot genom att (enkelt beskrivet) ta skärmdumpar hos maskinen den ska visa och skickar dessa till VNC klienten. Den i sin tur tar hand om musrörelser och tangentbordstryckningar och skickar till VNC servern.

Om man kör *nix blir följden denna

program <-> (X-server | VNC server) <- - - - - -> VNC klient

VNC servern fungerar (iaf hos mig) även som en X Windows server.

Om du ska använda X forwarding måste du ha X Windows igång på din lokala maskin men du behöver inte ha den igång på fjärrmaskinen. Programmen uppfattar helt enkelt din lokala maskin som den skärm de ska rita till. Stänger du av din lokala maskin avslutas även programmen på fjärrmaskinen.

Om du kör VNC så sätter du igång VNC servern i fjärrmaskinen (och därmed även X Windows) och sen kör du igång VNC klienten på din lokala maskin och kopplar upp dig. Du får upp en hel desktop, inte bara enstaka program.
Den stora fördelen här är att du kan koppla ifrån en VNC session men så länge servern är igång på fjärrmaskinen så kan du koppla upp igen och allt kommer att vara precis som du lämnade det.

Hoppas detta hjälpte

/Hec

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Hur fixar man X11Forwarding? Beskriv det så att en idiot kan fatta det!

Förutom det som redan är beskrivet i tråden så kan du behöva redigera /etc/sshd/sshd_config på servern så att det finns en rad som säger:

X11Forwarding yes

och starta om sshd

(jag skrev att filen hette /etc/sshd.config tidigare, /etc/sshd/sshd_config är alltså det korrekta)

Hmm jo, det verkar vara rätt inställt från början. Men om man skriver X alternativt "startx" får jag bara upp ett felmeddelande. Ska det gå att dra igång X på det här viset?

/Jens

Du använder en xterm i X11, inte Terminal.app väl?
Det skall bara vara att skriva abiword ifall du vill starta Abiword... startx skriver du för att starta X, men den är igång på klienten redan ju (eftersom du kör xterm)

Hmm.. nu ska vi se här. Jag har en Linux-burk med Yellow Dog. Den står påslagen här sidan om mig. På Macen har jag installerat X11 och kör med xterm.

Jag kan alltså inte starta x från macen, eftersom macen med X11 installerat ÄR x och redan är igång alltså?

Andra program fungerar utmärkt. Dock har jag lite problem med att hitta sökvägarna och namnen på dem. Något smart sätt?

/Jens

1
Bevaka tråden