Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppmärksammas av TT

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vespa är bra

Apple är på väg uppåt och börjar få större goodwill bland allmänt folk. Det är bra.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-01-23 17:39

Här är artikeln, som den publicerades i Dagbladet (Sundsvall) onsdag 21 januari.

Samma artikel i Bohusläningen, dvs. inköpt från TT.

Även Computer Sweden har idag en artikel i ämnet på http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200401/23/20040123162535_CS304/20040123162535_CS304.dbp.asp (månadens lösen är aiken), dock inte skriven av tidningens ständigt gnällande och oseriöse Mac-reporter Joel Åsblom

  • Medlem
  • 2004-01-24 00:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joel Åsblom
dock inte skriven av tidningens ständigt gnällande och oseriöse Mac-reporter Joel Åsblom

Allt är förlåtet…

Schyst att bjuda på läsningen Joel! För det brukar väl kosta?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-24 09:26

Idag kom artikel med även i lilla Vetlanda-Posten, helt fantastiskt. Fast jag är inte förvånad. Någon (många kanske) på IT-avdelningen gillar mac. Nästan varje lördag står det något om Apple numera och det är oftast väldigt positivt :).

I princip alla tidningar i Sverige använder mac. (Inte Svenska Dagbladet väl? Även om de har haft en del egna artiklar om mac i tidningen.) Om redaktionerna gillar mac eller inte är väl en fråga om hur bra datorsystemet fungerar på respektive arbetsplats. Vi har ett program som heter SaxoPress som inte är alltför omtyckt eller bra och ibland kanske burkarna får skäll när programmet skulle ha haft det istället.

Tyvärr så tar allt fler tidningar in samma artiklar, i det här fallet kanske det var positivt dock.

  • Medlem
  • 2004-01-24 11:53

HD/NST/LP, NWT, NT mfl använder pc. Tyvärr breder det ut sig. Och jag tror inte många tidningar använder OSX. Stockholm City eller vad den heter gör det visst, men de sitter ju med InDesign.

OT: SaxoPress är inte så himla dumt som man lätt luras tro om man läser sura debattinlägg från Skånskans fackklubb. Problemet är snarare att redaktionelsedningen tror att programmet kan ersätta journalisterna. Som redaktionellt system är det minst lika bra som något annat. Proppen brukar sitta i nätverket eftersom det har writeback mot en server så fort man sparar. men det har även andra system.

Hrmm... det är inte lika stabilt som MacFlash eller Scoop. Du har inte använt det på ett tag bara.
Men det är ett kraftfullt program –_men ack så många buggar.

  • Medlem
  • 2004-01-24 12:05

det är du som inte har lärt dig att jobba runt buggarna.

Du får väl jobba några dagar med det och svära och spotta som alla de gamla rävarna gör.

  • Medlem
  • 2004-01-24 12:09

de som spottar och svär är de som inte skulle se skillnad på en mac och en pc. De som skulle se skillnad spottar inte särskilt mycket, väl...

Baron och Ola; vi lämnar Scoop och de andra reaktionssystemen i den här tråden.

  • Medlem
  • 2004-01-24 12:22

sorry, ville bara visa att journalister inte är mer macintresserade än andra.

Dessutom kan jag meddela alla att IT-avdelningarna inte har ett smack med vad som hamnar i tidningen att göra (om inte IT-avdelingen samtidigt har journalistiska uppgifter, men det har jag aldrig varit med om).

Tyska tvprogrammet Neues(sändning finns där som real-stream) ägnade hela programmet åt Macen igår.
Först så pratades det om Apples historia, med Jobs och Woz i garaget, Apple I & II, Lisa, den första Macen, Steves comeback 1997, samarbetet med MS, iMacen och iPoden.
Sedan intervjuades tyska marketingchefen om Apple, och visade modellerna fram till i dag, med bl a Portable, 5300, Cuben, iMacarna, TiBook, AiBook och G5:an.

Sedan visade de inslag från MWSF04, med delar av keynoten, iPod Mini, ITMS, GarageBand osv. De gick även igenom alla iLife-nyheter. Tyvärr för ytligt och oförståeligt för en icke-mac-användare men klart som korvspad för oss.
De visade sedan ett inslag om tyska utvecklare av mac-produkter.

Därefter var två mac-journalister i studion som fick möjligheten att på peka att inte allt hos Apple har varit guld och gröna skogar. Långa leveranstider, brinnande batterier och höga priser för uppdateringar fick applegubben bl a ta med sig hem.

Sedan visade de nya spel för macen och vem är den förste jag får se? Björne! Från Björnes Magazin med sin j-kla snigel!

En rolig bisak:
När de pratade om Apple, 1984 och IBM så nämndes även Microsofts produkter för Macen och även Windows. Bill Gates lovsång till Macen var naturligtvis med.
De visade delar ur en gammal reklamfilm där Steve Ballmer (vem annars) i värsta clownen Manne-kostym viftade med en Windows 2.0-kartong och skrek så att man trodde att det var en reklamfilm för något mentalsjukhus, inspelat av patienterna själva.

Alltid lika trevligt att läsa, själv kommer man från värnamo, 7mil från jönköping, och jag kan inte tänka mig att de missade detta även i värnamo nyheter,´När G5 kom fick den en stor helsida för sig själv mitt i tidningen, DÅ, då var jag stolt som macanvändare!

Bevaka tråden