Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köldskada

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-22 14:53

idag är det -15° ute. inne hos mig ca 20°. en skillnad på 35° grader. funderar lite på hur det påverkar datorer. t ex att stoppa in sin ibook i väskan, cykla till skolan 20 min och sen ta upp den. rent intuitivt känns det som om det vore dåligt för hårdvaran -någon som vet mer? -någon som har erfarenheter?

Tror inte det påverkar en dator nämnvärt. Då skulle man inte kunna distrubera datorer till kalla miljöer.

Jag hade en kortslutning i en gammal 6200 en gång då den sattes igång direkt efter att ha varit ute i kylan. Kondens är inte bra. Det är bäst att vänta tills datorn har blivit rumstempererad. Men en bärbar är kanske bättre?

Är det bara 20 minuter det rör sig om borde det väl räcka med lite extra isolering (en tröja eller så) runt den, för att det inte ska bli för kallt.

Kan bara tala av erfarenhet med PC laptop men är man ute en längre tid så vira in den i en tröja eller liknande, sen vänta 10-15 minuter ungefär innan du börjar använda den. Min laptop knäppte till ganska rejält efter att ha varit ute i minusgrader och sen använts direkt efter att man kommit in... kan inte vara helt okej för hårdvaran direkt.

En videokamera gick sönder i Thailand pga av växlingar mellan AC och hetta. Så nog kan det påverkas. Detta var ju ett bra tag sedan så nu räcker det nog med att man väntar en stund som Desolator skriver.

I Thailand brukar det alltid vara hög luftfuktighet och hetta som dödar elektronik..

Du kan få kondens på och i din kalla dator när du tar in den i ett uppvärmt utrymme. Kondens är skadligt för elektroniken men det är lätt att undvika. Jag brukar t.ex lägga in min kamera i en tät plastpåse innan jag tar in den i värmen och öppnar inte förrän kameran har blivit varm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
I Thailand brukar det alltid vara hög luftfuktighet och hetta som dödar elektronik..

Visserligen

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-23 21:57

Kondens är döden för elektronik. Torr och trevlig kyla betydligt trevligare. Min PB brukar har ljussvag skärm när den är kall och kort batteridrifttid.

Efter att ha normaliserat temperaturen från minusgrader till rumstemp (utan kondens) – inga problem.

Undrar förresten hur ljusstark skärmen skulle bli och hur lång batteridrifttiden skulle bli om PB:n fick följa med in i bastun. Garanterat varmare och fuktigare än i Thailand

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-01-24 01:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av pekka
Undrar förresten hur ljusstark skärmen skulle bli och hur lång batteridrifttiden skulle bli om PB:n fick följa med in i bastun. Garanterat varmare och fuktigare än i Thailand

Jag hade min PowerBook med mig på Fiji. Det var "Orkansäsong" (därmed höööööög luftfuktighet) och mellan 35-39 grader i skuggan! Fungerade utan problem med datorn. Människokroppen reagerade inte fullt lika bra på detta klimat...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 19:13

Jag tror det värsta är att ta med en varm dator ut och sedan utsätta den för snabb nedkylnig.

Brukar själv vänta 15-20 med att starta min iBook efter att jag har kommit inomhus.

1
Bevaka tråden