Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst men inget nät

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får inte mitt nyinköpta trådlösa nät att fungera riktigt.
Jag har en Wallstreet med ett orinoco silver PC-Card och en d-link 514
11Mbs router.
Jag kör både 9.2.2 och 10.2.8 (med sourceforge wireless driver)

När jag kollar så ser det helt normalt ut. Jag har kontakt med routern och jag har fått ip nummer,en jag har inget nätverk. jag kan inte nå min stationära G4 och jag har inget internet.
När jag stoppar i en nätverkskabel så fungerar det som det ska, men inte trådlöst.
Har ni några tips på vad det kan vara för fel.

Mats B

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 20:56

Kolla så att det inte står "Självtilldelat" under ip-adressen i nätverksinställningarna.

Dessutom kan det vara bra att kolla under "WirelessConfig" så att det trådlösa nätverksnamnet som du skall ansluta till står angivet där. För D-link är namnet från fabrik"default".

Hoppas att du får det att funka.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 21:37

Ett hett tips vad gäller Orinoco är att döpa det trådlösa nätverket till "Wireless".
Vet inte varför, men med blandad hårdvara och Orinoco har det löst problemet många gånger.

Just nu så är det så att jag under 9.2.2, inte för det att fungera trådlöst, men om jag endast ändrar TCP/IP inställningen till inbyggt ethernet, då fungerar allt som det ska. ska strax testa i 10.2.8.
Lika illa där.
JAg har kollat att det ip nummer den får kommer från routern.
Jag ser också wallstreeten i routern som ansluten.

Tackar
Mats B

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-03 10:33

Vad får du för IP-nummer till det trådlösa nätverkskortet?
Ligger det i rätt nummerserie, så det inte är självtilldelat?

Jag får det man kan förvänta sig, den stationära G4:an får 192.168.0.100 och den trådlösa G3.an får 192.168.0.101.

Jag kan också se orinoco kortets MAC nummer hos routern.
och jag kan se routerns id nummer(MAC?) i G3:an, trådlöst.

Frågan är om det är fel i routern.
Jag ska försöka testa datorn i ett annat trådlöst när.

Mats B

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 23:41

Hej,

Nyfiken om det löste sig! Har precis skaffat en DLink514 och har samma problem som Mats beskrev- kommer inte ut på Internet trådlöst, men via ethernet! Airport på min PowerBook G4 får stark signal från basstationen (default inställning) och jag får olika ip-nummer precis som Mats. Airport administrationsverktyg kan inte hitta basstationen. På min PC med trådlöst pci-kort funkar det utan problem. Har försökt med olika inställningar när jag går in via ethernet på routerns adress 192.168.0.1 och loggar in som admin. Är det i Airportinställningarna felet sitter eller kan det vara leverantören Telia ADSL???

Hoppas någon av er kan svara!

MVH
Olle E

Hej
Jag har inte fått det att fungera med orinoco kortet och D-link 514.
Har kört kortet mot en D-link 624+ och då fungerar det utan problem. Har även provat mot ett Telia Homerun nätverk, fungerar också bra.
Bytte till ett Linksys 54g (airport extreme) och det fungerar utan problem i OS X
Det verkar vara nåt konstigt med just kombinationen Orinoco Silver (airport) och D-link 514.
Min gissning är att det är d-linken som är problemet.

Ha det bra
Mats B
Karlstad

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 09:12

Det låter väldigt mycket som att ni inte får nyckelhanteringen i WEP att snurra som den ska. Är ni säkra på nyckelhanteringen funkar??

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 18:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Det låter väldigt mycket som att ni inte får nyckelhanteringen i WEP att snurra som den ska. Är ni säkra på nyckelhanteringen funkar??

Fattar inte alls vad "safir" menar... "nyckelhantering i WEP"???
Är det en inställning i routern eller Apples airportkort i datorn?
=Vad gör man för att få det att funka - byta till DLink 614 verkar vara det enklaste, men ska det verkligen vara nödvändigt?
/Olle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-22 07:01

Ja, är WEP-krypteringen tillslagen men rätt kryptonyckel ej inmatad (alltså överenstämmande mellan basstation och klienten) så får man problem som liknar de som beskrivs.

