Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exposé-kopia till Windows

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av NeoTech
Expose och CMD+Tab funktionen har gjort det enklare för mig som vart windows användare sen 1.1 tiden av windows att konvertera till mac enklare. Och jag kör fortf med fönstrena maximerade, eller anpassade efter innehållet då oftast, och sen en annan sak på min windows maksin så kan jag ha antagligen dubbelt så många fönster och program samtidigt igång utan att den hackar och att man kan växla snabbt mellan programmen, medans macen inte orkar med mer än en 3-4program innan expose funktionen börjar få hicka o då kör jag på en ny PB17 med 1Gb ram... så det är mkt bullshittande och onödigt smutskastande av inbitna mac nördar här känner jag... själv kör jag en bland miljö med 4 olika plattformar av utvecklings skäl...

Håller med om att det är mycket bullshittande, och i detta fall även från dig, sitter själv med en gammal pbook 667 512 mb och jag kan med lätthet köra flera program och få expose funktionen att fungera.

Att alltid menyn ligger längst upp på skärmen torde vara bättre och borde vara svårt att argumentera emot.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 09:17

Pratar du om dock då eller? Det jag eg. irriterar mig mest på är att programmen inte har ett standard sätt att växla mellan fönstrena inuti ett program, då menar jag via tangentbordet att studa in och ut i expose tar alldeles för lång tid men det det där e nog en smaksak, jag skulle vilja kunna trycka ctrl+tab ist, eller som i safari gör mellan tabsen cmd+shift+l/rarrow, tycker arbetsflöde och dynamik är mkt viktigare än meny placering och flashiga grafiska effekter, speciellt på en laptop där man undviker att använda musen så mkt som möjligt för den jevla glidplattan e anpassad för folk med pennspetsar till fingertoppar.

  • Medlem
  • 2004-01-12 09:26

"Äpple" + "<" funkar väl?

Däremot tycker jag faktiskt att en kombination av Exposé och tab fungerar hur bra som helst. Det gäller bara att lära sig att använda det smidigt. En vanesak och en smaksak.

NeoTech, jag har samma dator som dig men känner inte ALLS igen det du beskriver.

Har varje dag massor med program igång samtidigt utan att datorn känns långsam. En av de absoluta fördelarna med att ha widescreen är också att man får perfekt överblick med flera fönster uppradade brevid varandra. Har aldrig något som täcker hela skärmen om det inte är fråga om datorspel.

Ciryon

Hur många program/fönster har folk igång egentligen under ett normal arbetspass? Själv så har jag igång ungefär en 6-8 stycken program igång under hela dagen, men det kanske bara är jag...

  • Medlem
  • 2004-01-13 19:39

Hoho, alltid lika skojsiga diskussioner.

Jag skulle vilja se en undersökning där någon visade att man sparade tid beroende på hur användargränssnittet ser ut och hur mycket snabbare man arbetar med mac vs. pc.

Argumenten finns ju också på andra ställen, som att folk måste ha nya datorer för att då sparar de ju massor av tid. Men vad ska de använda den tiden till, det kanske handlar om 5 minuter i veckan som de ändå snackar bort eller liknande. Det är ju oftast inte datorn det hänger på om saker blir gjort eller inte, eller det kanske det är?

Enligt många här verkar det som att om ett företag med 4000 anställda bytte från PC med Windows XP till Mac OSX så skulle de spara massor med tid. Ja kanske flera timmar i veckan, då måste de sparka folk eftersom det blir övertalighet pga. arbetsbrist. Herregud va tråkigt. Sanning att säga så tror jag inte att verkligheten är på detta viset utan det är nog så att för 95% av alla användare så spelar det ingen roll hur fort det teoretiskt går att byta mellan program. Jag menar för de flesta tar det 15 sekunder att titta upp från tangentbordet, fatta musen, kisa med ögonen, flytta musen, klicka (väldigt försiktigt).

Det är inte många som jag ser som tar tag i musen med fast hand och trycker så det riktigt smäller till i musen. Det är ju så de ska tas...

Dessutom går det att ha fönster utanför program även fast det inte finns särskilt många som använder det på pc. Photoshop kan tillexempel flytta verktygen lite överallt.

Att man sen måste meckla med drivrutiner och dra ur grafikkort för att få en dator att starta är ungefär lika sant som att det alltid skulle ligga en död pungråtta i alla nya macar.

