Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittat i container: Cube och en Studiodisplay!!!!

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-22 19:27

Tjena
min kompis hittade en cube och en Apple studiodisplay (platt 17") i ett container idag......helt sjukt

allt fungerar bra, men skrämens powerlampa blinkar 2 korta gånger sen lyser den en stund och ett uppehåll och sedan blinkaer den två korta igen.....men allt funkar...

Varför blinkar lampan ?

själv är jag avundsjuk!!!!

///Dasse

  • Medlem
  • 2004-01-22 19:30

Jösses! Min dag (och vecka) hade varit gjord!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-22 19:32

Mitt år skulle vara gjort, det är ju som att snubbla på en bunt sedlar i skogen...

  • Medlem
  • 2004-01-22 19:56

Cube är ju bäst. Varför slutade Apple med den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 20:01

Vart ligger denna container?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 20:11

Det var där jag la den när jag var ute på fyllan
Ge hit!

Koderna för lampan står att läsa på apples supportsidor…

Kan den vara tjuvad från någon?

  • Medlem
  • 2004-01-22 20:18

Den som slängde den borde flås och rullas i salt.

och sen slängd? Ja visst har man hört om dumma tjuvar men det kvalificerar dem nog till närmaste vårdinrättning.

  • Medlem
  • 2004-01-22 20:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kakazooka
Kan den vara tjuvad från någon?

Om inte annat så är den det nu. Innehållet i en container tillhör ägaren till nämnda container. Containerinnehållstjuv!

Bästa containerfyndet jag hört talas om!

Jag hade ett likadant lamp-blink på en blåvit studiodisplay, om jag minns rätt. Det betydde det att RAM-kretsen i CPU'n var korrupt. Efter byte => bara fortsätta framåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-22 20:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Om inte annat så är den det nu. Innehållet i en container tillhör ägaren till nämnda container. Containertjuv!

Containertjuv??? Han snodde ju inte containern

/ E

  • Medlem
  • 2004-01-22 20:49

Jag fattar att ni e chockad, de är jag åxå.......det låg även 2 G4 sawtooth och en 15" platt imac.....men dom funkade inte....

Nu till frågan jag ställde

för övrigt så låg containern i Sundsvall

det ligger även en iPod med krossad skärmn däri, men funkar ju somksagt inte heller.....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 20:52

Även om de inte funkar så får du vara så snäll att hämta dom ändå…
finns prylar i dom som många här nog är hugade på, så det så!

(När ni ändå är i så ta vara på tomten oxå…)

Min salivutsöndring ökade markant, samtidigt som jag fick ett underligt sug i magen när jag läste det första inlägget i denna diskussion...

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Cube är ju bäst. Varför slutade Apple med den?

Det var väl faktiskt kunderna som svek, om jag minns rätt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det var väl faktiskt kunderna som svek, om jag minns rätt...

Nja Apple klantade sig ju och marknadsförde den till kunder som inte fanns , istället för att sikta in sig på hemmamarknaden.

PC marknaden svämmar ju nu över av mestadels dåliga Cube kopior som tydligen säljer väldigt bra. Trots att de kostar lite mer än vanliga PCs och defintivt låter mer än original Cube.

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Om inte annat så är den det nu. Innehållet i en container tillhör ägaren till nämnda container. Containerinnehållstjuv!

Är du säker på det? Är det kastat så är det kastat och då kan väl vem som helst ta det och göra anspråk på det?

Och vad är det för containrar ni har i Sundsvall? Skicka hit en och låt mig leta!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 23:59

Tyvärr är det så att dumpster diving är stöld - men det måste vara en av de mer korkade reglerna som finns (fast iofs - vad är en dumpster…)

  • Medlem
  • 2004-01-23 00:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Tyvärr är det så att dumpster diving är stöld - men det måste vara en av de mer korkade reglerna som finns (fast iofs - vad är en dumpster…)

Ja, det var ju en container på en skrot dessutom, så man låter den knappast ligga bara för att det skulle vara olagligft att ta den.....

som att det skulle vara bättre om de kom till någon elektronikrecyckling....

fast jag fattar fortfarande inte....HUR kan man kasta en fullt fungerande Cube....det måste ha blitt något missförstånd....men hade inte han tagit den så hade den inte funnits nu...

  • Medlem
  • 2004-01-23 00:08

Jaså, det var på en skrot? Jag har också letat lump och haft lycka med mig - på återvinnningsstationer i Lund har jag hittat en del bra grejor, men inte i närheten av en kub med skärm, förstås.:(

  • Medlem
  • 2004-01-23 01:36

"Jag ville göra upp med vintern. Jag ville röja upp i röran. Jag gick till en container och skulle kasta grejer, men det fanns så fina saker jag fick med med mig tillbaka.

Jag har hittat allt man kan tänka sig, i en blå container fann jag dig"

*Tralla-la-la*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 01:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
"Jag ville göra upp med vintern. Jag ville röja upp i röran. Jag gick till en container och skulle kasta grejer, men det fanns så fina saker jag fick med med mig tillbaka.

