Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pismo + DVD problem

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har under en tid fått större och större problem med DVD/CD läsaren, nu läser den inte brända skivor längre, och börjar få mer och mer problem med vanliga också. Har hört att detta problem finns men inte hört ngt om ngn ev lösning (förutom att köpa en ny). Är nöjd annars med datorn som användes till bokföring och andra lättare göromål.

Jag har samma problem med min nyligen inköpta begagnade Pismo. Tydligen levererade Apple dessa datorer med CD/DVD-läsare från två olika tillverkare, LG och Matushita. Den ena av dessa modeller (från LG) uppvisare problem med att läsa brända media medans den andra modellen (från Matushita) klarade dem bra. Du kan kolla om din är en LG-tillverkad enhet genom att gå upp i Apple menyn > Om den här datorn > Mer info > ATA. Jag kikar själv runder efter alternativ och jag ska prata med Apple om saken. Om jag hittar någon bra lösning på problemet så lovar jag att kontakta dig.

  • Medlem
  • 2004-01-17 01:16

Jag har haft Pismo under exakt två år. Under hösten har DVD-driven lagt av med samma symptom som corell har beskrivit.
Gissa om jag har en LG-DVD-drive. Jepp, det har jag.
Har tittat på lite olika lösningar och det verkar som att det är billigast att beställa från Wegener Media. De har en utbytes drive för LG för ca 90$. Om man räknar med 6% tull (fast den borde man kunna slippa pga "repairable parts") och 25% moms skulle det bli ca 870 SEK med dollarkursen 7,3.

Andra förslag?

Senast redigerat 2004-01-17 09:55

Ja har kollat, det är en LG.

Vi sitter med andra ord alla tre i samma båt.

Det var ett bra alternativ som du hade 3OPAH! Du har inte försökt ringa Apple och klämt fram ömsom "hot", ömsom tårar?

Känner man sig hugad kan man ju också köpa en intern CD-RW/DVD-drive alternativt en Superdrive från tredjepartstillverkare till sin Pismo men det kostar ju en slant...

Sedan kan man ju också passa på att plocka upp ett fyrpack gummifötter til sin Pismo när man ändå är i farten.

  • Medlem
  • 2004-01-17 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Sedan kan man ju också passa på att plocka upp ett fyrpack gummifötter til sin Pismo när man ändå är i farten.

De har jag limmat med superlim på min Pismo.

  • Medlem
  • 2004-01-17 10:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
...
Du har inte försökt ringa Apple och klämt fram ömsom "hot", ömsom tårar?
...

Nej det har jag inte fast man tycker att ett samtal med Apple borde gå vidare till LG :mad:.
Någon annan som är på krigstigen?

  • Medlem
  • 2004-01-17 10:13

Har just anmält att min andra dvd-modul beter sig tillräckligt oberäkneligt för att bytas ut under applecare-garantin. (anmälde det två dagar innan garantin gick ut) Min Pismo levererades med en LG modul och den som nu mer eller mindre lagt av (läser 1 av 4 gånger) är en Matushita modul... Pismon är tydligen känd för att käka moduler på nåt vis, på apples forum finns det flera som är uppe i fyra förbrukade moduler!

Är väldigt tacksam för att det handlar om moduler hursomhelst, skönt att slippa behöva lämna in hela datorn vid strul... Det blir väl annorlunda när jag byter PowerBook. (fast kanske är det just det faktum att det är moduler som gör att de strular??!?!)

(Min Pismos gummifötter sitter för övrigt kvar.)

Min Pismos dvd funkade fint, men jag sålde den och skaffade en combo dvd/cdrw istället:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e517696
(Billigt)
Det var enkelt att skruva in combon i orginalchassit, typ 2 eller tre skruv, bara lite pillande med små skruvhuvuden - se till att ha riktigt liten x-mejsel av god kvalitet.

Den svarta raka fronten som sitter på Teac'en smälter in sjyst, och jag har den oftast ligande i datorväskan iallafall, eftersom jag kör dubbla batterier.
Så jag har inte brytt mig om att sätta dit orginalfronten än, men gissar att det är gjort på en halvtimma, med lite lim och en fil.

Funkar felfritt utan tjafs me drivisar å sånt, finns dessutom i en lite snabbare (24/16/24) variant till samma eller lägre pris om man orkar vänta på en. För den har jag inte lyckats hitta i sverige...
Tar dessutom smådiskarna!

  • Medlem
  • 2004-01-24 12:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Min Pismos dvd funkade fint, men jag sålde den och skaffade en combo dvd/cdrw istället:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e517696
(Billigt)
Det var enkelt att skruva in combon i orginalchassit, typ 2 eller tre skruv, bara lite pillande med små skruvhuvuden - se till att ha riktigt liten x-mejsel av god kvalitet.

Den svarta raka fronten som sitter på Teac'en smälter in sjyst, och jag har den oftast ligande i datorväskan iallafall, eftersom jag kör dubbla batterier.
Så jag har inte brytt mig om att sätta dit orginalfronten än, men gissar att det är gjort på en halvtimma, med lite lim och en fil.

Funkar felfritt utan tjafs me drivisar å sånt, finns dessutom i en lite snabbare (24/16/24) variant till samma eller lägre pris om man orkar vänta på en. För den har jag inte lyckats hitta i sverige...
Tar dessutom smådiskarna!

