Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac för första gången

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla Mac användare!

Jag har precis blivit medlem här på forumet, anledningen till det är att jag går i tankarna på att köpa en Ibook eller en Powerbook. Jag har bara ägt PC datorer, är inne på min andra stationära nu. Just nu är jag i behov av en bärbar, jag har kollat på en mängd olika datorer, bland annat Dell och Compaq för att nämna några. Just nu tänker jag, varför inte testa på Mac? Så nu behöver jag all hjälp jag kan få, jag kan ingenting om Mac datorer. Vad är den största skillnaden mellan Mac och PC? Hur ser operativsystemet ut i en Mac? Vad är de största fördelarna respektive nackdelarna med Mac gentemot PC?

Vad är bluetooth för någonting? Är det nödvändigt att ha det, till vilken nytta? Vilken ska man satsa på, Powerbook eller Ibook? Kan jag använda alla mina program som jag har på min PC, dvs. Mozilla Firebird, Eudora, Photoshop, Word, MSN Messenger med mera med mera. Räknar man processorhastigheten på samma sätt på en Mac som på en PC?

Berätta kort och gott allt ni vet om Mac helt enkelt, hoppas ni inte blir sura på en PC användare här på Mac forumet

Tacksam för alla svar jag kan få!

/ Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 23:15

Svara på några frågor.

Citat:

Kan jag använda alla mina program som jag har på min PC, dvs. Mozilla Firebird, Eudora, Photoshop, Word, MSN Messenger med mera med mera.

Mozilla och Firebird för Mac OS X hittar du här. Eudora, Photoshop, Word, MSN Messenger finns det alla versioner av för Mac OS X. Du kan dock inte de program du har till din PC på din nya Mac.

Citat:

...hoppas ni inte blir sura på en PC användare här på Mac forumet

Lite, men eftersom du ska köpa en mac så har vi överseende med detta.

Du kan väl börja med att kolla på Apples Mac OS Xsida...

Du kan inte använda PC-program på en Mac. Däremot finns de flesta "nyttoprogram" även för Mac. Mer info om program hittar du här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 23:21

Här kommer en länk om att byta från Windows till Mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Svara på några frågor.

Mozilla och Firebird för Mac OS X hittar du här. Eudora, Photoshop, Word, MSN Messenger finns det alla versioner av för Mac OS X. Du kan dock inte de program du har till din PC på din nya Mac.

Lite, men eftersom du ska köpa en mac så har vi överseende med detta.

Bra där!
Läste precis en lång artikel som TT hade skrivit om Apple/Mac, allt verkar ju bara så jävla positivt!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
…allt verkar ju bara så jävla positivt!

…finns allt fläckar på Mac-solen oxå, men mycket färre och mindre…

Jo, det förstår jag också. Vad är den största skillnaden mellan Powerbook och Ibook?

  • Medlem
  • 2004-01-23 23:47

Powerbook har bättre grafikkort och kan hantera externa bildskärmar. PB kan fås med inbyggd DVD-brännare och Bluetooth. Den känns proffsigare än iBook, men är också ordentligt mycket dyrare.

iBook är mer än tillräckligt för den som vill surfa, chatta, skriva och arbeta med bilder från sin digitalkamera. Lilla iBook 800 MHz med 12-tumsskärm är oerhört nätt och trevlig, och mycket snygg. Dessutom prisvärd! Kostar 11 500 kr inklusive moms på Macoteket. Bra köp!

Räknar man processorhastigheten på en Mac på samma sätt som en PC? Sitter på en 3 ghz PC just nu, så pratar du om en 800 MHz:are, det känns lite?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-24 00:04

Dels så är processorerna av olika arkitektur så man kan inte jämföra dem rakt av, dessutom så är operativsystem och mjukvara från apple skräddarsydd för apples hårdvara så de kan ju optimera på ett helt annat sätt än Miffosoft.
Jag har en PB 15" med 1,25ghz G4 och jag upplever maskinen mer responsiv och snabbare än den PC jag hade förut vilket var en 2ghz P4 med 512 med ddr ram.
Och det är ju upplevelsen som räknas inte några staplar på en benchmark sida.

Jag har haft ett gäng PC's, både stationära och bärbara och jag måste säga att nu när jag till slut köpte en PB så var min första tanke "varför har jag inte köpt en tidigare?".

Vet inte hurvida iBook 12" 800mhz G4 känns lite seg men min PB känns iaf som ett fartmonster

Okej, då fattar jag. Upplever du operativsystemet i PB bättre än på en PC? Är det någonting som du stör dig på / saknar från PC:n, eller vice versa.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-24 00:21

Jag använder många olika operativsystem till vardags och Mac OS X var en glad överraskning.
Fördelarna är många, det är vackert att se på, man kan skicka upp en bash terminal när man vill, allt bara "fungerar" och eftersom det grafiska gränssnittet är hårdvaruaccelererat så laggar det nästan aldrig under last.
Man måste nästan testa själv för att förstå.

De sakerna jag stör mig på, skulle väl vara , mjae, vet inte om jag kan hitta något direkt negativt. Kanske är väl filhanteraren Finder lite osmidig tycker jag.

I början undrade jag om allt verkligen är lika enkelt som det ser ut, inte kan jag väl installera ett program genom att dra en ikon till hårddisken, hur avinstallerar jag den? inte kan man väl bara kasta i ikonen i papperskorgen? Jo, precis så enkelt är det

Så som Unix-råtta och Windows-användare kan jag bara säga att jag fått det bästa av två världar iom Mac OS X.

