Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp av hårddiskbyte - G3:a

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-23 17:13

Jag tänkte sätta in en ny hårddisk i min gamla (ganska fula) G3:a (beige) och använda apparaten som server. De nya IDE hårddiskarna har ju en I/O hastighet på 133Mhz (ATA), vilket G3:an inte har - (kommer inte ihåg vad bussen ligger på). Är det någon som vet om de nya hårddiskarna är bakåtkompatibla?

  • Medlem
  • 2004-01-23 17:35

120Gb ATA diskar är det största du kan ha i den burken. Det inbyggda ATA gränssnittet är det som var före ATA/33 och klarar ca. 16,67mb/s. Men ska du ha den som server via 100mbit nätverk eller mot internet så spelar ju det mindre roll.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-23 18:20

Kalas! Tack så mycket. Attans vad snabbt man får svar här..

Köp ett Firewirekort och en extern disk så har du betydligt bättre prestanda och inte stor prisskillnad. Dessutom kan du ta med dig alltihopa. ATA/33 är inte skoj.

Någon får gärna bekräfta, men jag tror man kan formatera upp disken i flera partitioner på en annan dator och på så sätt se till att varje partition blir max 120 GB. Då kanske G3:an kan utnyttja hela disken.

Eftersom ATA133-diskar är några hundra kronor dyrare jämfört med motsvarande ATA100-diskar så kan man lika gärna ha en 100-disk i din burk. Överföringshastigheten begränsas ändå av ATA33-bussen i datorn.

Jämför gärna priser hos t.ex.

www.microstore.se

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-23 19:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Någon får gärna bekräfta, men jag tror man kan formatera upp disken i flera partitioner på en annan dator och på så sätt se till att varje partition blir max 120 GB. Då kanske G3:an kan utnyttja hela disken.

En PC-kompis till mig trodde att gamla datorers BIOS kanske inte kan addressera till mer än en viss gräns (t.ex. 120Gb till G3:an). Och då verkar det ju omöjligt att partionera upp det så.

Nja, "adressera till en viss gräns"? Det är ju just därför man partitionerar; för att "lura" datorn att det är fler små delar istället för en stor.

(???)

  • Medlem
  • 2004-01-23 21:20

Problemet är bara att inga macar har något som kallas BIOS i sig.:D Däremot så beror det på ATA interfacet hur stora diskar den klarar. Jag är inte säker men jag tror att det är när ATA interfacet har 48 bitars adressering som den klarar av att formatera diskar större än 120GB med bibehållen diskstorlek. (Rätta mig om jag svamlar angående 48 bitars adresseringen). På nyare Macar tex Äldre G4:or, iMacar etc så ska det fungera med en disk större än 120GB genom att formatera den i en maskin som klarar den diskar större än 120GB i x antal partitioner mindre än ovanstående storlek och sätta tillbaka den i den gamla macen. Då lurar man precis som Alphonze säger datorn att det sitter i några mindre diskar då det egentligen bara är en fysisk enhet. Jag vet inte om det fungerar på en Beige G3 då den har standarden som fanns innan ATA/33/66/100/133 som kallas för "ata-3, pio mode 4" och klarar i G3:an endast 16,67mb/s.

Men någon annan kanske kan upplysa om hurvida det fungerar att sätta in "färdigformaterade" diskar större än 120GB i dom.

Edit: Stavfel

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-24 11:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Köp ett Firewirekort och en extern disk så har du betydligt bättre prestanda och inte stor prisskillnad. Dessutom kan du ta med dig alltihopa. ATA/33 är inte skoj.

En helt superb lösning. Men jag tänker installera linux på burken. Är det någon som vet om det finns firewirekort med drivrutiner till linux också?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Nja, "adressera till en viss gräns"? Det är ju just därför man partitionerar; för att "lura" datorn att det är fler små delar istället för en stor.

Aha! Har aldrig riktigt förstått saken med partionering. men nu vet jag!

Jepp, schysst, va! I Windows så får ju de nya "fiktiva" hårddiskarna standardnamn som C:\, F:\, G:\ m.m., medan i Mac OS dyker det upp flera hårddiskar på skrivbordet som man namnger efter behag...

Xedoz, BIOS motsvarighet i Mac-världen kallas väl för Firmware, men det är samma funktion de fyller för datorn. (???)

1
Bevaka tråden