Menar du att du har fått den här drivern att funka i din Pismo.

Kan du förklara lite närmare hur du har gjort? Hur funkar det med drivrutiner?

Det var bara att skruva i den i "hållaren" som orginal-dvd'n sitter i.
Finns en snygg beskrivning på xlr8:
http://xlr8yourmac.com/PB_G3/oem_combo_drives/build_guide/build_combo_drive.html

Bränner och bootar utan några extra drivrutiner både i 10.2.8 och Panther
Bara att köra.

Sett från systeminfo:

  • Medlem
  • 2004-01-25 16:26

Nu är den beställd. 1450:- med frakt och moms från inWarehouse.

  • Medlem
  • 2004-02-04 23:36
Ursprungligen av 3OPAH:

Nu är den beställd. 1450:- med frakt och moms från inWarehouse.

inWarehouse har nu kontinuerligt flyttat fram leveransdatum från 6/2 till 18/2. Ringde och avbeställde, kan inte vänta så länge. Ringde till www.datorhandel.com och beställde samma drive hos de för 1190:-, inklusive leverans!!!
Artikelnumret är dock ett annat men de säger att det är olika leverantörer det beror på. Hm, hoppas de har rätt.
inWarehouse hade art.nr. .DW-224E-93 och Datorhandel hade DW-224EA-AM3. Hoppas att det är samma drive.
Jag får nog leveransbesked imorgon. Hoppas på nästa vecka.
Återkommer.

Jag väntar med spänning!

3OPAH: Skulle du inte kunna hålla oss uppdaterade hur det gick när du satt i läsaren? Om du hade några problem och kan komma med ytterligare tips. Jag är själv sugen på denna lösningen. Jag läste att det kunda bli problem vid bytet av "faceplaten" och jag skulle vilja veta hur du löser detta.

  • Medlem
  • 2004-01-26 00:06

Inga problem. Jag återkommer med mer info när jag har fått combo-drivern. Den var restnoterad på inWarehouse, kommer in runt 6/2 så det blir inget innan dess.
Vad det gäller "faceplaten" vet jag redan nu att det kommer att bli problem eftersom jag har en LG-drive som skiljer sig litte granna från den andra varianten som Apple hade i sina PB Pismo. Enligt de diskussioner jag har snappat upp på olika håll är det lättare att anpassa "faceplaten" om det inte är en LG-drive man har från början.
Funktionen däremot ska det inte vara några problem med. TEAC combo-driven som jag har beställt är redan satt till "master-enhet" som är ett krav för att den ska funka.

Men som sagt, jag återkommer med utförlig info och lite bilder på hur jag har löst det.

P.S. Tack för tipset kitesurf

Sjyst att du hitta bättre pris!
Jag ska limma på fronten på min i helgen, hoppas att det inte krånglar.
Kollade på hyr-dvd häromdan, jag tycker nog att den här är tystare än den som satt orginal

  • Medlem
  • 2004-02-08 11:45

Fick leveransbekräftelse från Datorhandeln, combo-drivern kommer 10/2. Få se om jag hinner montera den under veckan, annars får det bli helgen.
I vilket fall, senast lördag (14/2) kommer jag få reda på om det funkar.

  • Medlem
  • 2004-02-13 23:06

Trots leveransbesked om den 10/2 har drivern inte kommit ännu. www.datorhandel.com svarar inte på mina mail längre sedan de har dragit pengar från kontot och posten vet ingenting.
Det utlovade testet uteblir tyvärr.

Hoppas att jag kommer att få drivern överhuvudtaget.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 14:29

Lombard oxå?

Kan samma drive tryckas in i en Lombard Bronze 400Mhz (LG)?

  • Medlem
  • 2004-02-16 22:48
Ursprungligen av Fiddler:

Kan samma drive tryckas in i en Lombard Bronze 400Mhz (LG)?

Sök på www.xlr8yourmac.com.

Edit: Kunde tyvärr inte länka till sökresultaten så jag tog bort länken.

Senast redigerat 2004-02-16 23:14
  • Medlem
  • 2004-02-16 23:05
Ursprungligen av 3OPAH:

Trots leveransbesked om den 10/2 har drivern inte kommit ännu. www.datorhandel.com svarar inte på mina mail längre sedan de har dragit pengar från kontot och posten vet ingenting.
Det utlovade testet uteblir tyvärr.

Hoppas att jag kommer att få drivern överhuvudtaget.

Efter 5 dagar dumpade ett mail från datorhandel.com i inboxen. Nu har jag fått ett kollinummer i alla fall. Enlig kollinumret skulle paketet ha varit framme redan den 10/2 men jag har inte fått något besked från posten om detta. Ska ringa posten imorgon å skälla ut de.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-17 00:42

fasen, tråkigt för dig...
Kommer följa tråden med spänning iallafall.
Hoppas du får den snart.

  • Medlem
  • 2004-02-17 11:47

Ett snabbt inlägg, har bråttom.
Hämtade ut paketet från posten och monterade combo-drivern. DEN FUNKAR!!!

Återkommer med mer info senare.

1
Bevaka tråden