Okej, om man nu ska ha en Powerbook, vilken skärm storlek ska man satsa på? Jag vill ha en bra skärm men inte alltför stor ändå, så då bör väl den skärmen "i mitten" vara bäst eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-24 00:33

Jag skulle först köpa en 12" PB, men jag var lite tveksam till den låga upplösningen och lilla formatet på skärmen. Jag hade ingen stans där jag kunde testa den innan köp heller (försök hitta en vettig mac handlare i Karlskoga eller Örebro) och min arbetskollega hade köpt en 15" titanium PB och den var helt perfekt. Så när jag till slut beställde en PB föll valet på 15" p.g.a den lagoma storleken och att den är snabbare än 12".

Eftersom du bor i Sthlm så tycker jag du ska passa på att testa maskinerna lite hos t.ex Macoteket innan du bestämmer dig.

15" är perfekt för mig, men det finns många som förespråkar 12".

Okej, jag skulle nog också ta en 15". Det finns tre olika storlekar att välja emellan va? 12", 15" och 17"? 17" verkar så klumpig, den är säkert jättebra, men jag vill ha en smidig dator när man är i farten

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 00:52

Kolla in 12" - den är fandligare än man tror

Okej, så du menar att 12" är bra?

Jag är också PC användare (snarare Amiga användare faktiskt.. ) som ska försöka övergå till mac och mitt val blev en iBook 12", just därför att den är liten men ändå hyfsat snabb och är perfekt att ha med sig överallt. Gå in i en mac butik och prova en, du blir inte besviken..

  • Medlem
  • 2004-01-24 01:07

Den är bra - och kostar bara hälften så mycket som en PB 15 tum!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 01:07

Gå till InLife Concept Store (sveavägen - http://www.inlife.se/ ) eller Macoteket ( http://www2.macoteket.se/butiken/karta.lasso ) och kolla lite på dom (vad dom nu har hemma för stunden).
Då kan du ju förhoppningsvis jämföra ibook och PB oxå

Okej, tack så mycket. Är det stor skillnad på en 12" Ibook och en 12" Powerbook?

Jag rekommenderar liksom Steve_E att du går till en butik och "känner lite" på datorerna. Förutom Macoteket som ligger på birgerjarlsgatan strax bredvid Zita så ligger inlife på sveavägen snett mitt emot kreatima. Ungefär mitt emot åhlens så ligger en PC-superstore där de har några macar också fast inte lika många modeller som inlife och macoteket.

Okej, men frågan kvarstår. Skillnaden mellan 12" Ibook och 12" Powerbook?

  • Medlem
  • 2004-01-24 01:59

Det är samma 12-tumsskärm på båda maskinerna, men PB klarar av att driva en extern skärm med vettig upplösning, det gör inte iBook. PB är något snabbare och har lyxigare hölje av aluminium. PB har inbyggd Bluetooth. iBook är tjockare och har ett plasthölje. iBook har ett lägre pris. PB kan fås med SuperDrive (DVD-brännare) medan iBook har Combo (DVD-läsare och CDRW).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-24 02:37

Snabbare systembuss och 200mhz snabbare propp inte att förglömma.
Dessutom kan du peta i mer RAM minne i PB'n.
En iBook på steroider

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 03:03

EN bra sida med jämförelser mellan X och XP är www.xvsxp.com

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-24 10:05

Något jag har haft mycket glädje av på min PB 12" är ljudingången. Det är väldigt smidigt att överföra gamla kassettinspelningar till datorn och sedan bränna till CD om man vill det. Men det kanske är så att det finns ljudingång på iBook också? Flera kan säkert upplysa om det. Lycka till med valet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-24 10:40

iBook har fortfarande inte någon ljudingång. Detta är VÄLDIGT konstigt.
För jag tror nog att alla Apple-datorer genom tiderna har haft ljudingång ände sen ljudingång öht fanns. Om jag tittar på den första PowerMacen, 6100 från 1994, så har den ljudingång. En gammal Macintosh SE från 1987 som jag har har också ljudingång har jag för mig. iMac G3 från 1998 och 1999 har ljudingång. Alla macar hade ljudingång! Det var en självklarhet.
Men sen så kom iMac G4 som INTE hade en ljudingång och det hade inte heller en av PM G4-modellerna och iBook hade det inte. Det var jättedumt och konstigt. Nu har dock alla datorer fått tillbaka ljudingången, alla utom iBook.

Som Doktor G sa: xvsxp.com är en VÄLDIGT bra sida som jämför OS X och Win XP helt opartiskt. Alla som undrar över skillnaderna mellan Mac och PC ska kolla på den sidan.

Bluetooth kan man nog säga är som USB, fast trådlöst. Det håller på att komma många prylar med bluetooth, speciellt mobiler brukar ha det. Fördelarna är ju naturligtvis att man kan ansluta saker utan sladd och till skillnad från IR, så kommunicerar Bluetooth med radioteknik, så man behöver inte hålla enheten mot IR-ögat.
Man kan använda det till att synkronisera mobilens kontakter till datorn och att gå ut på internet på datorn via mobilen.
Dessutom så finns det ett program som heter Salling CLocker som kan användas för att styra datorn från en bluetooth-mobil. Man kan tex använda mobilen som fjärrkontroll när man visar en presentation i Keynote eller PowerPoint. Man kan även ställa in tex så att datorn blir låst med ett lösenord så fort man går med mobilen utom räckhåll från datorn.

Okej, då verkar ju det som att man ska ha en 12" Powerbook istället för en 12" Ibook. Vad jag har hört så är skärmarna sämre på Mac än vad det är på PC?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-24 17:25

Jag skulle vända på resonemanget:
Vill du köra Mac köp en stationär G5 dator.
De bärbara Maccarna är just nu så långt efter bärbara pc , vad det gäller batteri tid,skärm och prestanda. Jag skulle vänta till nästa generation bärbart kommer från Apple.

Bevaka tråden