Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smäckra iBooken! hmm

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena alla Trevliga mac användare.
Nu är det så att jag har bestämmt mig för att switcha till Mac och lämna äckliga Windows och pc'n.
Min kompis tänker köpa en PB, typ med alla jäkla tillbehör o allt, hennes dator kostar ca 40k :-
Så det e ju så att jag har inte så mycke pengar och tänker istället att innför skaffa mig en Ibook istället.
Valet står mellan en 12" Vs. 14".

Kan ta fjorton tummaren... Men är det verkligen värt extra lapparna, jag menar det är ju samma upplösning... Det rymms väl inte mer på skärmen om man har mer tumm men samma upplösning.. eller har jag fel!?

Och är dom där 133 Mhz så mycke o haka upp sig på? Det blir väl ändå inte så stor skillnad va? Förresten kan man överklocka en G4'a?

Om jag tar 12" så kan jag lägga till lite extra stuff, kan beställa för ca 15,5K :-:

AirPort Extreme Card
Griffin iCurve
Apple Wireless Mouse
Mini DVI-till-VGA-adapter
Mini DVI-till-video-adapter.

Så vad ska jag ta? 14" utan allt extra eller 12" med extra stuff?

Tack för svar

(Köper till 512 minne direkt...)

  • Medlem
  • 2004-01-18 03:18

Jag skulle strunta i Airport, wireless mouse och iCurve och köpa en TFT-skärm, om du inte har det redan istället. Man ruttnar ganska omgående på 1024x768 i upplösning.

  • Medlem
  • 2004-01-18 03:31

Min åsikt är i princip att 14" är mest för synskadade. Upplösningen är densamma. Alltså anser jag att du kan köra på 12" om du inte tycker att det blir för smått och svårt att se.

  • Medlem
  • 2004-01-18 04:00

Allt ser ju större ut på 14-tummaren, så du kan ju sitta närmre om du väljer tolvan så blir effekten densamma.;) Pixeltätheten är ju lägre på 14-timmaren eftersom de är utspridda på större yta, så egentligen är den skärmbilden sämre. Hur skärmarna är i övrigt i förhållande till varandra vet jag inte. Jag har en tolva själv och är nöjd med den, även om den fått en del kritik för att ha dålig betraktningsvinkel (håller med) och är murrig (håller med lite). Men jag är ändå mycket nöjd med den. Den är så liten och behändig att jag har den med överallt - vill du ha större och bättre skärm, så skaffa extern skärm, som redan sagts, inte en större på själva maskinen. Om du inte har plats för extern skärm eller om du alltid reser mellan olika ställen och bara orkar släpa en apparat så ta då 14-tummaren, annars tolvan med extra godis. Det finns ett bra hack som gör att du kan få annan upplösning på den externa skärmen än den begränsade inbyggda och så att du undviker spegling (? Har jag rätt i det sista, någon? Har inte hackat min egen.).

VGA-adapter? Följer inte det med? Är jag för trött nu när jag skriver, eller? Tänker jag på nåt annat? DVI har de väl inte? De har mini VGA och då får du väl med adapter till extern skärm men inte till TV/video? Eller yrar jag? Jag borde sova nu.

Skaffa en bra väska eller fodral till maskinen.

Du ska nog inte tävla med din kompis om vem som har bäst och snabbast dator förstås. Du vinner bara i ekonomiklassen.

tack för svaren, trodde inte att så många skulle svara vid den här tiden ;)!
Ok så det verkar som om det inte är någon skillnad på 12 och 14", typ. Men hur stor är skillnaden på dom två, jag snackar om Mega Hertzen 14 har ju 133 mer... påverkar det mycket eller är det nått man knappt märker?
Och av allt ni har skrivit så verkar 12 tummaren vettigare, jag ska nämligen ha med den överallt (nästan då heh).
Och att du skrev att jag skulle skaffa en bra väska; har redan bestämmt mig för en Samsonite (Väskan)

Jag har en 12" och är mycket nöjd med den. Jag ser inte heller några fördelar med en 14" eftersom nästan inget annat än skärmen skiljer. (MHz-skillnaden kan jag inte svara för, för mig räcker G3/600 lugnt, men det beror på om vad man ska syssla med.)

Hade jag valt tillägg hade jag lagt undan vad det kostar att få 512MB RAM från annat håll än Apple (de är dyra) och sedan valt:
AirPort Extreme-kort (tänk på att basstation också kostar)
Bluetooth (det kommer att bli användbart)
60GB hårddisk (svårt att byta själv)

Det landar på 13,940 så då har du lagom råd att köpa minne (och ev. basstation).

Med iCurve och mus landar det på 15,189 plus minnet, men det kan det ju vara värt om du ska ha den som enda dator (även om jag personligen inte skulle säga att det är nödvändigt; är nog väldigt olika vad man tycker)...

Det är min rekommendation

Edit: Är du student har du trevlig sådan rabatt också...