Lösningen är att vara säker på att det är rätt nyckel som är inmatad i klienten, och som har sagts i andra trådar, använder man en tredjepartsbasstation kan man bli tvungen att förklara för macen att nyckeln skrivs i 40/128-bitars hexadecimalt, vilket man väljer i en draglist. Då brukar det funka utmärkt (detta förutsätter att man har koll på huruvida ev. filtrering av MAC-adresser är tillslagen på basstationen).

När jag har provat så har det inte haft någon betydelse alls om WEP har varit aktiverat eller inte.
Det har inte fungerat med Orinoco kortet men fungerar med Linksys.
Inga inställningar ändrade mer än att jag har bytt drivrutin.
I ena fallet körde jag med Sourceforge och i andra med de inbyggda Airport drivisarna.
Allt i OS X 10.2.8.

Mats B

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 12:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Ja, är WEP-krypteringen tillslagen men rätt kryptonyckel ej inmatad (alltså överenstämmande mellan basstation och klienten) så får man problem som liknar de som beskrivs.

Lösningen är att vara säker på att det är rätt nyckel som är inmatad i klienten, och som har sagts i andra trådar, använder man en tredjepartsbasstation kan man bli tvungen att förklara för macen att nyckeln skrivs i 40/128-bitars hexadecimalt, vilket man väljer i en draglist. Då brukar det funka utmärkt (detta förutsätter att man har koll på huruvida ev. filtrering av MAC-adresser är tillslagen på basstationen).

Tack för era inlägg!
Hur åstadkommer jag rätt inställning enligt ovanstående i OSX Panther?
På vilket sätt och i vilket program görs dessa airportinställningar?

Mats:-Ska jag byta ut routern till modell614 (innan returrätt på 30 dagar går ut) eller kan det gå att fixa med 514?

MVH
Olle

Jag tycker kanske att det vore rätt att byta routern.
Det jag vet är att datorn med Orinoco/airport kortet fungerade i alla andra nätverk, utan ändrade inställningar i datorn, utom med 514,
och att routern fungerade med ett annat kort (Linksys) även nu utan att ändra någon inställning (i routern denna gång)

ha det bra

Mats B

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 18:03

Hej igen!

Det var routerns inställningar som spökade. Fick lösningen på en engelsk site:
"The 514 is shipped with the default setting of short preamble. Change it to long preamble on the "Advanced" page of 192.168.0.1"

Så med en enkel inställning surfar jag trådlöst med nät och utan att jag behövde byta till en dyrare router!!!

Kan vara värt att sprida, då jag sett fler Airportanvändare haft problem med DLinks produkter.

Hälsningar
Olle Eriksson

Lysande!!!!!!
Det var precis vad som behövdes.
Tackar så mycket!!!

Nu vore det bara kul att veta, vad det jag just har gjort innebär?

Vad var det för forum?

Ha det bra
Mats B
Karlstad

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 23:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Bengtsson
Jag får inte mitt nyinköpta trådlösa nät att fungera riktigt.
Jag har en Wallstreet med ett orinoco silver PC-Card och en d-link 514
11Mbs router.
Jag kör både 9.2.2 och 10.2.8 (med sourceforge wireless driver)

När jag kollar så ser det helt normalt ut. Jag har kontakt med routern och jag har fått ip nummer,en jag har inget nätverk. jag kan inte nå min stationära G4 och jag har inget internet.
När jag stoppar i en nätverkskabel så fungerar det som det ska, men inte trådlöst.
Har ni några tips på vad det kan vara för fel.

Mats B

Ovanstående skrev du den 2 december.
Rubriken du skrev var "Trådlös men inget nät"
Det som gjorde mig nyfiken var att jag hade ett nästan identiskt problem med samma produkt. På DLink support kunde dom noll om Mac.
En enkel inställning som de borde kännt till från början.
Vad det innebär har jag ingen aning om! Samtliga inställningar på samma sida kunde lika gärna varit på kinesiska för oss lekmän... bara det funkar!

MVH
Olle E.

1
Bevaka tråden