Jag har hittat allt man kan tänka sig, i en blå container fann jag dig"

*Tralla-la-la*

"Eller om du fann mig, vi har grälat om det där."

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Nja Apple klantade sig ju och marknadsförde den till kunder som inte fanns , istället för att sikta in sig på hemmamarknaden.

Jo, fast säg den hemma-macanvändare som inte kände till Cube... Eller menar du att dom borde ha byggt den annorlunda också?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
PC marknaden svämmar ju nu över av mestadels dåliga Cube kopior som tydligen säljer väldigt bra. Trots att de kostar lite mer än vanliga PCs och defintivt låter mer än original Cube.

Jo... Apple kanske bara var före sin tid (som vanligt)?

  • Medlem
  • 2004-01-23 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jo, fast säg den hemma-macanvändare som inte kände till Cube... Eller menar du att dom borde ha byggt den annorlunda också?

Den släpptes i en tid då det inte fanns så många datorer utan PCI-kort osv. Till det priset förväntade man sig att kunna bygga om datorn till en köksassistent om man fick lust till det. Apple har lite trist timing. De är ofta lite för tidiga med sina innovationer, och ibland hakar de på alldeles för sent. Folk köpte iMacen istället för Kuben, eller en G4. G4/400 verkar varit en riktig storsäljare med tanke på vilken ofantlig mängd maskiner som bjuds ut till försäljning nu.

Jag har en teori om att Apple hade varit med i racet på ett helt annat sätt om man hade fimpat AppleTalk så fort något bättre dök upp. Eftersom Apple är Apple så gjorde man inte det. Då får man krypa till korset mycket senare istället, och tvingas dessutom ta med sig en död teknologi på resan. Att det inte, tills alldeles nyligen, har gått att koppla in en Mac i ett vanligt PC-nätverk är ju helt obegripligt egentligen.

När det gäller SCSI så står jag på Apples sida, SCSI var ojämförligen bättre än parallellporten, även om det var för dyrt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 11:40

Största problemet med Cube var väl att den var för dyr?

Kuben var antagligen för dyr, helt enkelt. När den släpptes så trodde nog många av oss på Appleläktaren att den skulle bli en stor framgång. När kuben kom var den ändå så pass dyr att den nog var i jobb-dator-prisklass. En jobbdator kan inte värdesätta ljudergonomi på samma sätt som en hemdator.

Det som är lite lustigt att vi nog var många som trodde att Apples iPod inte skulle sälja så mycket eftersom den var ganska dyr, även där fick bedömarna fel.

Angående dessa containerfynd. Som jag tycker har en anstrykning av skröna, om ni förlåter mig... Men, när man kastar en fullt fungerande platt skärm i en container, gör man inte det på ett sätt så att den fysikt går sönder? Jag lägger aldrig nåt i en container på ett försiktigt sätt, i alla fall.

  • Medlem
  • 2004-01-23 11:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Största problemet med Cube var väl att den var för dyr?

Folk resonerade nog att man fick mer för pengarna om man köpte en vanlig G4. Man glömde bort att kuben var helt tyst, liten och ganska praktisk... och snygg.

  • Medlem
  • 2004-01-23 12:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Kuben var antagligen för dyr, helt enkelt. När den släpptes så trodde nog många av oss på Appleläktaren att den skulle bli en stor framgång. När kuben kom var den ändå så pass dyr att den nog var i jobb-dator-prisklass. En jobbdator kan inte värdesätta ljudergonomi på samma sätt som en hemdator.

Det som är lite lustigt att vi nog var många som trodde att Apples iPod inte skulle sälja så mycket eftersom den var ganska dyr, även där fick bedömarna fel.

Angående dessa containerfynd. Som jag tycker har en anstrykning av skröna, om ni förlåter mig... Men, när man kastar en fullt fungerande platt skärm i en container, gör man inte det på ett sätt så att den fysikt går sönder? Jag lägger aldrig nåt i en container på ett försiktigt sätt, i alla fall.

Vad tråkigt att du tror så, vad skulle jag vinna på att ljuga om det ?, anledningen att jag skrev det är ju att det är så himla orealistiskt....

jag kan inte heller fatta, jag tror ju att det blivit något missförstånd eftersom att både imacen och de två G4órna är pajj, dessutom blinkar lampan på 17"aren, men den funkar bra för det....

Jag håller på att försöka få igång en av G4orna, den ger inget startljud, och powerlampan lyser bara när man håller in den, den röda lampan på moderkortet lyser, samt att fläkten går igång, har ni några ideer ?

jag skall kolla Apple´s supportsidor, tyvärr var den ena G4 av lite annan modell, så jag kan inte testa genom att byta nätaggregat mellan dem heller..

Tråkigt att du inte tror på det (efterssom att det är en kul händelse) , men du kanske känner andra genom dig själv....

  • Avstängd
  • 2004-01-23 12:43

du din... diiiin.... tursamma äckligt snuskigt lyckostansa jävel!

Bevaka tråden