  • Avstängd
  • 2004-01-18 18:07

12" såklart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av MarMan Hollow
Mini DVI-till-VGA-adapter
Mini DVI-till-video-adapter.

Dessa ska du inte köpa. De är enbart till PB 12" DVI.

Det du behöver för VGA ingår:
VGA video output for video mirroring on an external display or projector (24-bit color) with included Apple VGA Display Adapter.

För video måste du köpa Apple Video Adapter. Den kostar 219kr och passar även till första modellen av PB 12" som hade VGA-utgång.

  • Medlem
  • 2004-01-18 21:58

Lite snabbare blir det ju med extra megahertz, iaf då processorkraft är av vikt vid användandet som t ex mp3-kodning. Men skillnaden är vid vanligt användande antagligen marginell inbillar jag mig. Jag har 700Mhz G3 och det duger till det mesta, tycker jag.

Fundera på det som mrubenson skrev, blåtand och större HD, du lär inte ångra att du skaffar det tror jag om du har råd till det.

  • Medlem
  • 2004-01-18 22:09

12-tummaren är mycket smidigare och framför allt snyggare. Allting känns harmoniskt och skönt på den. Ett mycket bra val.

ok... tack för alla svar som jag har fått...
Jag har bestämmt mig för en ibook 12" med lite xtra stuff...
men nu är det så att jag inte kan beställa skiten, för jäkla Apple Store byter partner (ska ta avbetalning med lärar rabatt)... ringde dom och dom sa att det skulle taga några veckor!!! och det är ju inte ens säkert det!
Usch!
Hur kan jag göra? finns det andra ställen att köpa den på, avbetalning (helst lärar rabatt) och att man kan Configurera själv... några tipps??

tack!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-21 12:16

Lita inte på Applestores löfte om att det skall vara klart med ny partner om någon vecka, de har sagt det sen i oktober förra året... Macoteket har också avbetalning - även för studenter - men där kan du inte få datorn modifierad vid beställning....

va???? sen oktober???? men herre gud

Jag köpte en iBook G4 12" i november och jag ångrar bittert att jag inte tog extra hd och bluetooth...

J.

Se till att köp en med bluetooth.
jag tror inte att det går att installera i efterhand. Minne och hårddisk kam man alltid byta/uppgradera

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 00:22
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Se till att köp en med bluetooth.
jag tror inte att det går att installera i efterhand. Minne och hårddisk kam man alltid byta/uppgradera

Bluetooth kan man ju köra med usb tillbehör.

/e

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 19:56

Hårddisken ska man definitivt maxa eftersom den liksom bluetooth inte går att uppgradera senare.

(Givetvis går det, men det är ingen smidig historia och definitivt inget man får göra själv om man vill att garantin ska gälla.)

Köpte min iBook G4 12" 256/60/BT/APE med miniVGA->S-video i november och är helnöjd. Min far har en 14" och den är klumpig och tung...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 21:13

12" utan tvekan....

14" är större & fulare.....jobbigare.

FW Hårddisk är ju ett alternativ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-22 00:06

Bluetooth kan man fixa i efterhand, dock ingen originalgrej utan man får köpa en såndära liten plugg till usb.

Dock alltid smidigare med inbyggt.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-01-22 00:33

Utan tvekan ska du välja 14-tummaren. Den känns mer som en riktig dator. 12-tummaren är för pluttig och känns därför som en onödig modell och blir nog väldigt opraktisk om du ska arbeta praktiskt med den som t.ex. att skriva uppsatser eller en avhandlig på den. Som speldator kan den nog däremot kanske räcka. Där spelar ju storleken inte någon roll...Valfrihet är dock något positivt!

Upplösningen på skärmarna är densamma så någon skillnad på dokument blir det ju inte..

Citat:

Skrevs ursprungligen av glunten
Utan tvekan ska du välja 14-tummaren. Den känns mer som en riktig dator. 12-tummaren är för pluttig och känns därför som en onödig modell och blir nog väldigt opraktisk om du ska arbeta praktiskt med den som t.ex. att skriva uppsatser eller en avhandlig på den. Som speldator kan den nog däremot kanske räcka. Där spelar ju storleken inte någon roll...Valfrihet är dock något positivt!

Vad olika idéer man kan ha.
Spel på stor skärm ger en anna känsla. (Pröva med projektor någon gång så ser du) Det beror förstås på VAD man spelar.

Är bra sugen på en iBook 12" själv nu! Perfekt på resa, landställe etc.:D

  • Medlem
  • 2004-01-22 09:10

iBook 12 tum är vacker och harmonisk. Den är lätt och smidig. 14-tummaren är stor, tung och ful och har samma funktion som sin lillebror. (Samma tangentbord och upplösning.)

Gör så här: ta en 12-tummare men tryck i en större hårddisk och maximalt med RAM.

Om du har tjejer i din omgivning kommer de att flockas kring dig: "Oj, vilken snygg dator! Kan man få testa?"

