Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bloggliknande sak

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:33

ok, jag är novis på html... har gjor lite rudimentära sidor men ingenting allvarligt.
Detta vill jag göra:
en sida med ren text som jag kan uppdatera var som helst ifrån. JUag skulle vilja kunna logga in med användare och lösenord och uppdatera en befintlig text med vilken webläsare som är närmast mig för stunden.
Jag kan det mest självklara men hela den grejjen med att uppdatera var man än är står mig svarslös. Kan ngn hjälpa mig. Det behöver inte vara vackert, jag måste bara fixa ngt så jag kan spara allt jag skriver. Det mesta går just nu rakt ner i sopptunnan... det är sjukt.

Ber om ursäkt om det är lite stavfel; jag är ngt rejält alkoholiserad av zipporo (hembränd ouzo från grekland) och rödvin... sjuk blandning men det funkar om man inte har en hjärna... tralalalala la pch lalala!!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:38

kanske borde nämna att jag behöver hjälp och att jag har ett schysst utrymme att lägga in allt blaj på.

Räcker det med att ändra på en enda sida eller ville du kunna spara ner saker eftersom (på flera sidor)?

Det är inga större problem att bygga det du vill med PHP t.ex. Man kan koppla mot en databas eller läsa och skriva mot en textfil. Det kräver förstås en del arbete att få ihop inloggningfunktion och sånt, men det är inte direkt svårt i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:59

ok, löite alkoholiserad men sida skiter jag i...l det enda jag bryr med om är textinnehållet. Det enda jag vill ha är en chans att spara allt jag skriver var jag än är.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:59

Annars kan du ju ha en blogg någonstans och ftp:a en mall och lägga upp den igen med texten, eller om någon plug in funkar med mail eller sms (modem med wake on)…
Kolla www.blosxom.com - ställer man den på dynamisk generering så dyker det ju upp bums...

http://movabletype.org är nog rätt ok, finns en uppsjö andra mer eller mindre välutvecklade lösningar för liknande (http://www.textpattern.com/ ser lovande ut fö)..

men kanske är det lite overkill om du bara vill klotra ner notat när som helst?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 00:00

jag gömde säga tack för hjkälp jag 1:st kommer förstå imoprrn

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 00:03

jag kanske borde säga aattt jag kan skrive ca 2 A4 på en vanlig herrtoa utan problem. Vad det skulle handla om äre ett denare probldem

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 00:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
jag gömde säga tack för hjkälp jag 1:st kommer förstå imoprrn

Du har inget behov av att skriva ner något smart till sidan just nu med andra ord

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 00:06

luv movably type men jag vill ha ng man kan lägga in på en dator med hemuppkopplinmg

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 00:08

pär: jo, visst jag kan skriva riktiga tankar nu; varesig jag måste rätta til stavfel är ett senare problem =D

1
Bevaka tråden