Vilken utveckling det blev, nåja leve macen även om man kanske inte "sparar" så mycket tid.

Citat:

Skrevs ursprungligen av gupen
Hoho, alltid lika skojsiga diskussioner.

Jag skulle vilja se en undersökning där någon visade att man sparade tid beroende på hur användargränssnittet ser ut och hur mycket snabbare man arbetar med mac vs. pc.

Argumenten finns ju också på andra ställen, som att folk måste ha nya datorer för att då sparar de ju massor av tid. Men vad ska de använda den tiden till, det kanske handlar om 5 minuter i veckan som de ändå snackar bort eller liknande. Det är ju oftast inte datorn det hänger på om saker blir gjort eller inte, eller det kanske det är?

Enligt många här verkar det som att om ett företag med 4000 anställda bytte från PC med Windows XP till Mac OSX så skulle de spara massor med tid. Ja kanske flera timmar i veckan, då måste de sparka folk eftersom det blir övertalighet pga. arbetsbrist. Herregud va tråkigt. Sanning att säga så tror jag inte att verkligheten är på detta viset utan det är nog så att för 95% av alla användare så spelar det ingen roll hur fort det teoretiskt går att byta mellan program. Jag menar för de flesta tar det 15 sekunder att titta upp från tangentbordet, fatta musen, kisa med ögonen, flytta musen, klicka (väldigt försiktigt).

Det är inte många som jag ser som tar tag i musen med fast hand och trycker så det riktigt smäller till i musen. Det är ju så de ska tas...

Dessutom går det att ha fönster utanför program även fast det inte finns särskilt många som använder det på pc. Photoshop kan tillexempel flytta verktygen lite överallt.

Att man sen måste meckla med drivrutiner och dra ur grafikkort för att få en dator att starta är ungefär lika sant som att det alltid skulle ligga en död pungråtta i alla nya macar.

Vilken utveckling det blev, nåja leve macen även om man kanske inte "sparar" så mycket tid.

ÄNTLIGEN EN VETTIG MÄNNISKA!!!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 11:23

Altså om man kör 1024x768 så är det ingen skam i att maksimera, skärmen är ju så liten att det är svårt att andvända fler fönster som överlappar verandra. Angående MDI http://en2.wikipedia.org/wiki/MDI så tycker jag det är skit om man kan ha fönster i et program som inte är maksimerade, gillar inte Operas lösning. Men tycker att Firebird fungerar bra. Om man har större skärm är det kanske bättre att inte andvända tabs då man kan ha fler fönster vid sidan av verandra.

Själv tycker jag att en kombination av exposé och virtuella skrivbord (skrivbord som är större än skärmen, där man jobbar på ett om gången). Man skulle kunna köra exposé bara på den aktiva desktopen. Om jag har en desktop för surfning och epost, så kunde desktop två bara vara video redigering och tre bara terminaler. Så visar bara exposé de program som ligger på det aktuella skrivbordet.

Edit, fixa link

Citat:

Skrevs ursprungligen av larsa
Jag är en PC-nisse (på jobbet). Självklart är alla fönster maxade, självklart switchar jag med Alt + Tab - och slipper treva efter musen bara för att byta vy. För övrigt en funktion som Apple "snott" från Windows.

Kan du avluta program när du använda alt+tab jag tror tom att dem har förbettrad den

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Giese
Kan du avluta program när du använda alt+tab jag tror tom att dem har förbettrad den

Den var inte dum. :eek:

Det är mycket man inte vet om sin dator.

WinExposé heter numera WinPLOSION :rolleyes:

http://www.winplosion.com/

/Andersson (som för tillfället rapporterar från Windoze världen)

  • Medlem
  • 2004-01-24 17:53

Undrar vad som fick dem att byta namn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Undrar vad som fick dem att byta namn.

Räcker det med att de byter namn? Det är ju fortfarande en RAK ripoff på Exposé.

  • Medlem
  • 2004-01-24 19:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Räcker det med att de byter namn? Det är ju fortfarande en RAK ripoff på Exposé.

Försöka duger

Jag tror nog att apple patenterat funktionen, det känns inte som att man kan göra ett sådant program och ta betalt för något som man själv inte kommit på. Men det är ju alltid så med pc världen. Dom ekar alltid tillbaka på det macvärlden kommer med först, men ett eko är alltid svagare och sämre än det första ljudet iallafall.

Bevaka tråden