Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! min G5:a hänger sig!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 16:23

Jag har en G5 1,8 GHz singelpropp (som börjat krångla som attans!

Det började med att datorn satte på fläktarna på fullt ös medans jag var i tvättstugan, gissa om jag fick panik när jag kom upp och hörde oväsendet!

Detta har hänt ett flertal gånger nu, men det mest irriterande problemet är att datorn hänger sig ganska ofta.

Först dyker ballongen (vet ej den rätta benämningen på den färgade kulan som dyker upp när datorn måste jobba) upp och efter det så hänger sig datorn helt!

Ballongen dyker upp även när jag är på nätet och datorn hänger sig, det kan ju knappast vara programm relaterat eftersom den inte behöver jobba stenhårt när man bara är ute på nätet?

Det går inte på något vis att använda kortkommandon eller någonting annat för att tvångsavsluta programmet som är igång.

Detta sker ganska ofta , och jag testar nu att installera om OS X Panther men det är omöjligt eftersom datorn slutar att fungera mitt i installasionen.

Någon som vet vad detta kan vara? kan det vara någon inställning ?

Datorn är köpt på Macoteket men de hjälper ju inte till utan hänvisar till en servicetekniker.

Vart kan man vända sig? Macoteket tar inte emot service! finns det någon man kan ringa som talar Svenska?

Någon som vet om man kan reklammera datorn och få pengarna tillbaka, köpte datorn den 29:de November 2003.

Jag börjar att tvivla på Apple och deras kvalitet! har tidigare skrivit om G5:ans PSU(Powersupply unit) och dess brister och oväsenden.

Jag behöver hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 16:35

Apple ger ju 90 dagars fri telefonassistans, tfn 08-587 71 150. Där har du möjlighet att tala med både engelsk- och svensktalande tekniker. Jag har kommit fram till att detta nästan alltid är att föredra, jag har högaktningsfullt struntat i att mina 90 dagar också passerat - det är ju i ditt (och i mina) fall frågan om garantiärenden.

  • Medlem
  • 2004-01-23 16:37

Om den hänger sig när du startar från en CD, så är det garanterat något hårdvaruproblem. Du kan testa att plocka ut minnen ur datorn, för att se om något av dem är trasigt. Annars måste ju Macoteket erbjuda reparation. Annat kan jag inte tänka mig.

Jag hade en massa liknande problem när jag uppgraderade minnet på min dubbel-G5:a. Tydligen är det så att det är bara vissa RAM-minnen som fungerar på maskinen, så felet sitter troligen där.

Citat:

When purchasing DDR SDRAM for use in Macintosh computers, make sure the memory vendor conforms to the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) specification. Check with your memory vendor to ensure that the DDR SDRAM supports the correct timing modes and that the Serial Presence Detect (SPD) feature has been programmed properly, as described in the JEDEC specification.
To check compatibility with Apple's DDR SDRAM DIMMs, see the Macintosh Products Guide on Apple's website at http://www.apple.com/guide/ . You can purchase Apple-branded memory online from the Apple Store at http://store.apple.com/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-24 16:10

Problemet är att jag inte har uppgraderat min dator med någon hårdvara!

Det enda som är uppgraderat är mjukvaran till OS X Panther och Firmware 5.1.4!

När jag gjorde en hardware test så visade det sig att det verkar vara minnes relaterat "can not access RAM" stog det, frågan är om det är minnena eller moderkortet?

Man blir så förbannad när något går sönder!!!!!! har haft ett antal datorer tidigare och aldrig tidigare har jag varit med om att något liknande har hänt!

Kan man begära tillnbaka pengarna eller en helt ny i kartong!

Jag har väldigt dålig erfarenhet av reparationer, köpte en Philips TV av värsting klass 25000:- den gick sönder efter en månad och den blev reparerad.

En månad senare gick tv:n sönder igen! så in med den igen för reparation.

Efter reparation två så var inte tv:n ihopsatt ordentligt utan vissa plast detaljer satt lite snett.

Kan man lita på att saker repareras med bra komponenter och ordentligt?

Jag litar inte på det iallafall!

Någon som vet om man kan få en ny eller få pengarna tillbaks och vänta tills Apple fått iordning på kvaliteten innan nästa köp?

JA JA , jag vet att jag gnäller! men jag tycker att man kan begära bättre kvalitet för det dyra priset man lagt ut för kvalitet, och för att slippa PC tjafset med ominstallationer en gång i veckan.

Jag har läst att det är ganska många som har problem med sina G5:or så man blir lite orolig.

Håller med Jonas, vet att Larsal här på 99mac köpte extra minne från Macoteket som framkallade liknande problem som dina - han fick nytt minne av dom och sedan funkade burken bra igen. Testa med att plocka ur de extra minnen du har och testa bara med det minne som satt i från början. Märk väl att Macoteket på sin webbsida skriver att dom lämnar livstids garanti på minnen som köpts hos dom. Fast ser nu att du inte uppgraderat hårdvara - förmodar att du avser även minnen... men det kan ju lika fullt vara ett dåligt minne som satt i från början... kan du låna någon annans minne och se om den är snällare då ??

Citat:

Skrevs ursprungligen av voice
JA JA , jag vet att jag gnäller! men jag tycker att man kan begära bättre kvalitet för det dyra priset man lagt ut för kvalitet, och för att slippa PC tjafset med ominstallationer en gång i veckan.

Hur j-vla svårt kan det vara liksom ?

www.macoteket.se har information om var du ska vända dig vid garantireparationer. Ingen här kan fixa din G5:a via telepati utan kontakta Apple istället och skicka iväg datorn på reparation.

Sluta gnäll och gör nåt åt saken istället.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-24 21:09

En uppgradering kan betyda att en annan del av minnet adresseras och att tidigare inte märkbara fel uppkommer.

Det verkar som om de senaste Mac-modellerna är känsligare för minnen som inte är exakt anpassade, jämfört med tidigare.

I G5 är det ju väldigt enkelt att plocka ut minnena (alla utom originalminnet från fabrik), starta om och pröva om samma fel uppstår.

1
Bevaka tråden