  • Medlem
  • 2004-01-22 12:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Om du har tjejer i din omgivning kommer de att flockas kring dig: "Oj, vilken snygg dator! Kan man få testa?"

... och sedan kommer de att själva köpa en...

  • Medlem
  • 2004-01-22 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av glunten
Utan tvekan ska du välja 14-tummaren. Den känns mer som en riktig dator. 12-tummaren är för pluttig och känns därför som en onödig modell och blir nog väldigt opraktisk om du ska arbeta praktiskt med den som t.ex. att skriva uppsatser eller en avhandlig på den. Som speldator kan den nog däremot kanske räcka. Där spelar ju storleken inte någon roll...Valfrihet är dock något positivt!

Lustigt, jag kunde ha använt samma argument, men sagt välj 12tummaren... Sant om att skriva uppsats, dock, det är väldigt pluttigt med 12pt på 12-tummaren.
Men: poängen med en bärbar dator är, för mig i alla fall, att den ska vara - bärbar. Därför valde jag 12-tummaren. Är helnöjd!

Citat:

Skrevs ursprungligen av glunten
Utan tvekan ska du välja 14-tummaren. Den känns mer som en riktig dator. 12-tummaren är för pluttig och känns därför som en onödig modell och blir nog väldigt opraktisk om du ska arbeta praktiskt med den som t.ex. att skriva uppsatser eller en avhandlig på den.

Jag håller med AnnaD här, 12 tum är betydligt smidigare om man vill ha en verkligt bärbar dator.

14" är betydligt större och klumpigare och tyngre än 12". Hela "nättheten" med iBook går ju förlorad. Om skärmen hade haft högre upplösning hade det varit lite mera motiverat, men som det är nu så ser jag 14"-modellen mest som en iBook för synskadade.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 14:12

Helt klart 12" om du ändå är ute efter en billig dator! Som alla andra säger så är upplösningen ändå inte högre.

Ska du jobba mkt med text och bilder skulle jag nog råda dig att spara lite till och köpa en PB istället för iBooken är ganska värdelös att arbeta på....vilken tur att man har en av varje

  • Medlem
  • 2004-01-22 16:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av zodiak
Helt klart 12" om du ändå är ute efter en billig dator! Som alla andra säger så är upplösningen ändå inte högre.

Ska du jobba mkt med text och bilder skulle jag nog råda dig att spara lite till och köpa en PB istället för iBooken är ganska värdelös att arbeta på....vilken tur att man har en av varje

jag tanker kopa en barbar, och arbeta pa den. Den ska alltsa vara min enda dator. Jag ska jobba i quark, psp och illustrator + lite annat. Jag tanker sjalvklart kopa till en skarm och tangentbord. Jag vill liksom bara ha en dator att ta med pa presentationer, kanske ligga o skriva i sangen ibland osv, men aven som arbetsstation. vad ar det som gor iBooken sa dalig att arbeta pa? Ar en 12" PB vard dom extra pengarna nu nar jag ska anvanda datorn som jag ska. Visst man far battre upplosning , men den ovriga prestandan egentligen sa mycket battre?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 16:48

Problemet med iBooken som jag ser det är att man endast kan dubblera skärmen. Man kan alltså inte jobba med dubbla skärmar. Jag kan ju bara tala för mig själv och mina krav. Men är man ute efter en billig, nätt och bärbar dator är iBooken väldigt bra. Jag uppskattar dock den högre upplösningen i PB mycket.

Prisskillnaden är ju ganska stor mellan en iBook 12" och en PB 12" och det kanske ofta inte ens är ett alt. att ta det steget?

Jag har en iBook 12" och en PB 15" så jag kan inte göra en rättvis jämförelse mellan de båda 12" modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-22 17:05

Det har sagts förut men måste tydligen sägas igen. Det finns ett hack, synnerligen stabilt, som tar bort begränsningen i skärmbildsdubbleringen. Det är Apple själva som mjukvarubegränsat iBook 12" för att motivera prisskillnaden till PB12".

12" iBook eller 14" iBook. Valet är givet, 12", eftersom upplösningen är identisk. Om 14" hade gett fler pixlar, så kanske det varit en fråga...

Citat:

Skrevs ursprungligen av zodiak
Problemet med iBooken som jag ser det är att man endast kan dubblera skärmen. Man kan alltså inte jobba med dubbla skärmar. Jag kan ju bara tala för mig själv och mina krav. Men är man ute efter en billig, nätt och bärbar dator är iBooken väldigt bra. Jag uppskattar dock den högre upplösningen i PB mycket.

Prisskillnaden är ju ganska stor mellan en iBook 12" och en PB 12" och det kanske ofta inte ens är ett alt. att ta det steget?

Jag har en iBook 12" och en PB 15" så jag kan inte göra en rättvis jämförelse mellan de båda 12" modellerna.

Bevaka tråden